الحاق مصر به آفریقای جنوبی در شکایت علیه اسرائیل در لاهه / مصر از هر گونه هماهنگی با اسرائیل در گذرگاه «رفح» سر باز زد

وزارت امور خارجه مصر امروز یکشنبه، اعلام کرد که قاهره به طور رسمی به شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندد. به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مصر درصدد است برای حمایت از شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در ... الحاق مصر به آفریقای جنوبی در شکایت علیه اسرائیل در لاهه / مصر از هر گونه هماهنگی با اسرائیل در گذرگاه «رفح» سر باز زد

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, لیبی, مصر, نسل کشی, هلند

هشدار مصر درباره ادامه حمله اسرائیل به رفح

یک مقام بلندپایه مصری بیان کرد که کشورش به اسرائیل، آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره عملیات اشغالگران در رفح اعتراض کرده است. به گزارش ایسنا، این مقام مصری عالی رتبه هشدار داد که این عملیات، پیمان صلح بین مصر و اسرائیل(پیمان صلحی که با وساطت آمریکا میان اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ در کمپ ... هشدار مصر درباره ادامه حمله اسرائیل به رفح

ادامه

آمریکا, اسراییل, اسلوونی, اشغالگری, پناهجویی, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. خبرگزاری وفا و شبکه تلویزیونی المیادین ... عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل گزارش داد که نیمی از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به دنبال صدور حکم بازداشت مسئولان این رژیم هستند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه اسرائیلی «کان»، دادگاه لاهه همچنین به دنبال صدور حکم توقف جنگ در غزه قبل از آغاز حمله به شهر رفح است. پیش ... رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, لیبی, نسل‌کشی, هلند

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

فرماندهان ارتش اشغالگر اعلام کردند بنیامین نتانیاهو جان صهیونیست‌ها و سربازان ارتش را به خطر انداخته است، هرتزی هالوی نیز تاکید کرد که جنگ غزه بی‌فایده است. به گزارش ایسنا، طبق گزارش کانال ۱۳ عبری زبان، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به دلیل جنگی که ارتش در غزه به ... رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

رای‌الیوم: آیا تنش میان ایران و آمریکا، نفس‌های آخر را می‌کشد؟

با وجود ادامه حملات رسانه‌ای بین ایران و آمریکا، نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده ورود این بحران به مراحل آخر است.

 

عمر الردّاد در رای‌الیوم نوشت: با وجود ادامه حملات رسانه‌ای بین ایران و آمریکا، نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده ورود این بحران به مراحل آخر است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: از زمان آغاز تنش‌ها، مفهوم «مذاکره» در ذهن ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها وجود داشت. علاوه بر اینکه طرف‌های متعددی، چون عمان، ژاپن، سوئیس، طرف‌های عراقی و قطری و در نهایت، فرانسه، برای میانجی گری بین تهران و واشنگتن، وارد خط بحران شدند. در این بین، به نظر می‌رسد وساطت فرانسه موفق شده است با مطرح کردن رفع جزئی تحریم‌های مربوط به صادرات نفت ایران، شکافی در دیواره اختلافات ایجاد کند.

 

با اینکه موضع آمریکا در قبال پیشنهاد فرانسه مشخص نیست، اما مذاکرات آمریکایی-ایرانی، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، در میدان‌های مختلف انجام می‌شود؛ تا آنجا که احتمال دیدار بین ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع سازمان ملل، وجود دارد.

 

به نظر می‌رسد این مذاکرات تنها با حضور ناگهانی وزیر خارجه ایران در فرانسه شروع نشد؛ بلکه به دنبال اشاره‌ها و پیام‌هایی بود که یکی از آنها، بی‌اعتنایی آمریکا در مورد مساله نفت کش ایرانی «ادریان» و احتمال رسیدن آن به سوریه است. گذشته از اینکه آنچه بین حزب‌الله و اسرائیل به صورت عملی جریان دارد، یک عملیات حساب شده بین تهران و واشنگتن محسوب می‌شود، که تفاوت زیادی با گفتگو‌های انجام شده بین آمریکا و حوثی‌ها ندارد.

 

حدود مسائل مورد بحث در مذاکره و معامله‌ای که ممکن است دو طرف به آن دست یابند، مشخص نیست؛ اما قطعا، برخلاف صحبت‌هایی که در مورد وجود اختلافاتی در رابطه با پرونده هسته‌ای، غنی سازی اورانیوم و برنامه‌های موشکی ایران مطرح می‌شود، بعید نیست که طرفین در این باره به توافقی هم دست یافته باشند.

 

به نظر می‌رسد که پرونده سوم در مورد نقش ایران و نیرو‌های نیابتی آن در منطقه نیز مورد مذاکره قرار گیرد و همین موضوع، می‌تواند تحولات بین اسرائیل و حزب الله و فشار‌هایی که بر حشد شعبی وارد می‌شود و همزمان، مذاکرات آمریکا با حوثی‌ها را تفسیر کند.

 

روحانی درگیر بحرانی با اصولگرایان در ایران است و ایشان، رئیس‌جمهور را مسئول توافق هسته‌ای می‌دانند. این در حالی است که پیامد‌های تحریم‌ها، دغدغه اصلی رهبران سیاسی ایران در دو جبهه اصلاح‌طلب و اصول‌گراست. همزمان، ترامپ قصد دارد با روحانی عکس بگیرد، تا از این مساله برای پیروزی خود در انتخابات استفاده کند.

 

در این شرایط، سوال‌هایی در بین تحلیلگران مسائل منطقه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه حدود مذاکراتی که ممکن است ایران در مورد نیرو‌های نیابتی خود در سوریه، لبنان، یمن و عراق انجام دهد، چقدر است؟ موضع ایران در قبال اسرائیل، معامله قرن و روابط آینده آن با عربستان و دولت‌های خلیج فارس چگونه خواهد بود؟ طرح این سوالات، خود نشان دهنده اهمیت نقش منطقه‌ای ایران است.

انتخاب

سازمان ملل‌ ائتلاف آمریکا در سوریه را به “جنایات جنگی” متهم کرد

بازرسان سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) اعلام کردند، حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا در سوریه غیرنظامیان بی‌شماری را کشته یا مجروح کرده است که این نشان می‌دهد تدابیر احتیاطی نادیده گرفته شده و احتمالا جرایم جنگی رخ داده است.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوریه

نتانیاهو رسما وعده الحاق کرانه باختری را اعلام کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه رسما اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو و تشکیل کابینه جدید، شهرک‌های کرانه باختری و بخش‌های مهمی از این منطقه را به اسرائیل الحاق می‌کند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین