گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

مخالفت ۵ کشور «گروه بریکس» با نظام تک قطبی جهانی به ریاست آمریکا

روزنامه «کامرسانت»،چاپ مسکو، امروز نوشت: سه هفته دیگر در شهر “ژوهانسبورگ”، نشست سران «گروه بریکس» (اتحاد غیررسمی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) برگزار خواهد شد. به منظور فراهم‌سازی مقدمات نشست رهبران این پنج کشور روز گذشته دوشنبه در پایتخت آفریقای جنوبی وزرای امورخارجه این کشورها گردهم جمع شدند.

 

در بخش علنی این نشست دیپلمات‌های بلندپایه این کشورها اعلام کردند که مواضع کشورهای عضو «گروه بریکس» در ارزیابی از اولویت‌های مشترک و مشکلات پیش روی جامعه جهانی کاملا یکسان است و آنها با نظام جهانی تک قطبی که ریاست آن را آمریکا بر عهده دارد، مخالف هستند.

 

به نوشته این روزنامه، وزرای خارجه گروه بریکس حداقل دو بار در سال، یکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگری به میزبانی یکی از کشورهای عضو این گروه نشست دارند. در سال جاری سازماندهی این نشست برعهده جمهوری آفریقای جنوبی بود.

 

“آنیل سوکلا” عضو هیئت نمایندگی آفریقای جنوبی به این روزنامه گفت: « مهمترین موضوع مورد توجه در نشست وزیران کشورهای عضو «گروه بریکس» حمایت از ثبات بین المللی، جهان چندقطبی، تامین حقوق زنان، بهبود وضعیت بهداشت و درمان، گسترش توریسم و همچنین تبادل اطلاعات در زمینه بهبود شرایط انقلاب صنعتی است. ضمن اینکه به عقیده ما، تقویت صلح و ثبات جهانی تنها در سایه تشریک مساعی تامین خواهد شد.»

 

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه نیز در پایان نشست وزیران در ژوهانسبورگ اعلام کرد که مسکو از ابتکارعمل های آفریقای جنوبی حمایت کرده و در عین حال امیدوار است شرکایش از پیشنهاد مسکو در مورد توافقنامه سه‌جانبه در زمینه امنیت اطلاعاتی بین المللی حمایت کنند. این سند احتمالاً در نشست سران در اواخر ماه ژوئن امضا خواهد شد.

 

لاوروف تأکید کرد در عرصه بین المللی اختلاف نظری بین کشورهای عضو گروه بریکس وجود ندارد و مواضع تمامی اعضاء در زمینه مسائل سیاسی اقتصادی و انسانی بسیار نزدیک یا کاملا منطبق بر یکدیگر است.

 

“وانگ یی” وزیر امور خارجه چین نیز تاکید کرد که از مهمترین مشکلات جامعه بین‌الملل مبارزه با جهان تک‌قطبی در روابط بین المللی است. وی افزود: «ما مخالفتی با هیچ کشور خاصی نداریم. بلکه ما با این مسئله مخالف هستیم به یک کشور به طور یک‌جانبه شروط روابط بین الملل را تعیین کرده و واضع خویش را بر سایر کشورها تحمیل کند. کشورهای عضو «گروه بریکس» مسئولیت این را به عهده می‌گیرند که مشترکا با چنین برخوردی مقابله کنند.»

 

لازم به یادآوری است که وزرای خارجه کشورهای عضو «گروه بریکس» در سال ۲۰۱۷ نیز از ایجاد بازار مالی مشترکی به منظور کمک به رشد اقتصادی کشورهای عضو خبر داده بودند.

تسنیم

وزیر خارجه آلمان: دیگر نمی‌توانیم اختلافات با آمریکا را لاپوشانی کنیم

وزیر امور خارجه آلمان با انتقاد شدید از سیاست های رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که ما دیگر نمی توانیم درباره اختلافات با واشنگتن پرده پوشی کنیم.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر

روسیه درخواست ترامپ را رد کرد

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت روسیه به گروه کشورهای صنعتی موسوم به (G7)، گفت که مسکو نیازی به حضور در چنین چارچوبی ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, فرانسه, کانادا

در آستانه نشست گروه هفت؛ معترضان کانادایی پرچم انگلیس را آتش زدند

معترضان کانادایی روز جمعه به نشانه اعتراض به برگزاری اجلاس گروه هفت در خیابان های کانادا تظاهرات کردند و پرچم برخی کشورهای عضو از جمله انگلیس را آتش زدند.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, جهان, خبر, ژاپن, فرانسه, کانادا

فرانسه و کانادا در جستجوی جبهه‌ای واحد در مقابل دونالد ترامپ

در آستانۀ نشست گروه هفت قدرت اقتصادی جهان در “کِبِک” کانادا، جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور، و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، چهارشنبه ششم ژوئن در اوتاوا با یکدیگر ملاقات و حمایت خود را از چندجانبه گرایی قوّی در مناسبات بین المللی اعلام کردند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, فرانسه, کانادا