بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

اتحاد دانشجویان و کارگران فرانسه، سدی مقابل مشت آهنین دولت ماکرون

بخش انگلیسی شبکه تلویزیونی یورونیوز با پخش گزارشی تاکید کرد که اتحاد صنفی دانشجویان و کارگران سدی بر سر راه اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت است. اصلاحاتی که به گفته گزارشگر یورونیوز «نولیبرالی» است و تنها موجب اتحاد اقشار مختلف جامعه شده است.

 

اصلاحات مدنظر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور ابتدا در تغییرات قانون کار اعمال شد. حالا در قانون جدید کار فرانسه؛ کارفرمایان دست بازتری در حذف برخی از آیتم‌های رفاهی کارگران از قراردادهای کار دارند. سن بازنشستگی افزایش یافته و شوراهای صنفی که در درون واحد‌ها مستقر هستند محدودیت‌های بیشتری برای فعالیت دارند.

 

اما دست گذاشتن دولت روی خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی بیش از همه این موارد موجب بالا گرفتن نارضایتی کارگران و کارمندان شده است. نارضایتی‌های که به اعتصابات گسترده در خیابان‌های پاریس انجامیده است.

 

یورونیوز، شرکت پست و شرکت راه‌آهن را ازجمله این شرکت‌ها معرفی کرده است که در ماه‌های گذشته خصوصی شده‌اند. سندیکای کارگری (س. ژ. ت) از اعتصابات آن‌ها اعلام حمایت کرده و از پرستاران و پرسنل شرکت‌های هواپیمایی و… هم خواسته است با فراخوان‌های بعدی همچنان در خیابان‌ها حاضر شوند و دست از کار بکشند.

 

دانشجویان نیز که از سیاست‌های وزارت علوم دولت فرانسه ناراضی هستند چندی است که به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند. ماه می‌ ریاست جمهوری ماکرون یک ساله می‌شود. در این مدت فرانسه متحدانه مقابل وی ایستاده است.

 

گزارشگر یورونیوز در پایان می‌گوید: انتظار می‌رود که اعتصابات گسترده ماه می‌۱۹۶۸ باردیگر تکرار شود، چراکه دولت تاکنون تنها با نیروهای ضدشورش به استقبال معترضان رفته است و درهای گفت‌و‌گو را با یک مشت آهنین بسته است.

ایلنا

زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

هفت سندیکای کارگری فرانسه که سندیکاهای معروف این کشور و ازجمله سندیکای چپ “ث.ژ.ت” را در بر می‌گیرد، پنجشنبه ۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ /۲۲ مارس ۲۰۱۸، به‌منظور دفاع از خدمات سیستم اجتماعی همگانی و حفظ آن، ازجمله راه‌آهن، اعتصاب و راهپیمایی‌ای گسترده در اکثر شهرهای فرانسه بر پا کردند. حزب‌ها و سازمان‌های چپ کشور، ازجمله حزب ... زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, فرانسه, کارگری

۲۴۰ معدنچی اوکراینی در عمق ۱۰۰۰ متری محبوس شدند

به گزارش خبرگزاری تاس، شرکت برق اوکراین، برق معادن منطقه «پرفورمایسکوگول» را که در منطقه لوهانسک و در کنترل کی‌یف قرار دارد قطع کرده است. در اثر این اقدام آسانسورهای معدن از کار افتاده‌اند.

ادامه

اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالیستی ماکرون

کارکنان بخش حمل و نقل ریلی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های کارگری ماکرون با اعلام دو روز تعطیلی و سه روز کار، اعتصاب سه ماه خود را آغاز کردند.   به گزارش دویچه وله، علاوه بر کارکنان قطار فرانسه، اتحادیه‌های کارگری و کارکنان بخش انرژی و جمع‌آوری زباله‌ها نیز در این اعتصاب سه ماهه شر ... اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالیستی ماکرون

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری