شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان ... شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

ادامه

آفریقا, آلمان, آمریکا, استعمار, بلژیک, بورکینافاسو, تحلیل, تروریسم, جهان, چاد, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, لیبی, مالی, ناتو, نیجریه, هلند

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

تیراندازی‌های گسترده در وین اتریش؛ یک مهاجم کشته و چند نفر مجروح شدند

تیراندازی‌های متعدد در وین، پایتخت اتریش در شامگاه دوشنبه ۲ نوامبر (۱۲ آبان) چند مجروح بر جای گذاشت.

 

به گزارش یورونیوز ؛ این تیراندازی‌ها حوالی ساعت ۹ شب در میدان «اشودن» (میدان سوئدی‌ها) در مرکز وین روی داد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که در این تیراندازی‌ها تا کنون چند مجروح شده‌اند. یکی از مجروحان یک مأمور پلیس است که حال او وخیم گزارش شده است.

 

وزارت کشور اتریش اعلام کرد مهاجمان حد اقل دو نفر بوده‌اند. به گفته پلیس وین، یکی از مهاجمان کشته شده و مهاجم دیگر فراری است.

 

توییت پلیس در مورد وقوع حمله

 

برخی گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که مهاجمان سه نفر بوده‌اند و مهاجم کشته شده نه با گلوله پلیس، بلکه به شیوه انتحاری از پای در آمده است.

 

در نخستین تصاویر به دست آمده از این رویداد، حضور سنگین نیروهای مسلح پلیس در خیابان‌های وین به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد افرادی در چند جای مختلف از جمله در یک رستوران تیر خورده‌اند.

 

پلیس از مردم خواسته است از نزدیک شدن به محل رویداد بپرهیزند و ویدیوهای مربوط به حضور پلیس را نیز در شبکه‌های اجتماعی همرسان نکنند، چون بیم آن می‌رود که مهاجمان با استفاده از این ویدیوها با سهولت بیشتری بگریزند.

 

کنیسه اصلی وین و یک مرکز دیگر یهودیان در نزدیکی محل این حمله قرار دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این مراکز یهودی هدف مهاجمان بوده‌اند یا نه. جامعه یهودیان اتریش اعلام کرد که این کنیسه در هنگام حمله بسته بوده و در این حمله به هیچ یک از اعضای جامعه یهودیان آسیبی نرسیده است.

 

حمله «تروریستی» به ۶ نقطه

 

به گزارش رسانه‌های محلی اتریش در حوالی ساعت ۱۰ شامگاه دوشنبه صدای شلیک حدود ۱۰۰ تیر در نزدیکی هتل هیلتون وین در منطقه یک این شهر شنیده شده است.

 

محل سومی که حمله به آنجا کشیده شد، یک رستوران ژاپنی در مرکز شهر و در نزدیکی هتل هیلتون است. وزارت کشور اتریش ابتدا از گروگانگیری در این رستوران خبر داد، اما پس از آن این خبر را تکذیب کرد.

 

وزارت کشور اتریش به دلیل شدت حملات و تیراندازی‌ها در وین از احتمال یک «حمله تروریستی هماهنگ شده» خبر می‌دهد. هنوز هویت مهاجمان و انگیزه آنها از حمله مشخص نیست.

 

مقررات منع رفت و آمد شبانه به دلیل تشدید شیوع ویروس کرونا قرار است از شامگاه سه‌شنبه در اتریش آغاز شود.

 

نخستین واکنش‌ها

 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش در روزهای اخیر قربانی چند حمله تروریستی بود، نخستین مقام خارجی بود که به حمله دوشنبه شب وین واکنش نشان داد. او در یک گفتگوی تلفنی کوتاه با سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش «همبستگی» کشورش را با اتریش در این رویداد اعلام کرد.

 

اورزولا فن درلاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی توییتری، با خانواده‌های قربانیان این حادثه اظهار همدلی کرد. وی در توییت خود نوشت:«از حمله بی‌رحمانه‌ای که در وین صورت گرفت شوکه شده ام. اروپا با همبستگی تمام در کنار اتریش است. ما قوی‌تر از نفرت و ترور هستیم».

 

وزارت کشور اتریش: مهاجم کشته شده حملات وین هوادار داعش بود

 

وزیر کشور اتریش بامداد سه‌شنبه سوم نوامبر اعلام کرد مهاجم حملات مرگ‌بار وین، یکی از هواداران دولت اسلامی (داعش) بوده است.

 

کارل نهامر، وزیر کشور اتریش، در کنفرانسی خبری با اعلام این مطلب گفت: «ما عصر روز گذشته شاهد حمله‌ای از جانب دستکم یک تروریست‌ اسلام‌گرا بودیم.»

 

دست‌کم ۶ مهاجم دوشنبه شب به چند منطقه در مرکز وین حمله کردند. یک کنیسه و چند رستوران اهداف مهاجم بودند. وزارت کشور اتریش همچنین اعلام کرد دو مرد و یک زن در جریان این حملات جان خود را از دست داده اند.

 

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، با «منزجرکننده» خواندن حادثه روز گذشته گفت پلیس علیه عاملان این حمله تروریستی دست به اقدام خواهد زد.

 

در همین حال خبر می‌رسد که ماموران پلیس در سحرگاه روز سه‌شنبه چندین خانه را تفتیش و شماری از افراد را بازداشت کرده‌اند. بنابه به اعلام مقامات وزارت کشور خانه فرد مهاجم نیز تفتیش شده است.

 

با توجه به هماهنگ بودن و سازماندهی این حملات، به نظر می‌رسد دیگر مهاجمان هم خط فکری و سیاسی یکسانی با همقطار مقتول خود داشته اند.

 

مقامات کشورهای مختلف نیز به حادثه دیشب واکنش نشان داده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که کشورش در روزهای اخیر قربانی چند حمله تروریستی بوده است با اعلام همبستگی با مردم اتریش در حساب توییتر خود نوشت: «این اروپای ماست. دشمنان ما باید بدانند با چه کسی طرف‌ هستند. ما تسلیم نخواهیم شد. »

 

درگیری‌های شدید بین گروه‌های تروریستی وابسته به‌ترکیه در سوریه بیش از ۳۵ کشته و زخمی داشتند

عناصر تروریستی وابسته به ترکیه در شهر رأس العین واقع در استان الحسکه سوریه به جان هم افتادند که در پی این درگیری، ۱۵ غیر نظامی و ۲۰ تروریست کشته و زخمی شدند.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر

حملۀ تروریستی در فرانسه: سه نفر کشته شدند؛ یک زن ۷٠ ساله سر بریده شد

دو هفته بعد از قتل یک معلم تاریخ توسط یک جوان اسلام‌گرا، فرد دیگری در جنوب فرانسه به حاضران در کلیسا حمله برد و سه نفر را به ضرب چاقو کشت. مهاجم با شلیک پلیس زخمی، و بازداشت شده است. هویت مهاجم هنوز معلوم نیست، اما مقامات فرانسوی اطمینان دارند که این جنایت با تحریکات ... حملۀ تروریستی در فرانسه: سه نفر کشته شدند؛ یک زن ۷٠ ساله سر بریده شد

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

مقام عراقی: نظامیان آمریکایی از داعش برای بی‌ثبات‌کردن عراق بهره‌برداری می‌کنند

یک مقام عراقی از نقش نظامیان آمریکایی در ایجاد بی‌ثباتی در مناطق آزاد شده از لوث داعش به منظور تحقق اهداف سیاسی خبر داد و فاش کرد که این نظامیان از تحرکات داعش چشم پوشی می‌کنند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق