مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

چین، جدایی‌طلبان تایوان را به اقدام نظامی تهدید کرد

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین درخصوص پاسخ عملی به تحریکات آمریکا و تایوان هشدار داد و یک روزنامه رسمی چین نیز از احتمال پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت چین به جدایی‌طلبان تایوان هشدار داد در صورت تداوم اقدامات تحریک‌آمیز آن‌ها به پشتیبانی آمریکا، با اقدام عملی مواجه خواهند شد.

 

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «ما شیائوگانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین روز چهارشنبه گفت، رزمایش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین در تنگه تایوان «تمرین مبارزاتی» لازم جهت حفظ «حق حاکمیت ملی» چین است.

 

این مقام چینی هشدار داد: «این عملیات‌های تمرینی و رزمایش‌های ارتش چین، این پیام را ارسال می‌کند که در مقابله با استقلال تایوان و تبانی تایوان و آمریکا مصمم هستیم و این فقط در حد حرف نخواهد بود».

 

از سوی دیگر، «هو شیجین» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» نزدیک به حزب کمونیست چین در یادداشتی نوشت، در صورتی که روابط آمریکا و تایوان تعمیق یابد، جت‌های جنگنده چینی بر فراز تایوان به پرواز در‌می‌آیند تا «حق حاکمیت» خود بر این جزیره را ثبیت کنند.

 

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

 

رسانه‌ها امروز گزارش کردند که هم زمان با شدت گرفتن هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا یک هیات سه نفره شامل مقام‌های پیشین سنا و وزارت خارجه را عازم این جزیره کرد.

 

از طرف دیگر، وزارت خارجه تایوان هم اعلام کرد، طبق برنامه قرار است هواپیمای حامل هیات آمریکایی بعد از ظهر روز چهارشنبه (امروز به وقت محلی) در فرودگاه «سونگشان» تایوان به زمین بنشیند.

 

وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه اعلام کرد که ۲۵ فروند هواپیمای نظامی نیروی هوایی چین وارد منطقه پدافند هوایی تایوان در جنوب غربی این جزیره شده‌اند. تایوان نوع این هواپیماها را «جی۱۰»، «جی۱۶» و انواع هوایماهای تجسسی و ضد زیر دریایی اعلام کرده است.

 

نشریه نیوز ویک به نقل از تحلیل‌گران نظامی نوشت، پرواز این جنگنده‌ها بر فراز تنگه تایوان، به احتمال زیاد با هدف شبیه‌سازی حمله به ناو هواپیمابر آمریکابر آمریکایی صورت گرفته است.

 

به نوشته نیوز ویک، برگزاری این رزمایش هوایی، با ورود ناو هواپیمابر «تئودور رزولت» به آب‌های شمال فیلیپین صورت گرفته است.

حمایت روزنامه «نیویورک تایمز» از چین در برابر خودشیفتگی‌های استراتژیکی آمریکا

یک ستون نویس مشهور آمریکایی به نام «توماس فریدمن» اخیرا مقاله ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده که بحث های داغی به راه انداخته است.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق, لیبی, مقاله

نگرانی از جنگ با روسیه وزرای دفاع و امورخارجۀ آمریکا را راهی بروکسل می‌کند

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای گفتگو با متحدان این کشور در ناتو دربارۀ ایران، افغانستان و اوکراین عازم بروکسل می‌شوند. سفر وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا همزمان است با افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و تقویت قوای نظامی روسیه در این مرزها.  

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو