پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه تائید کرد رئیس‌جمهور این کشور برای مقابله با تهدید‌های غرب دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده ... پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, مسابقه تسلیحاتی

هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد اگر آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه موشک مستقر کند، روسیه را وادار خواهد کرد تا به تهدیدهای امنیتی جدید، از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای پاسخ دهد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گریگوری ماشکوف (Grigory Mashkov) سفیر سیار (کل) روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت طرح واشنگتن برای استقرار موشک‌های کوتاه و ... هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, امنیتی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, روسیه, فیلیپین

تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

استولتنبرگ؛ روسیه و چین قادرند ماهواره‌های ناتو را کور ، غیر فعال و حتی ساقط کنند

در جریان اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، افزایش توان فضایی و ضد موشکی ناتو در مواجه با افزایش قدرت چین و روسیه، تنظیم کیفیت حضور ناتو در افغانستان و عراق و شروط مذاکره با طالبان و مسائل امنیتی سایبری (ارتباطات نسل جی ۵) در صدر مذاکرات قرار داشت.

 

از روز پنجشنبه، اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو به میزبانی بروکسل به شکل ویدئو کنفرانس آغاز شد. قبل از شروع این اجلاس، دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری اعلام داشت: ” برای تقویت قدرت هوافضای ناتو، مرکز فضایی کشورهای همپیمان ناتو در ستاد فرماندهی رامشتاین آلمان تاسیس خواهد شد.”

 

ینس استولتنبرگ در سخنان خود افزود: “در سال ۲۰۲۰ برای ششمین سال پیاپی شاهد افزایش هزینه های نظامی در بین کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا بوده ایم. نرخ افزایش بودجه نظامی در بین کشورهای ناتو در سال ۲۰۲۰ رقم ۴.۳ درصد را نشان می دهد و ما پیش بینی می کنیم که این رقم در سال های آینده همچنان افزایش یابد. ناتو باید توان مقابله خود با قدرت موشکی روسیه را افزایش دهد. ما در حال افزایش توان هوایی و موشکی خود هستیم.”

 

در مورد حضور نظامی ناتو در فضا، دبیر کل ناتو تاکید داشت: “برخی کشورها چون روسیه و چین به این توانایی رسیده اند که ماهواره های ما را کور و غیر فعال کرده و حتی آنها را ساقط کنند. فضا برای ما از جهت ناوبری و ارتباطات و تشخیص پرتاب موشک های بالستیک اهمیت دارد. امیدوارم وزارای دفاع ناتو تاسیس مرکز فضایی ناتو در رامشتاین آلمان را تصویب کنند. این مسئله نقش بسزایی در مواجه با تهدیدات نسبت به ماهواره های ما و توان ارتباطی بین نیروهای ما خواهد داشت.”

 

یک مقام بلندپایه ناتو پیش از این گفته بود: روسیه و چین با ماهواره‌هایی که توان عملیات بالا در فضا دارند، ماموریت‌های جاسوسی این پیمان را با خطر مواجه می کنند.

 

ژنرال «آندره لاناتا»، در گفت و گو با «واشنگتن اگزماینر»، روسیه و چین را متهم کرد که با ماهواره های با قابلیت مانور بالا در فضا، ماموریت های فضایی این پیمان نظامی را با مشکل مواجه می کنند.

 

وی  از ایجاد مزاحمت برای ماهواره جاسوسی آمریکایی در فضا از سوی ماهواره روسیه خبر داد و نسبت به وقوع اقدامات مشابه روسیه و چین در ماموریت های فضایی ناتو ابراز نگرانی کرد.

 

به گفته وی، ارتش روسیه ماهواره ای را در مدار زمین قرار داده که در حال ردیابی و رصد فعالیت های یک ماهواره جاسوسی ارتش آمریکا است.

 

اکنون حدود ۲ هزار ماهواره در مدار زمین قرار دارد که بیش از نیمی از آنان به کشورهای عضو ناتو تعلق دارد و در امور گوناگون از گوشی های همراه تا خدمات بانکی و پیش بینی هواشناسی فعالیت می کنند و فرماندهان این سازمان در مکان هایی مانند افغانستان یا کوزوو از برخی از این ماهواره ها برای ناوبری، مخابرات، تبادل اطلاعات محرمانه نظامی و امنیتی و ردیابی و نظارت بر شلیک موشک بهره می‌برند.

 

در حالی که در دهه ۱۹۸۰ تنها بخشی از ارتباطات ناتو از طریق ماهواره بود، اما اکنون دستکم به  ۴۰ درصد رسیده است.

 

در مورد حضور ناتو در افغانستان، دبیر کل ناتو به طور ضمنی وعده های انتخاباتی ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قبل از کریسمس را مردود دانسته و تصریح کرد: “ناتو ۱۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان مستقر کرده است. همه اعضای ناتو از مذاکرات دوحه بین آمریکا و طالبان استقبال می کنند ولی طالبان باید به تعداتش عمل کند و رفتار خشونت آمیزش را کاهش دهد و با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد. حضور ناتو در افغانستان مشروط به وضعیت میدانی در این کشور خواهد بود. طالبان باید ارتباط خود را با القاعده و همه گروه های تروریستی بین المللی قطع کند چرا که دلیل اینکه ما به افغانستان رفتیم مبارزه با تروریسم بین‌الملل بود. ناتو تنها وقتی از افغانستان خارج خواهد شد که شرایط تامین گردد و در آن زمان پس از بررسی جوانب امر به شکل جمعی، یک تصمیم جمعی برای یک خروج جمعی از سوی ناتو گرفته خواهد شد.”

 

به نظر می‌رسد ترامپ در این زمینه نیز بدون هماهنگی با متحدان اروپایی خود در ناتو ، دست به اقدامی زده که نارضایی آنها را بر انگیخته است. ظاهرا حتی در صورت خروج بخش عمده ای از نیروهای آمریکایی از افغانستان، اما سازمان نظامی ناتو قصدی برای خروج زودهنگام نیروهای خود از این کشور ندارد.

 

حضور ناتو در عراق نیز از دیگر محورهای اجلاس دو روزه وزرای دفاع ناتو بود. در این باره ینس استولتنبرگ اظهار داشت: “در عراق وضعیت امنیتی همچنان چالش برانگیز است. در نتیجه ما ماموریت آموزشی و کمک های خود را در مورد نیروهای عراقی، با هماهنگی دولت عراق و ائتلاف بین المللی ضد داعش ادامه خواهیم داد.”

 

در ادامه ینس استولتنبرگ با اشاره به تغییرات بنیادین در شکل تروریسم بین‌الملل و تهدیدات سایبری و نسل جی۵ در زمینه ارتباطات و همچننی مسائل امنیتی ناشی از تغییرات آب و هوایی، خواهان تغییر در استراتژی دفاعی ناتو شد.

 

اجلاس وزرای دفاع ناتو آخرین نشست این سازمان قبل از برگزاری انتخابات آمریکا خواهد بود و این مسئله به اهمیت این اجلاس که به میزبانی بلژیک در یکم و دوم آبان برگزار می شود افزوده است.

شی‌پینگ خطاب به ارتش آزادی‌بخش خلق چین؛ آماده‌باش خود را حفظ کنید

«شی جین پینگ» در انتقاد از واشنگتن، یک‌جانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی را محکوم کرد و گفت هر کشوری و هر ارتشی در صورت ایستادن در مقابل جامعه بین‌المللی، شاهد پیامدهای اقداماتش خواهد بود.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, کره جنوبی, کره شمالی

اندونزی درخواست آمریکا برای میزبانی از هواپیماهای جاسوسی و شناسایی‌اش را رد کرد

چهار مقام ارشد اندونزیایی اعلام کردند، اندونزی امسال پیشنهاد واشنگتن را برای آنکه اجازه دهد هواپیماهای شناسایی بوئینگ پی-۸ پوسیدون آمریکا در این کشور فرود آیند و سوخت‌گیری مجدد انجام دهند، رد کرد.

ادامه

امریکا, اندونزی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, سنگاپور, فیلیپین, مالزی