براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا

سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

ناوگان آمریکا در آب‌های جنوب ایران با فرماندهی یک ایرانی‌تبار

این روزها ناوگان عظیم “هری ترومن” در دریای عرب برای نظارت بر فعالیت‌های ایران مستقر شده است. این مهمترین اسکادران نیروی دریایی آمریکاست و فرماندهی آن را افسری با اصلیت ایرانی به عهده دارد.

 

به گزارش دویچه وله؛ از نیمه ماه دسامبر گذشته اسکادران عظیم “هری ترومن” متشکل از چند ناو هواپیمابر و موشک‌افکن‌های “نورماندی” در آب‌های دریای عرب، در جنوب ایران، جولان می‌دهد. این بخشی از لشکر پنجم دریایی ایالات متحده است که در منامه، پایتخت بحرین، مستقر است و وظیفه نظارت بر منطقه بحرانی پیرامون خلیج فارس را بر عهده دارد.

 

با توجه به تنش‌های روزافزون میان ایران و آمریکا چنانچه در این منطقه جنگی روی دهد، این اسکادران مدرن و مجهز نقش برجسته‌ای ایفا خواهد کرد. طرفه آن که فرماندهی اسکادران “هری ترومن” بر عهده یک ناخدای ۵۲ ساله ایرانی‌تبار به نام کاون حکیم‌زاده است.

 

کودکی شقه‌شده با انقلاب

 

افسر نامبرده از پدری ایرانی و مادری آمریکایی در تگزاس به دنیا آمده است. او در کودکی به همراه پدر و مادرش به ایران رفت و در دبستان مشغول تحصیل شد، اما چندی بعد خانواده در پی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ناچار به ترک ایران شد و او در یازده سالگی به همراه خانواده به آمریکا برگشت. او همچنان به خوبی به زبان فارسی صحبت می‌کند.

 

خانواده حکیم‌زاده پس از بازگشت به آمریکا در می‌سی‌سی‌پی اقامت گزید. او در ۱۹ سالگی وارد نیروی دریایی شد و پس از تحصیلات افسری، فرماندهی یکی از گردان‌های نیروی هوایی را به عهده گرفت و با جنگنده‌های حامل رادار مأموریت‌های خطیر بسیاری در عراق و افغانستان انجام داد.

وظیفه‌ای که هم‌اکنون این افسر ایرانی‌تبار به عهده دارد، سنگین است: او فرماندهی رزمناوی عظیم حامل حدود ۱۰۰ هزار تن بار، ۷۰ هواپیمای نظامی و حدود ۵۰۰۰ ارتشی را به عهده دارد.

 

حکیم‌زاده تبار ایرانی خود را امری عادی ارزیابی می‌کند و می‌گوید که در ارتش ایالات متحده سربازان و افسران زیادی با تبار خارجی حضور دارند که بعضا از افسران عالیرتبه هستند. او تأکید می‌کند که تنها ایرانی‌ای نیست که در ارتش آمریکا خدمت می‌کند.

 

این افسر ایرانی‌تبار می‌داند که محل مأموریت فعلی او، در آب‌های جنوب ایران و در فاصله‌ای نه چندان زیاد از تنگه هرمز، از حساسیت فراوانی برخوردار است. ارتش آمریکا به ویژه از اوایل دهه ۱۹۹۰ و حمله صدام حسین، رهبر عراق، به کویت همواره سعی کرده است در این منطقه حضوری بارز داشته باشد.

 

عراق مذاکره با روسیه برای خرید اس۳۰۰ را ازسرگرفت

رسانه های روسیه به نقل از «محمد رضا الحیدری» رئیس کمیسیون دفاع و امنیت مجلس عراق نوشتند که بغداد مذاکرات با مسکو برای خرید تسلیحات پدافند هوایی اس-۳۰۰ را ازسرگرفته است حال آنکه این مساله باید مدت ها پیش حل می‌شد.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, عراق

بازگشایی گذرگاهی در دیرالزور که توسط آمریکایی‌ها بسته شده بود

روسیه و آمریکا بر سر بازگشایی گذرگاه الصالحیه در استان دیرالزور، به مدت چند ماه از سوی نظامیان آمریکایی بسته شده بود، توافق کرده‌اند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه