چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

کیسینجر: نباید بگذاریم روسیه به پایگاهی برای چین در اروپا تبدیل شود

وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، غرب به ایجاد جایگاهی برای روسیه بعد از حوادث اوکراین نیاز دارد تا روسیه به “پایگاه محکمی” برای چین در اروپا تبدیل نشود.

 

به گزارش ایسنا، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: بعد از حوادث اوکراین اگر نمی‌خواهیم روسیه به “پایگاه مستحکمی” برای چین در اروپا تبدیل شود باید جایگاهی برای اوکراین و روسیه پیدا کنیم.

 

وی درباره ناتو گفت: باید سازمانی را که منعکس کننده همکاری اروپا و آمریکاست حفظ کنیم. باید به این مسئله اعتراف کنیم که سؤالات زیادی درباره روابط خاورمیانه و آسیا با اروپا و آمریکا وجود دارد.

 

کیسینجر گفت: لازم نیست که نظرات اعضای ناتو مثل هم باشد. اعضای این سازمان درباره وضعیت اوکراین متحد شدند چراکه تهدیدات قدیمی را به یادشان می‌آورد.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اوضاع داخلی آمریکا، تصریح کرد: شکاف‌ها در جامعه آمریکا در شرایط کنونی قابل مقایسه با دوران جنگ ویتنام نیست و این شکاف‌ها بسیار بیشتر شده است.

 

این دیپلمات با سابقه آمریکایی ادامه داد: در اوایل دهه هفتاد میلادی، همکاری میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه همچنان ممکن بود و اصل «منافع ملی» معنا و مفهوم داشت و خودش موضوع بحث نبود.

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین معتقد است که هر دولتی در ایالات متحده امروز با “خصومت مداوم” از سوی مخالفان مواجه است.

 

کیسینجر ادامه داد: این مسئله که چین به یک قدرت مسلط تبدیل شود، برای آمریکا راهبردی غیر منطقی است. تسلط بر جهان یک “مفهوم چینی” نیست، اما این کشور می‌تواند بیش از حد “قوی” شود و این به نفع آمریکا نیست.

نیوزیلند: کشورهای اقیانوسیه خودشان درباره روابط با چین تصمیم می‌گیرند

وزیر دفاع نیوزیلند در حاشیه اجلاس «شانگری لا دیالوگ» گفت، کشورهای منطقه اقیانوسیه آزادند تا خودشان درباره همکاری با چین تصمیم بگیرند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, فیجی, نیوزلند

وزیر دفاع چین: تقویت روابط به آمریکا بستگی دارد/ با فشار حداکثری علیه روسیه مخالفیم

وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه روابط این کشور با آمریکا در “مقطع بحرانی” قرار دارد، اظهار کرد که بهبود روابط دوجانبه به ایالات متحده بستگی دارد؛ همچنین وی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله حمله روسیه به اوکراین، مسئله تایوان و تسلیحات هسته‌ای چین اظهار نظر کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

نماینده چین: همکاری زیردریایی هسته‌ای آمریکا، انگلیس واسترالیا یک عمل با سه تخلف است و باید به جامعه بین‌المللی پاسخ دهد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ ژوئن، مباحثی را درباره تاثیر انتقال مواد هسته‌ای مربوط به همکاری زیردریایی هسته ای ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا و نظارت بر آن بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)  بررسی کرد.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا