گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

ابهامات ساخت پایگاه نظامی چین در افغانستان ادامه دارد

در حالی که دولت چین ساخت پایگاه نظامی در شمال شرق افغانستان و نزدیک مرز تاجیکستان را تکذیب کرده اما وزارت دفاع حکومت وحدت ملی از حمایت مالی و نظامی پکن برای ساخت مراکز نظامی در این کشور خبر داده است.

 

پس از سفر اخیر وزیر دفاع افغانستان به پکن و دیدار وی با همتای چینی‌اش گزارش‌هایی مبنی بر تمایل چین برای ایجاد پایگاه نظامی در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان و نزدیک مرزهای تاجیکستان منتشر شد.

 

پس از شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، گمانه زنی‌ها درباره انتقال داعشی‌ها به شمال افغانستان نگرانی کشورهای آسیای مرکزی و کشور چین را برانگیخته است.

 

ژنرال «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پیش از این به «فرغانه نیوز» گفته بود که دولت چین در نظر دارد تا پایگاه نظامی برای نیروهای ارتش افغانستان در ولایت بدخشان ایجاد کند.

 

ولایت بدخشان مرز مشترکی به طول ده‌ها کیلومتر با ایالت «سین کیانگ» دارد که خاستگاه گروه‌هایی مانند جنگجویان «اویغور» تلقی می‌شود و برخی از اویغورها پیش از این در عراق و سوریه در حمایت از گروه تروریستی داعش نیز جنگیدند.

 

این گزارش‌ها واکنش وزارت دفاع چین را در پی داشت و «وو قیان» سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس خبری تلاش این کشور برای ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان را «بی‌اساس» دانست.

 

با این حال، ژنرال «محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت مقامات چینی و افغان درباره برنامه ساخت این پایگاه در ماه دسامبر گفت‌وگو کردند اما جزئیات آن هنوز روشن نشده است.

 

وی تصریح کرد: ما این پایگاه را می‌سازیم اما دولت چین متعهد شده تا از لحاظ مالی، ارائه تسلیحات و آموزش سربازان افغان کمک کند.
تسنیم

پیشی‌گرفتن چین در عرصه رویارویی با آمریکا در قاره آسیا

روند اوضاع در منطقه آسیا و اقیانوسیه گویای آن است که آمریکا اعتبار و موقعیت خود را در منطقه از دست داده و اکنون چین بسرعت در حال تقویت روابط و کنترل بر روند اوضاع سیاسی و اقتصادی در آسیاست.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, چین, خبر, فیلیپین, کره جنوبی, ویتنام

ردپای آمریکا در قتل برادر رهبر کره شمالی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رسانه های مالزی اطلاع دادند: طبق اظهارات مطرح شده در آخرین جلسه دادگاه متهمان قتل کیم جونگ نام ، برادر ناتنی رهبر کره شمالی، او روز ۹ فوریه ۲۰۱۷ با جاسوس آمریکایی در آپارتمانی در جزیره توریستی لنکاوی مالزی به مدت ۲ ساعت ملاقات کرده بود.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, کره شمالی

کره شمالی: آمریکا بزرگترین مانع در بهبود روابط دو کره است

روزنامه ‘رودونگ سینمون’ کره شمالی، این سخنگو گفته است آمریکا از زمانی که دو کره وارد گفت و گو شده اند مانع تراشی ها را شروع کرده است. او تلاش های آمریکا برای ایجاد مانع در روابط دو کشور را محکوم کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره جنوبی, کره شمالی