مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

چین اقدام ترامپ در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را محکوم کرد

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در تصویب قوانینی در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را محکوم و واشنگتن را تهدید به اقدام متقابل کرد.

 

شبکه روسی راشاتودی بامداد پنجشنبه گزارش داد، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای دخالت آمریکا در امور داخلی هنگ‌کنگ را “محکوم به شکست” دانست و تهدید به “اقدامات متقابل قاطعانه” کرد.

 

کاخ سفید ساعاتی پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دو قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را امضا کرده است.

 

وزارت خارجه چین در این بیانیه تاکید کرد که واشنگتن “واقعیت‌ها را نادیده انگاشته” و “آشکارا از افراطی‌های خشن در هنگ‌کنگ که مخالف حکومت قانون هستند حمایت می‌کند”.

 

براساس این بیانیه، هدف آمریکا از چنین اقداماتی آسیب زدن به اصل «یک کشور، دو نظام» و مسیر جوان‌سازی ملی چین است، اما این اقدام در واقع باعث می‌شود که خلق چین از جمله مردم هنگ‌کنگ از نیت‌های شیطانی و ماهیت امپریالیستی آمریکا آگاه شوند.

 

دولت هنگ‌کنگ نیز امضای دو قانون جدید در آمریکا را باعث تخریب روابط دوجانبه و ارسال پیام اشتباه به معترضان دانست و مخالفت شدید خود را با این اقدام واشنگتن ابراز کرد.

 

ترامپ در بیانیه‌ای گفت که این دو قانون را برای “احترام به رییس جمهوری شی [جین‌پینگ]، چین و مردم هنگ‌کنگ” امضا کرده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که رهبران و نمایندگان چین و هنگ‌کنگ بتوانند اختلاف خود را به صورت دوستانه حل کرده و به صلح و موفقیت پایدار برسند.

 

کنگره آمریکا این لایحه‌ها را پس از تصویب آن‌ها با رای اکثریت در هر دو شاخه قانونگذاری، هفته گذشته برای امضای ترامپ به کاخ سفید فرستاد.

 

قانون اول وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌دارد که هر سال یک بار اعلام کند که آیا هنگ‌کنگ برای داشتن رابطه تجاری با واشنگتن به اندازه کافی از خودمختاری برخوردار است یا خیر. براساس این قانون، تعرفه‌های تجاری که علیه چین اعمال شده، شامل حال هنگ‌کنگ نمی‌شود.

 

این قانون همچنین زمینه را برای تحریم کسانی که به زعم واشنگتن حقوق بشر را در هنگ‌کنگ نقض می‌کنند، آماده کرده است.

 

قانون دوم فروش تجهیزات نظامی همچون گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

 

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته گفت که طرح کنگره آمریکا با نادیده گرفتن کامل واقعیات و رفاه اصلی شهروندان هنگ‌کنگی، با هدف پنهانی و سیاسی خود، عملیات خشونت آمیز آشوب‌گران در آتش‌سوزی، حمله به شهروندان بی‌گناه و محاصره دانشگاه‌ها را با “دستیابی به حقوق بشر و دموکراسی” آراسته و هدف اصلی آن پشتیبانی از نیروهای افراطی، تخریب صلح و شکوفایی منطقه و مانع‌سازی در مسیر توسعه چین است.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: رفتار بدخواهانه آمریکا نه تنها منافع چین، بلکه منافع خود این کشور در هنگ کنگ را هم به شدت به خطر انداخته است.

 

گنگ شوانگ با تاکید بر اینکه هرگونه توطئه آمریکا برای دخالت در امور داخلی چین و مانع سازی برای توسعه چین بی‌نتیجه خواهد ماند، هشدار داد هنگ‌کنگ بخشی از سرزمین چین است و امور این منطقه از جمله امور داخلی چین به شمار می‌رود.

 

او از آمریکا خواست با آشنایی صحیح با واقعیات، با در پیش گرفتن تدابیری از قانونی شدن این طرح جلوگیری کرده و بی‌درنگ از دخالت در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین دست بردارد.

ایرنا

درحمله‌ای شدید به آمریکا؛ چین واشنگتن را مهمترین عامل بی‌ثباتی در جهان نامید

مقام‌های ارشد چینی عمومی از انتقاد صریح از آمریکا خودداری می‌کنند، اما این رویه در روزهای اخیر تغییر کرده و بعد از «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین که گفت پکن آماده جنگ تجاری با واشنگتن است، این بار «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور واشنگتن را مهمترین عامل بی‌ثباتی در جهان توصیف کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, هنگ کنگ

پکن: دنبال جنگ با آمریکا نیستیم اما ترسی هم نداریم

رئیس جمهور چین امروز جمعه گفت: پکن از تلاش برای منعقد کردن توافق تجاری با آمریکا حمایت می‌کند اما در عین حال ابایی از جنگیدن متقابل برای محافظت از منافعش را ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا