مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

سفر محرمانه یک مقام آمریکایی به شمال سوریه

«ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین آخر هفته گذشته بدون پوشش رسانه‌ای به شمال سوریه سفر کرده تا با تحریک سران ائتلاف موسوم به سوریه دموکراتیک (قسد)، مانع پیشرفت مذاکرات میان دولت مرکزی سوریه و شبه‌نظامیان کرد شود!

 

طی سه هفته اخیر، مذاکرات میان نمایندگان دولت مرکزی سوریه از یک سو و شبه نظامیان کرد و ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) به طور فشرده در حال برگزاری است. پیشرفت در مذاکرات کردها و دولت مرکزی به قدری بود که هفته گذشته، برخی رسانه‌ها و کارشناسان از توافق قریب الوقوع میان دمشق و قسد برای بازگشت ارتش سوریه به شرق و شمال شرقی کشورشان خبر دادند. در این شرایط یکی از دیپلمات‌های آمریکا به سرعت به شمال سوریه رفت تا مانع پیشرفت بیش‌تر مذاکرات شود!

 

به گزارش منابع آگاه، پنجشنبه هفته گذشته ویلیام روباک سفیر سابق آمریکا در بحرین به شهر عرب‌نشین «الطبقه» واقع در شمال غربی استان رقه رفت تا با سران قسد در مورد آینده این مناطق گفتگو کند. او در سفر به طبقه، دست کم با اعضای شورای محلی قانونگذاری (پارلمان محلی) و شورای فدرال اجرایی طبقه دیدار و نسبت به استمرار حضور و حمایت پررنگ آمریکا از قسد طی یک سال آینده اطمینان داده است. او همچنین به شهرهای حسکه و رقه رفته تا در دیدار با نمایندگان مختلف قسد مواضع خود را تکرار کند. پس از آن به پادگان ارتش آمریکا در منطقه «خراب العشق» بازگشت تا دور از انظار شهروندان سوری به فعالیت‌های فتنه‌انگیزانه خود علیه تمامیت ارضی و ثبات در سوریه ادامه دهد!

 

دقت در شهرهایی که روباک به آن‌ها سفر کرده می‌تواند نکات مهمی را بازگو کرد. او به جای سفر به «کوبانی»، «رأس العین» و «تل ابیض» که اصلی‌ترین دفاتر سیاسی قسد در آن قرار دارد؛ به شهرهای بزرگ عرب‌نشین تحت سیطره قسد سفر کرده است. این موارد نشان می‌دهد آن‌ها به شدت نگران توافق شخصیت‌های متنفذ محلی در مناطق عرب‌نشین تحت سیطره قسد هستند؛ زیرا اخبار پراکنده نشان می‌دهد عشائر عرب خواستار بازگشت ارتش سوریه به مناطق تحت کنترل خود شده‌اند.

 

یکی از منابع کردی در مورد این سفر می‌نویسد: «روباک در جلسه با اعضای شورای قانونگذاری و شورای اجرایی طبقه تأکید کرد که ترامپ دستور داده تا زمانی که احتمال بازگشت داعش وجود داشته باشد؛ نیروهای آمریکایی و ائتلاف در مناطق تحت سیطره قسد در سوریه باقی بمانند. او همچنین از برنامه‌های بلندپروازانه برخی کشورهای عربی و منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در جهت بازسازی شرق سوریه خبر داد.» این موارد نشان می‌دهد اصلی‌ترین نگرانی واشنگتن در مورد مذاکرات میان قسد و دمشق است؛ اما دیپلمات آمریکایی ترجیح داده به صورت مستقیم در مورد این موضوع صحبت نکند!

 

لازم به ذکر است که مذاکرات میان قسد و دولت مرکزی سوریه طی سه هفته اخیر از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است. مهم‌ترین موضوع مطرح شده در مذاکرات، سرنوشت مناطق تحت سیطره قسد است. دمشق به مقامات قسد تأکید کرده که نیروهای خارجی نامشروع باید خاک سوریه را ترک کنند و در مقابل مقامات قسد نیز با مطرح کردن مطالبات سیاسی خود تأکید کرده‌اند که قصد نبرد با ارتش و ملت سوریه را ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق مذاکرات سیاسی خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

 

در همین راستا «الهام احمد» که ریاست هیئت نمایندگی قسد را در این مذاکرات بر عهده داشت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما با دمشق بر سر تشکیل کمیسیون‌های مشترک توافق کردیم. این کمیسیون‌ها باید ساز و کار و قوانین حکمرانی در مناطق تحت سیطره ما را بنویسند. سقف مطالبات ما حفظ تمامیت سوریه ذیل یک نظام فدراتیو است تا مردم هر منطقه بتوانند سرنوشت خود را در چهارچوب ساختار کلی کشور سوریه در دست بگیرند.»

 

بسام اسحاق یکی از اعضای هیئت نمایندگی قسد نیز با تأکید بر این‌که طرفین در مورد حفظ امنیت و ثبات شرق سوریه اتفاق نظر دارند، اظهار داشت: «ما انتظار داریم به زودی به یک جدول زمانبندی دست یابیم تا به مرور ارتش سوریه به شرق کشور بازگردد. این جدول زمانی باید به صورتی تدوین شود که ضامن اجرای توافقات قبلی و اداره خودگردان مناطق باشد.»

 

بسام اسحاق که ریاست شورای آشوری‌های سوریه را بر عهده داشت و اکنون عضوی از ائتلاف سوریه دموکراتیک است، در پایان موضع خود را شرح داد: «ائتلاف ما علیه داعش جنگید و توانست پایتحت آن و بسیاری از مناطق دیگر را آزاد کند. تجربه نشان داد که بازگشت به فضای پیش از ۲۰۱۱ نه ممکن است نه مطلوب؛ لذا باید قانون اساسی جدید برای کشور طراحی کرد. مهم‌ترین ویژگی این قانون اساسی باید حمایت از اقلیت‌ها و اداره خودگردان مناطق باشد؛ زیرا دیگر مدل دولت مرکزی مقتدر با ویژگی‌های جامعه سوریه همخوان نیست و می‌تواند مولد بحران باشد.»

 

با توجه به توضیحات فوق می‌توان گفت مهم‌ترین نگرانی واشنگتن، توافق قسد با دمشق است؛ زیرا مقامات قسد اعتقاد دارند دیر یا زود کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن مجبور به ترک سوریه خواهند شد و به همین علت قسد تلاش می‌کند تا پیش از خروج آمریکا از سوریه، با دمشق به توافق برسد.

تسنیم

حیدر عبادی: به عدم استفاده از دلار در تبادلات با ایران پایبندیم، نه به تحریم‌های آمریکا

نخست‌وزیر عراق که اظهارات اخیرش درباره پایبندی به تحریم‌های ضد ایرانی سر و صدای زیادی به پا کرد و با انتقادهای شدید شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور روبرو شد، به اظهارنظر درباره این موضوع پرداخت.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

کُردهای سوریه به ارتش نیروهای سوری پیوستند

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری «آناتولی» با استناد به اطلاعاتی که منابع و خبرنگارانش در سوریه به دست آورده‌اند، روز دوشنبه مدعی شد که تعدادی از نیروهای کُرد عضو یگان‌های مدافع خلق (YPG) با عزیمت به مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مقاومت سوری، برای آغاز عملیات احتمالی ادلب به آنها پیوسته‌اند.

ادامه

امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

تسلط کامل ارتش سوریه بر استان سویدا

به نقل از سایت النشره، دیده بان حقوق بشر سوریه، زیر نظر مخالفان سوری اعلام کرد، ارتش سوریه بعد از درگیری‌های شدید با عناصر داعش در منطقه بر استان سویدا به طور کامل مسلط شده و این در تکمیل تسلطش بر بقیه دو صحرای شرقی و شمال شرقی سویدا است.   تسلط ارتش سوریه بر ... تسلط کامل ارتش سوریه بر استان سویدا

ادامه

جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا