بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

ایران، گذرگاه قطارهای باری چین به اروپا

چین از همان سال ۲۰۱۳ میلادی که طرح بزرگ «راه ابریشم نوین» را رونمایی کرد با هدف انتقال تولیدات چین به کشورهای مسیر این طرح، برنامه راه اندازی خطوط ریلی باربری بین چین و نقاط مختلف جهان را آغاز کرد پروژه ای که اکنون پس از عبور از ایران به اروپا رسیده است.

 

چین برای پیشبرد طرح های مرتبط با راه ابریشم که در مرحله نخست ۴۰ میلیارد دلار اختصاص داده بود به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که قاعدتا با همکاری کشورهای دیگر باید آن را تامین کند تا این طرح ها روی زمین نماند و اجرایی شود.

 

چین در راستای تحقق این اقدام در قالب طرح بزرگ راه ابریشم، دیپلماسی قطارهای باربری را به اجرا گذاشت که کلید آن در واقع از سال ۲۰۱۴ میلادی زده شد زمانی که قطارهای این کشور به سمت ایران و اروپا به حرکت در آمدند.

 

نقطه آغازین حرکت بیشتر این قطارها شهر ‘ایوو’ در استان ‘جه جیانگ’ در شرق چین است که بیشترین اقلام خرد را به دنیا صادر می کند، در سال ۲۰۱۴ میلادی اولین قطار از این مسیر به سمت تهران حرکت کرد و ۱۵ روز پس از شروع سفر، وارد ایران شد.

 

به دنبال آن خطوط ریلی میان چین و اروپا در همین سال و از همین شهر راه اندازی شد اکنون شمار این خطوط به ۹ خط ریلی بین اروپا و چین رسیده است.

 

خطوط اروپایی همچنین از مسیرهای آسیای مرکزی، ایران، افغانستان، لاتویا، روسیه، بلاروس، انگلیس، جمهوری چک و چند کشور دیگر نیز عبور می کند یکی از آنها خط آهن ایوو – مادرید است که یک یا دو بار در هر هفته قطار باربری از این شهر راهی اسپانیا می شود.

 

این قطارها که با عبور از قزاقستان، روسیه، بلاروس، هلند و همچنین کشورهای آلمان و فرانسه به اسپانیا می رسد از جمله مهمترین خطوط ریلی باربری چین با اروپا محسوب می شود.

 

قطار باری چین – ایران

 

نخستین قطار حامل بار از چین، بهمن ماه ۱۳۹۴ شمسی به ایران رسید تا بار دیگر مسیر بازرگانی جاده ابریشم را زنده کند و پتانسیل های اقتصادی پیش روی تهران را از زمان برداشته شدن تحریم های بین المللی پر رنگ تر نماید.

 

در همان زمان رئیس وقت شرکت راه آهن ایران گفت: این سفر ۹۵۰۰ کیلومتری که از شرق چین آغاز می گردد، حدودا ۱۵ روز به طول می انجامد که ۳۰ روز از سفر دریایی معمول از شانگهای به بندرعباس کوتاه تر است.

 

با این حال، تهران مقصد نهایی این قطار نیست طرح اصلی این است که مسیر حرکت این قطار به اروپا کشیده شود و از این طریق پول بیشتری به خاطر تردد قطارها عاید ایران شود.

 

چین روابط تجاری وسیعی با ایران دارد و در سال های اخیر بیش از یک سوم تجارت خارجی ایران با این کشور انجام گرفته است با این حساب پیش بینی می شود در آینده، قطارها با تناوب بیشتری از چین به ایران سفر کنند در ابتدا این پروسه به صورت ماهی یک بار انجام شده و سپس افزایش می یابد.

 

جاده ابریشم شبکه ای کهن از مسیرهای تجاری است که تاریخ آن به ۲۲۰ سال قبل از میلاد باز می گردد و چین را به دریای مدیترانه پیوند می زند این جاده نقشی قابل توجه را در اوج گیری و شکوفایی تمدن های غربی و شرقی ایفا کرد که از آن جمله می توان به چین، هند، یونان، روم و ایران اشاره نمود.

 

قطارهای باربری چین – اروپا

 

آمار جدید و رسمی در چین نشان می دهد که این کشور در شش سال گذشته پنج هزار قطار باربری را به سوی دستکم ۳۴ شهر اروپا روانه کرده است.

 

همزمان اداره ملی آمار چین از وضعیت رو به بهبود اقتصادی ابراز خرسندی کرده و ارزش تولید ناخالص داخلی چین برای سال جاری میلادی را بالاتر از ۱۲ هزار میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

یکی از مهمترین مسیرهای باربری از میان ۵۷ مسیر بین چین و اروپا که در فوق نیز به آن اشاره شد خط آهنی به طول ۱۳ هزار کیلومتر است که شهر ‘ایوو’ در شرق چین را به اسپانیا متصل می کند.

 

برنامه راه ابریشم نوین چین نیز در پنج سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده است تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به کشورهای مختلف اروپایی سازماندهی کند.

 

آنطور که براوردها نشان می دهد قطارهای باربری چین و اروپا در واقع ۳۰ شهر را در سراسر چین و ۳۰ شهر را در ۱۰ کشور اروپایی با یکدیگر مرتبط می کنند.

 

قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال کالاهای مرتبط با فناوری اطلاع رسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی کرده اند.

 

انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی جدید شمار قطارهایی که بین چین و شهرهای اروپایی تردد می کنند در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ هزار ترن برسد.

ایرنا

پول ملی جایگزین دلار آمریکا در روابط تجاری چین و پاکستان شد

به نقل از روزنامه پاکستان، پس از دیدار هیئت های عالی رتبه چین و پاکستان به ریاست «عمران خان» و «لی ککیانگ» نخست وزیران دو کشور، طرفین بیانیه ای مشترکی را در پایان این نشست صادر کردند.

ادامه

اقتصادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دادگاه عالی هند درباره خرید جنگنده از فرانسه از دولت توضیح خواست

دادگاه عالی هند در اقدامی کم سابقه از دولت این کشور درخواست کرد که ظرف مدت ۱۰ روز توضیحات لازم در خصوص قیمت گذاری جنگنده های رافائل و خصوصیات آنها را به این دادگاه ارائه دهد.

ادامه

اقتصادی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, فساد, هندوستان

خبرگزاری فرانسه؛ احتمال معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا

در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، به درستی معلوم نیست که صادرات نفت ایران تا چه اندازه محدود خواهد شد. گفته می‌شود که هشت کشور موفق شده‌اند که موافقت آمریکا را برای معافیت از تحریم و ادامۀ خرید نفت ایران کسب کنند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, چین, خبر, ژاپن, عراق, عربستان سعودی, کره جنوبی, هندوستان

اعتراف بولتون به عدم همراهی کشورها در تحریم نفتی ایران/ معافیت هند از تحریم ایران

به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، «جان بولتون» روز چهارشنبه در ایالت واشنگتن و در حضور اعضای «مجمع همیلتون» با لحنی نسبتاً مصالحه جویانه اذعان کرد که برخی از کشورها «ممکن است قادر نباشند روند به صفر رساندن [واردات نفت از ایران] را به سرعت طی نمایند».

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان