بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

وزیر کابینه بلژیک اعلام کرد که کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کرده و به غزه کمک بشردوستانه کنند. «کارولین گنز» وزیر توسعه همکاری بلژیک امروز چهارشنبه از کشور‌های اروپایی خواسته تا صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند. این مقام بلژیکی بر لزوم افزایش کمک بشردوستانه به غزه تاکید کرد و از ... بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

ادامه

اروپا, اسراییل, اشغالگری, بلژیک, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, مصر

۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

منابع خبری اعلام کردند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در روز ۲۱ ماه مه هستند. به گزارش ایسنا، تماس‌ها میان ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین افزایش یافته است. شبکه رادیویی و تلویزیونی ایرلند گزارش کرد، ... ۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسلواکی, اسلوونی, ایرلند, بلغارستان, جمهوری چک, خاورمیانه, خبر, رومانی, سوئد, فلسطین, قبرس, لهستان, مالت, مجارستان, نروژ

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

“حمله تلافی‌جویانه” آمریکا به مواضع ایران در سوریه

خبرگزاری آناتولی می‌گوید جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا “سه موضع نظامی متعلق به ایران” در سوریه را بمباران کردند. ظاهرا این اقدام در واکنش به پرتاب موشک به یک پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف در عراق انجام شده است.

 

شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ اسفند/ ۱۱ مارس) پایگاه تاجی در نزدیکی بغداد که محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) است هدف حمله چند موشک قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی سرهنگ مایلز کیگینز، سخنگوی ائتلاف ضد داعش، اصابت ۱۵ راکت به پایگاه تاجی را تأیید کرده و گفته تحقیق درباره این حمله همچنان ادامه دارد. برخی منابع از اصابت “حدود ۱۸ موشک” به این پایگاه خبر داده‌اند.

 

در حمله موشکی به پایگاه تاجی دو سرباز بریتانیایی و آمریکایی و یک شهروند غیرنظامی آمریکا کشته و دست‌کم ۱۱ نظامی مجروح شدند.

 

خبرگزاری فرانسه صبح پنج‌شنبه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد که چند ساعت پس از جمله به پایگاه تاجی سه جنگنده که احتمالا متعلق به نیروهای ائتلاف بودند مواضع گروه حشد الشعبی، شیعیان وابسته به جمهوری اسلامی در مرز عراق و سوریه را بمباران کردند و ۱۸ شبه‌نظامی عراقی را از پا درآوردند.

 

خبرگزاری آناتولی می‌گوید: «در پی حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده سه موضع نظامی متعلق به ایران در سوریه را هدف قرار دادند.»

 

بمباران پایگاه‌های سپاه در دیرالزور

 

این رسانه ترکیه‌ای به نقل از منابع آگاه در منطقه دیرالزور، گزارش داده که جنگنده‌های ائتلاف “پایگاه نظامی امام علی در شهرستان ابوکمال سوریه” را بمباران کرده‌اند.

 

آناتولی از قول این منابع نوشت: «حمله هوایی به این پایگاه که محل استقرار نیروهای سپاه پاسداران ایران و گروه‌های تروریستی تحت امر آنهاست کشته و زخمی‌هایی داشته است.»

 

تا نیمروز پنج‌شنبه هیچ گروهی مسئولیت حمله به پایگاه تاجی را بر عهده نگرفته و نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده نیز درباره حمله‌های تلافی‌جویانه به مواضع نظامیان ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در سوریه و مناطق مرزی عراق خبری منتشر نکرده‌اند.

 

با این همه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در یک پیام توئیتری حمله به پایگاه تاجی را محکوم و تاکید کرد که آمریکا در مقابل این اقدام سکوت نخواهد کرد. منابع آمریکایی می‌گویند پمپئو درباره این حمله با همتای بریتانیایی خود، دومینیک راب، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

 

توافق آمریکا و بریتانیا بر سر عملیات تلافی‌جویانه

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه پیام خود نوشته که او و دومینیک راب اتفاق نظر دارند که عاملان حمله به پایگاه تاجی باید به سزای اعمال‌شان برسند.

 

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا پیش از این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول حمله‌های راکتی مشابه به پایگاه‌های محل استقرار این نیروها معرفی کرده‌اند.

 

اوضاع امنیتی در عراق در ماه‌های اخیر به شدت متشنج شده و احتمال می‌رود با حمله به پایگاه تاجی که خونین‌ترین حمله از این نوع در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود اوضاع پر تنش‌تر از گذشته شود.

 

نظامیان آمریکایی مستقر در عراق چندی پیش و به تلافی یک حمله موشکی منسوب به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که بر اثر آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد مواضع گروه کتائب حزب‌الله در عراق را بمباران کردند. در این بمباران دست‌کم ۲۵ عضو این گروه کشته شدند.

 

در ادامه این تنش‌ها گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و سوم ژانویه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده حشد الشعبی، در یک عملیات پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

 

حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد

 

نیروی هوافضای سپاه پاسداران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهانش پایگاه عین‌الاسد در استان انبار عراق و یک پایگاه دیگر مورد استفاده نیروهای ائتلاف در نزدیکی شهر اربیل را هدف حمله چند موشک قرار داد.

 

در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد که بامداد ۱۸ دی ماه رخ داد شماری از سربازان آمریکایی مجروح شدند. پرتاب موشک به پایگاه تاجی شدیدترین حمله به محل استقرار نیروهای ائتلاف در عراق در دو ماه گذشته بوده است. شمار نظامیان آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر برآورد می‌شود. پارلمان عراق پس از حمله پهپادی به کاروان قاسم سلیمانی و همراهانش در یک مصوبه غیرالزام‌آور خواستار خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور شد.

در حمله به‌پایگاه آمریکا درعراق ۳ نظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند

ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرد که در جریان حمله به پایگاه «التاجی» در عراق که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، سه نظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق

رأی الیوم: ائتلاف سه‌گانه سوریه، مصر و الجزائر اتحادیه عرب را احیا می‎کند

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم تشکیل ائتلاف سه گانه مصر، الجزائر و سوریه به منظور احیای اتحادیه عرب و همکاری مشترک عربی در برابر مداخلات خارجی را پیش بینی کرد و اولین ثمره آن را بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دانست.

ادامه

اسراییل, البانی, امارات, ترکیه, تونس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عراق, کویت, لبنان, لیبی, مصر

هشدار آمریکا به شرکت‌های کشتیرانی درباره حمل‌و‌نقل نفت ایران

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که دولت آمریکا به زودی هشدارهایی را درباره همکاری شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی و بیمه‌ای با ایران اعلام می‌کند. به کشتی‌ها توصیه می‌شود دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش نکنند.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر