چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

مخالفان حضور نظامیان آمریکا در اوکیناوا به دنبال همه پرسی هستند

هزاران نفر از مخالفان پایگاه آمریکا در ‘اوکیناوا’ که دولت ژاپن قصد جابجایی آن را دارد به دنبال برگزاری همه پرسی برای رای گیری در خصوص وضعیت این پایگاه هستند.

 

به گزارش ایرنا تارنمای ژاپن تایمز روز جمعه گزارش کرد تاکنون ۹۳ هزار نفر طوماری را امضا کرده اند که در آن بر انجام همه پرسی درباره این پایگاه نظامی تاکید شده است.

 

آمریکا و دولت ژاپن برای جابجایی این پایگاه در همین منطقه به توافق رسیده اند اما مخالفان بارها مانع ساخت پایگاه جدید در منطقه کم جمعیت تر اوکیناوا شده اند.

 

در همین حال گروه های مدنی تاکید می ورزند که مشکل بزرگ آنها جابجایی پایگاه نیست بلکه اصل موضوع این است که واشنگتن باید پایگاه های نظامی اش را در ژاپن جمع کند.

 

منطقه اوکیناوا نیز از راه های قضایی فعلا جلوی ساخت پایگاه را گرفته است و همین باعث شده است امیدها برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه بیشتر شود.

 

مبارزات انتخاباتی در اوکیناوا در ماه های آینده می تواند برای تصمیم گیری درخصوص سرنوشت این پایگاه حیاتی باشد همزمان در دو ماه گذشته گروه های مدنی به دنبال جمع آوری امضا و تهیه طومار همه پرسی بوده اند.

 

حدود یک ماه قبل نزدیک به ۷۰ هزار تن از مردم، فعالان سیاسی و مدنی ژاپن در اعتراض به جابجایی این پایگاه هوایی آمریکا از ناحیه ‘اوکیناوا’ به ‘هنوکو’ تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

 

معترضان با تجمع در پارک ‘ناها’ با انتشار بیانیه ای نسبت به طرح انتقال پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در اوکیناوا به منطقه ساحلی هنوکو اعتراض کردند.

 

دولت ژاپن ساخت دیوارهای موج شکن در محل جدید ایجاد پایگاه هوایی ‘فوتنما’ را که متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا است، از حدود یک سال پیش آغاز کرده است.

 

ژاپن از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا است و نزدیک به ۴۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند.

 

علاوه بر تجهیزات و ادوات نظامی آمریکا مستقر در ژاپن، ارتش آمریکا ده‌ها بالگرد، جنگنده و هواپیمای جاسوسی برای مقابله با کره شمالی در پایگاه‌هایش در ژاپن مستقر کرده است و ارتش دو کشور نیز هر چند وقت یکبار رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند.

 

بروز حوادث مرتبط با هواپیماها و جنگنده های آمریکایی در اوکیناوا ژاپن که بیشترین تعداد نظامیان آمریکا در آن مستقر هستند باعث بروز نگرانی های عمده در میان مردم این منطقه شده و آنها خواستار بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا هستند.

 

در روز ۷ دسامبر، پس از پرواز یک هواپیمای آمریکایی بر فراز مهدکودکی در گینوا، یک شیء استوانه‌ای شکل از این هواپیما روی پشت‌بام این ساختمان افتاد.

 

چند روز پس از این اتفاق نیز پنجره یک هلیکوپتر آمریکایی در حین پرواز بر فراز یک مدرسه راهنمایی در نزدیکی پایگاه هوایی سقوط کرد. این قطعه هلیکوپتر به وزن ۷.۷ کیلوگرم در حالی در حیاط این مدرسه سقوط کرد که حدود ۵۰ دانش‌آموز در آن بازی می‌کردند. این حادثه موجب آسیب دیدن یک دانش‌آموز شد.

 

ناوگان هلیکوپترهای ترابری آمریکا، سال‌ها است که موجب ناآرامی همسایگان پایگاه این کشور در ژاپن شده است. در اوت ۲۰۰۴ نیز یک هلیکوپتر آمریکایی به ساختمانی در دانشگاه بین‌المللی اوکیناوا برخورد کرد. تحقیقات صورت گرفته در خصوص این حادثه نشان داد که این اتفاق بر اثر مشکلات فنی بالگرد رخ داده است.

 

این جزیره پیشتر نیز صحنه اعتراض‌های مردم منطقه به جرایم نظامیان امریکایی از جمله تجاوز جنسی بوده است.

 

در سال ۱۹۹۵ سه نظامی امریکایی، یک دختر ۱۲ ساله ژاپنی را ربودند و به وی تجاوز کردند.

 

این اقدام نظامیان امریکایی اعتراض‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

افزایش اندوخته تجارت چین با ایالات متحده به‌رغم فشارهای واشنگتن

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اندوخته تجارت چین با ایالات متحده به ۳۱ میلیارد دلار در ماه آگوست رسید. متخصصان اقتصادی در حالی چنین برآوردی کرده‌اند که اعمال تعرفه‌های آمریکا بر واردات کالا از چین روند رو به رشد اقتصاد را دچار مشکل کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

پایان نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا در پکن

نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا چهارم سپتامبر ۱۳ شهریور در پکن پایان یافت. دو سند «بیانیه پکن» و «برنامه اقدام‎های پکن» منتشر شد که تفاهم چین و آفریقا درباره مسائل مهم کنونی پیش روی جهان و عزم راسخ چین و آفریقا برای اجرای اقدام‎های هشتگانه ، پیشبرد ارتقاء کیفیت و کارایی همکاری و ... پایان نشست سران مجمع همکاری چین و آفریقا در پکن

ادامه

اتحادیه آفریقا, افریقای جنوبی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا