پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه تائید کرد رئیس‌جمهور این کشور برای مقابله با تهدید‌های غرب دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده ... پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, مسابقه تسلیحاتی

هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد اگر آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه موشک مستقر کند، روسیه را وادار خواهد کرد تا به تهدیدهای امنیتی جدید، از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای پاسخ دهد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گریگوری ماشکوف (Grigory Mashkov) سفیر سیار (کل) روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت طرح واشنگتن برای استقرار موشک‌های کوتاه و ... هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, امنیتی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, روسیه, فیلیپین

تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

عطوان: روسیه اجازه نخواهد داد یک «انقلاب رنگی» در قزاقستان انجام گیرد

سردبیر رأی الیوم اعلام کرد آمریکا به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان و تشکیل نظام طرفدار غرب برای مقابله با روسیه است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران – تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به اعتراضات مردمی در اکثر شهر‌های قزاقستان که با مقابله نیرو‌های امنیتی این کشور مواجه شد نوشت: این اعتراضات بیانگر منازعه شدید محور روسیه و چین از یک سو با محور غرب به ریاست آمریکا و از سوی دیگر بر سر مناطق نفوذ خود در اروپای مرکزی یا آسیای میانه است.

 

به گفته عطوان، آمریکا برای منحرف کردن توجه روسیه از اوکراین به قزاقستان به عنوان مهمترین متحد خود که دارای بیشترین ثبات در منطقه است، می‌خواهد این انقلاب یک «انقلاب رنگی» باشد و شاید اگر سرعت عمل روسیه در پاسخ به درخواست کمک «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهور قزاقستان و اعزام بیش از دو هزار نظامی به عنوان رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی نبود آمریکا در طرح‌های خود موفق می‌شد.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به هیچ قیمت با «انقلاب رنگی» (دیگری) که باعث تشکیل یک نظام طرفدار غرب در جنوب روسیه شود موافقت نخواهد کرد و با قاطعیت با اقدامات امریکا علیه همپیمانان خود در آسیای مرکزی مقابله خواهد کرد.

 

قزاقستان یکی از ۹ کشور بزرگ جهان از نظر مساحت و دارای بیشترین ذخایر نفتی در دریای خزر است، این کشور روزانه یک میلیون و صد هزار بشکه نفت تولید می‌کند و ۱۹ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها مسلمان هستند. این کشور قربانی دو مسئله مهم شده است: نخست موقعیت راهبردی این کشور است که آن را بین دو ابرقدرت جهان یعنی چین و روسیه قرار داده است و دوم اینکه این کشور درگیر فساد و نظام دیکتاتوری مستبد و غیرمنطقی است.

 

این اعتراضات به طور مسالمت آمیز و در اعتراض به گرانی، افزایش میانگین فقر در کشوری که از کشور‌های ثروتمند آسیای میانه است و همچنین در اعتراض به افزایش میانگین بیکاری و فساد دولتی آغاز شد. همه این ویژگی‌ها درگاه بزرگی است که توطئه‌های غربی خصوصا توطئه‌های آمریکا با ورود به آن، باعث شعله ور شدن انقلاب‌ها در کشور‌های غیر متحد می‌شود.

 

سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان «ناتوی کوچک» با داشتن ۲۰ هزار نیروی واکنش سریع در سال ۲۰۰۹ پس از اشغال عراق و افغانستان از سوی آمریکا، تاسیس شد.

 

نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان که بیش از ۳۰ سال قدرت را از زمان استقلال این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دست داشت و این کشور را به مزرعه خانوادگی خود تبدیل کرد، سمبل فساد در قزاقستان است و مسوولیت فقر و تنگدستی شهروندان این کشور را بر عهده دارد و شاید عجله جانشین وی توقایف در کاهش بهای بنزین و تعهد وی برای اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی بیانگر عبرت گرفتن وی از درس‌های انقلاب‌های رنگی سابق باشد که امریکا و کشور‌های غربی پشت آن‌ها قرار داشتند تا بدین ترتیب مانع ورود قزاقستان به گرداب هرج و مرج، بی ثباتی و تجزیه شود.

 

این اعتراضات صرف نظر از پایانی که خواهد داشت، با نواختن زنگ خطر، باعث تبلور اراده و مطالبات مشروع مردمی در زمینه‌های اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تحقق عدالت و مساوات و ریشه کنی فساد شده است.

 

عطوان در پایان عنوان کرد که تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس که مشاور دولت رئیس جمهور سابق قزاقستان بود هر جا که باشد باعث افزایش فساد و آغاز مقدمات انقلاب‌های رنگی به هر شیوه‌ای خواهد بود و ما شاهد مشاوره‌های وی به بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و غیره هستیم.

 

نورسلطان نظربایف تا سال ۲۰۱۹، به مدت ۲۸ سال رئیس جمهوری قزاقستان بود. بسیاری بر این باورند که خانواده این رهبر پیشین قزاقستان، علیرغم کناره‌گیری او از منصبش، همچنان صاحب نفوذ است.