سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

سیسی خطاب به کوشنر: سینا هرگز بخشی از معامله قرن نخواهد بود

رئیس جمهوری مصر در دیدار داماد ترامپ با وی گفته است که قاهره راهکار دو دولتی را برای منازعه فلسطین مناسب می‌بیند و اجازه نمی‌دهد «سینا» بخشی از معامله قرن باشد.

 

رئیس جمهوری مصر می‌گوید این کشور اجازه نخواهد داد منطقه شبه جزیره سینا (در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی) جزئی از طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» باشد.

 

شبکه سعودی «العربیه» به نقل از مسئولی در دولت مصر مدعی شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور امروز (پنجشنبه) به هنگام استقبال از «جرد کوشنر»، داماد و مشاور رئیس جمهوی آمریکا در قاهره به او گفته است که مصر به دنبال تحقق صلح در فلسطین است، ولی «سینا به هیچ وجه بخشی از معامله قرن» نخواهد بود.

 

کوشنر به همراه هیأتی در دومین روز از سفر دوره‌ای خود به منطقه، بعد از ظهر امروز وارد قاهره شد. او دیروز در بدو این سفر وارد اردن شد و بعد از دیدار با پادشاه این کشور راهی سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد و با مقامات اسراییل دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

روزنامه «الیوم السابع» مصر به نقل از «بسام راضی»، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری این کشور در این ارتباط گفت که عبدالفتاح السیسی طی این دیدار گفته است که قاهره «از تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین و پیشبرد تلاش‌ها جهت احیاء روند سازش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، آن هم بر اساس مراجع بین‌المللی و راهکار دو دولتی و ایجاد دولت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی» استقبال و حمایت می‌کند.

 

داماد ترامپ نیز در این دیدار ضمن تقدیر از نقش و تلاش‌های مصر برای تحقق «صلح و ثبات در منطقه»، تماس‌های آمریکا با طرف‌های مختلف در منطقه به منظور پیشبرد تلاش‌ها جهت پیگیری مجمدد مذاکرات بین طرف فلسطینی و طرف اسراییلی را با السیسی بررسی کرد.

 

قرار است جرد کوشنر که «جیسون گرینبلات»، مشاور ترامپ در گفت‌وگوهای بین‌المللی و برخی از مقامات آمریکایی را نیز در این سفر منطقه‌ای‌ به همراه دارد، به قطر، عربستان سعودی، امارات و مغرب نیز سفر کند.

 

ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه و فلسطین این سفر کوشنر را به تلاش آمریکا برای اجرای معامله قرن که به دنبال حذف همه پیشنهادها و توافق‌های بین‌الملی برای پایان دادن به منازعه فلسطین از جمله «راهکار دو دولتی» و «طرح صلح عربی» است، بی‌ربط نمی‌دانند.

 

راهکار دو دولتی که مورد توافق بیشتر کشورها و سازمان ملل است، به دنبال ایجاد دو دولت در سرزمین‌های فلسطینِ تاریخی (دولت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی و دولت اسرائیل) است و طرح صلح عربی هم که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، به‌رسمیت شناختن «موجودیت اسرائیل» از سوی کشورهای عربی و برقراری روابط بین طرفین را منوط به تشکیل کشور فلسطین می‌داند.

 

با این حال، بنا به اظهارات مقامات آمریکایی و اسراییلی، در طرح معامله قرن آمریکا، ایجاد دولت و کشور فلسطین منتفی خواهد شد و میلیون‌ها پناهنده و آواره فلسطینی به جای بازگشت به سرزمین‌های خود در وطنی جایگزین اسکان داده خواهند شد.

فارس

اتحادیه اروپا: به همکاری با ظریف ادامه می‌دهیم

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اقدام روز گذشته آمریکا مبنی بر تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و اعلام کرد این اتحادیه به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر