اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

هشدار روسیه درباره تجاوز نظامی مجدد آمریکا به ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اعزام به اصطلاح “مشاورین نظامی” آمریکایی به کلمبیا، تجاوز مجدد نظامی علیه ونزوئلا را ممکن دانست و تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه در شرایط کنونی را مأیوس کننده نامید.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور امکان تجاوز نظامی غیرقانونی جدید از سوی آمریکا به خاک ونزوئلا در هر لحظه را بعید نمی‌داند.

 

چند روز قبل بطور رسمی اعلام شد که واحدهایی از تیپ ویژه کمک به نیروهای امنیتی از ایالات متحده به کشور کلمبیا اعزام خواهند شد.

 

زاخارووا عصر پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «صحبت بر سر صدها به اصطلاح “مشاور نظامی آمریکایی” است. آنها دارای تجربه اقدامات نظامی در افغانستان هستند، البته این گونه متخصصین نظامی برای نخستین بار است که به منطقه آمریکای لاتین فرستاده می شوند. سخت است باور کنیم، همانطور که اعلام شده، آنها به تامین امنیت کمک می کنند. حضور این نظامیان آمریکایی در مجاورت کشور ونزوئلا صرفا علامتی واضح از این است که در هر لحظه ممکن است تجاوز غیرقانونی دیگری علیه این کشور صورت بگیرد.»

 

این دیپلمات روس با اشاره به جدی بودن اوضاع و اظهارات رئیس فرماندهی منطقه جنوبی نیروهای مسلح آمریکا که گفته است “در کنار مقابله با اقدامات غیرقانونی در منطقه، این نیروها در ارتقاء آرمان‌ها و ارزش‌های خاص مشارکت خواهند داشت”، تأکید کرد: «بسیار سخت است تصور شود که حضور نظامیان آمریکایی چیزی جز تهدید و اقدامی تحریک آمیز باشد.»

 

مأیوس شدن روسیه از اقدام اتحادیه اروپا در تمدید تحریم‌ها علیه سوریه

 

ماریا زاخارووا همچنین اعلام کرد که روسیه از اقدام اتحادیه اروپا که همانند دولت آمریکا، اقدامات محدود کننده یک جانبه علیه دولت سوریه را گسترش داده، بسیار مأیوس شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: « این بسیار ناامیدکننده است که در پایان ماه مه، پس از ایالات متحده، اتحادیه اروپا هم تصمیم به تمدید تحریم‌های یک جانبه علیه سوریه گرفت. بارها تاکید شد که چنین محدودیت‌هایی نه تنها اقتصاد سوریه را فلج می‌کند، بلکه در خرید داروهای حیاتی، تجهیزات پزشکی و کالاهای انسانی مشکل بوجود می‌اورد. و چنین اقدامی، آنهم در شرایط اپیدمی بیماری کووید-۱۹ غیرقابل قبول است.»

 

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۲۵ ماه مه (۵ خرداد ماه)، شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های اعمال شده علیه دمشق در سال ۲۰۱۱ را برای یک سال دیگری، یعنی تا اول ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ تمدید کرد.

 

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت واردات نفت به سوریه و عرضه سوخت نهایی و فرآورده‌های نفتی به این کشور، محدودیت در سرمایه گذاری‌ها، مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی سوریه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در محاصره بودن خرید و فروش فناوری‌هایی که ممکن است مورد استفاده دوگانه قرار بگیرند، است. در حال حاضر ۲۷۳ نفر و ۷۰ سازمان در سوریه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

کوبا: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا محاصره جنایتکارانه آمریکا را درهم شکست

رییس جمهوری کوبا روز دوشنبه با اشاره به ورود نفت‌کش ایرانی به سواحل ونزوئلا گفت: این اقدام محاصره “غیرقابل قبول و جنایتکارانه” تحمیل شده آمریکا بر ونزوئلا را شکست. 

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جنگ سرد, جهان, خبر, کوبا, ونزوئلا