«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

چین بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه بست

چین در اقدامی تلافی‌جویانه علیه آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد که بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال می‌کند.

 

به گزارش ایرنا از روزنامه چاینا دیلی، بنا به اعلام این کشور از این پس تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی بر روی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد.

 

چین پیشتر نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه مشمول ۵ درصد تعرفه کرده بود که حالا ۶۰ میلیارد دلار دیگر شامل ۱۰ تا ۲۵ درصد تعرفه خواهد بود و مابقی مشمول همان ۵ درصد است.

 

تعرفه‌هایی که چین در نظر گرفته است حدود ۵ هزار قلم کالای آمریکایی را در بر می‌گیرد و از روز نخست ماه ژوئن امسال اجرایی خواهد شد.

 

چین تاکید کرده است اعمال تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی نتیجه سیاست های واشنگتن است و پکن نشان داد که برای حراست از موسسات و شرکت های خود از هیچ اقدام ضروری و مقابله جویانه علیه آمریکا دریغ نخواهد کرد.

 

پیشتر دولت آمریکا روز جمعه گذشته اعلام کرد که میزان تعرفه ۱۰ درصدی بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد و در نظر دارد برای ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند.

 

تعرفه ها در شرایطی از سوی چین اجرایی می‌شود که تنها ساعاتی قبل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که ظاهرا از تصمیم چین اطلاع پیدا کرده بود به این کشور هشدار داد تعرفه ها علیه آمریکا را افزایش ندهد.

 

«دونالد ترامپ» در صفحه توئیتر خود نوشت: دلیلی ندارد که مصرف کننده آمریکایی هزینه تعرفه‌هایی را که امروز در مورد چین به اجرا در می آید، بپردازد.

 

وی افزود: این مساله بتازگی اثبات شده است، زمانی که فقط چهار درصد (این تعرفه ها) را آمریکا و ۲۱ درصد آن را چین پرداخت کرد، زیرا چین به میزان زیادی برای کالا یارانه می‌پردازد همچنین در صورت خرید از کشوری که مشمول تعرفه نمی‌شود یا خرید کالا از داخل آمریکا (که بهترین ایده است)، می‌شود به طور کامل از تعرفه ها صرف نظر کرد این یعنی تعرفه صفر.

 

ترامپ ادامه داد: بسیاری از شرکت‌هایی که مشمول تعرفه شده‌اند، چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهایی از این دست در آسیا ترک خواهند کرد به همین دلیل است که چین به شدت درصدد دستیابی به توافق است.

 

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری نوشت: دیگر هیچ‌کس در چین نمی‌ماند که بتوان با او تجارت کرد این برای چین خیلی بد و برای آمریکا خیلی خوب است اما چین طی سال‌های زیادی به حدی از آمریکا سوءاستفاده کرده است که آنها به مراتب جلوتر هستند (روسای جمهوری ما کار لازم را انجام ندادند). از این رو، چین نباید تلافی کند، زیرا اوضاع بدتر خواهد شد.

 

ترامپ در توئیت دیگری افزود: من آشکارا به پرزیدنت شی و همه دوستانم در چین می‌گویم که چین به شدت آسیب خواهد دید، اگر به توافق نرسید، زیرا شرکت‌ها مجبور خواهند شد چین را به مقصد کشورهای دیگر ترک کنند خرید در چین بسیار پرهزینه خواهد بود توافق خوبی داشتید که تقریبا کامل شده بود، اما کنار کشیدید.

 

رئیس کاخ سفید همچنین به چین هشدار داده که بهترین زمان برای دستیابی به توافق تجاری همین حالا است، در غیر این صورت اگر مذاکرات به دور دوم ریاست جمهوری وی بیانجامد، شرایط دستیابی به توافق به مراتب بدتر و سخت‌تر خواهد شد.

 

تازه‌ترین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز جمعه بدون دستاورد پایان یافت و ترامپ به بخش بازرگانی آمریکا دستور داد شروع به اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی باقی مانده از چین کند.

 

«رابرت لایتیزر» مذاکره کننده تجاری آمریکا اعلام کرد که ترامپ به تیم مذاکراتی واشنگتن دستور داده است فرآیند افزایش تعرفه‌ها بر همه کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند چین نیز بخش کشاورزی آمریکا را با اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه، تهدید کرده است.

گلوبال‌تایمز: آمریکا در درک منافع مشترک با چین گرفتار کج‌فهمی است

یک روزنامه دولتی چین با اشاره به مناقشه تجاری با آمریکا تاکید کرد، پکن بر سر مسائل اصولی امتیاز نمی‌دهد و آمریکا به اشتباه باور دارد که روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه تنها به نفع پکن است و استقامت چین را دست‌کم گرفته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

مسکو: از همه کشورها می‌خواهیم به خرید نفت ایران ادامه دهند

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه با محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم‌ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

ادامه

اقتصادی, امارات, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, مذاکرات اتمی

روسیه با هشدار به آمریکا تحریم بخش فلزات ایران را محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه ساعاتی پس از نشست شورای امنیت این کشور به ریاست ولادیمیر پوتین با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار شدید به آمریکا در خصوص اقدامات خصمانه علیه ایران، تحریم بخش فلزات ایران را به شدت محکوم کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, روسیه, مذاکرات اتمی