تجمع کارگران پیمانی مس سرچشمه در اعتراض به‌تبعیض حقوق بین کارگرانِ پیمانی و رسمی و سایر مطالبات صنفی‌شان

شماری از کارگران پیمانکاری «مجتمع مس سرچشمه رفسنجان» به تبعیض در پرداخت حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل ساختمان اداری مجتمع اعتراض کردند. یک منبع کارگری، در توضیح علت اعتراض امروز کارگران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به خبرنگار ایلنا گفت: تجمع صبح امروز کارگران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به تبعیض در پرداخت حقوق بین ... تجمع کارگران پیمانی مس سرچشمه در اعتراض به‌تبعیض حقوق بین کارگرانِ پیمانی و رسمی و سایر مطالبات صنفی‌شان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ... در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

ادامه

جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

کشته شدن کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار

یک کارگر شاغل در معدن زغال سنگ هشونی شهرستان کوهبنان به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی حین کار جان خود را از دست داد. به گزارش رکنا، این حادثه صبح روز جمعه (۱۵ اردیبهشت ماه) زمانی رخ داد که یک کارگر شاغل در معدن زغال سنگ هشونی شهرستان کوهبنان بر اثر رعایت نشدن ایمنی کار ... کشته شدن کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی

کارگر شهرداری تهران در سیلاب ناپدید شد

شهرداری منطقه ۱۵ تهران از وقوع حادثه برای یک کارگر حین جمع‌آوری آب‌های سطحی در سیلاب شب گذشته خبر داد و اعلام کرد: عملیات جست‌وجو برای نجات این کارگر ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، بارش‌های شدید شب گذشته جمعه چهاردهم و صبح شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه، باعث بروز تند آب، انسداد و گرفتگی در ... کارگر شهرداری تهران در سیلاب ناپدید شد

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی

تجمع اعتراضی هفتگی کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در شرکت فلات قاره-لاوان

شنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ عملیاتی‌های معترض جنوب/ اهم مطالبات:حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق➖حذف سقف‌حقوق➖اصلاح کف‌حقوق➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖اجرای کامل ماده۱۰➖پرداخت بک-پی ماده۱۰➖عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی➖استرداد مازاد مالیات کسر شدهاصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

نیلوفر بیانی؛ اگر شما رو هم مثل من به آمپول‌زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید!

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست بازداشت شده در دومین جلسه دادگاه اعلام کرده که بارها توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است.

 

به گزارش کلمه او در دادگاه رو به دیگران کرده و فریاد زده “اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید! مردم این چند ماه من را انفرادی نگه داشتند، کلی زدنم و به زور اعتراف گرفتن، دارن منو میبرن پیش صلواتی اعدامم کنن”

 

بیش از یک سال است که فعالان محیط زیستی در زندان دو الف وابسته به اطلاعات سپاه در بازداشت به سر می‌برند و پس از گذشت یک سال بی آنکه حق انتخاب وکیل داشته باشند با وکلای انتخابی از سوی قضای صلواتی در دادگاه حاضر شده‌اند.

 

هیچ کس نمی‌داند چه بر آنها طی این یک سال در زندان رفته است و در معرض چه برخوردهایی قرار گرفته‌اند و معمولا نیز خانواده‌هایشان همراه با ماموران اطلاعات سپاه با آنان دیدار داشته‌اند. هرچند که پس از چند ملاقات خانواده‌ها نگران از وضعیت جسمانی و روحی زندانیانشان برای رهبری و سران قوا نامه نوشته و نگرانی خود را ابراز کردند.

 

شکنجه موضوع قابل کتمانی در زندان‌های انفرادی نیست و طی این سال‌ها بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران نوشته و گفته‌اند که چه بر سر آنان در زندان‌ها آمده است. نامه‌های فعالان جنبش سبز که در سال ۸۸ بازداشت شدند خود گواه این موضوع است، نامه‌هایی که هیچ گاه مورد توجه مسئولان قضایی و امنیتی قرار نگرفت و با انکار تلاش کردند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

 

به طور مثال مرگ ستار بهشتی یکی از نمونه‌های بارز شکنجه در زندان است. جوان وبلاگ نویسی که به دلیل ضرب و شتم در زندان جان باخت.

 

مرگ مشکوک کاووس سید امامی دیگر زندانی محیط زیستی نیز در سال گذشته نگرانی‌ها را نسبت به چگونگی برخوردهای صورت گرفته با این فعالان محیط زیستی جدی تر می‌کند.

 

متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اختیار چندانی ندارند و نتوانسته‌اند با حضور در بند مخصوص سپاه و ملاقات با این زندانیان از کم و کیف چگونگی نگهداری و برخورد با آنان اطلاع پیدا کنند، هرچند که بازهم در داخل زندان و در مقابل بازجوها نمی‌توان نسبت به نتیجه چنین ملاقات‌هایی خوش‌بین بود.

 

اطلاعات سپاه از آنجاکه زیر نظر رهبری اداره می‌شود از حیطه نظارت مجلس و دولت خارج بوده و بسیار شده است که زندانی‌های این مجموعه حتی نامشان در لیست سازمان زندان‌ها نیز ثبت نشده است و در واقع برای بازجویان اطلاعات سپاه، بند دوالف جزیره‌ای خودمختار است که در آنجا هرکاری که بخواهند انجام داده و کسی نیز توانایی بازخواست از آنان را ندارد.

 

از سوی دیگر این زندانیان از حق دادرسی عادلانه مطابق با قوانین خود قوه قضاییه و قانون اساسی نیز محروم بوده و حتی نتوانستهٔ‌اند وکیل خود را انتخاب کنند.

مصدومیت شدید چهار کارگر براثر ریزش سقف ساختمان نیمه کاره در دزفول

صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه ماه، در اثر تخریب دیوارهای یک ساختمان مسکونی در حال ساخت در حوالی خیایان فردوسی دزفول ، ۴ کارگر ساختمانی به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران شهرداری توحید در اعتراض به ۵ ماه معوقات مزدی

این کارگران در واحد اداری شهرداری توحید و سازمان‌های واسطه به آن به‌صورت قراردادی مشغول کارند. آنها صبح امروز (۱۶ بهمن ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری