بیانیه شدیداللحن چین در واکنش به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان

چین با محکوم کردن بسته فروش تسلیحات ۲ میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، گفت که برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد. به گزارش ایسنا، آمریکا با وجود نداشتن روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان به این جزیره سلاح می‌فروشد؛ اقدامی که به خشم پکن منجر شده چون این جزیره ... بیانیه شدیداللحن چین در واکنش به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان

ادامه

آمریکا, اوکراین, بیانیه, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, صلح

تصویب بسته تسلیحاتی ۲ میلیارد دلاری آمریکا برای تایوان

پنتاگون از تصویب فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار به تایوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام پنتاگون، آمریکا بسته فروش تسلیحات به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار را برای تایوان تصویب کرده است که در آن سامانه پدافند هوایی پیشرفته‌ای نیز دیده می‌شود که پیشتر در اوکراین آزموده شده است.

آمریکا با وجود فقدان روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان و با وجود خشم چین، همواره به تامین سلاح برای این جزیره به منظور آنچه «دفاع از خود» خوانده است، ادامه می‌دهد.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌خواند و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا شامل تامین و فروش سلاح به این جزیره خودمختار را نقض اصل «چین واحد» می‌داند. پکن در ماه‌ها و هفته‌های اخیر حلقه محاصره خود را پیرامون تایوان تنگ‌تر و نسبت به برگزاری دور جدیدی از رزمایش‌های نظامی حوالی آن اقدام کرده است. این دومین بار پس از روی کار آمدن «لا چینگ‌ته/ ویلیام لای» رئیس جدید جزیره تایوان است که چین نسبت به برگزاری رزمایش گسترده در اطراف این جزیره اقدام می‌کند.

با این حال، آژانس همکاری امنیتی‌دفاعی پنتاگون اعلام کرد که بسته فروش تسلیحاتی جدید سامانه‌های پدافندی به ارزش ۱.۱۶ میلیارد دلار و همچنین سامانه‌های راداری به ارزش حدود ۸۲۸ میلیون دلار را شامل می‌شود.

پنتاگون بدون اشاره به هشدارها و نگرانی‌های چین از تامین سلاح برای تایوان، مدعی شد: این طرح امنیت دریافت‌کننده را بهبود بخشیده و به حفظ ثبات سیاسی، توازن نظامی و پیشرفت اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد!

به نوشته پنتاگون، در این بسته سه سامانه موشکی زمین به هوا(ناسامز) را شامل می‌شود و پیشتر در میدان نبرد در اوکراین آزمایش خود را پس داده است.

دولت چین که رئیس جدید تایوان را «جدایی‌طلب» خوانده و درخواست‌های مکرر وی را برای مذاکره رد کرده است، به اظهارات دیروز وی که مدعی شده بود «هیچ قدرت خارجی قادر به تغییر سرنوشت تایوان نیست» واکنش نشان داد و تاکید کرد: هیچ آینده‌ای برای استقلال تایوان وجود ندارد. آینده تایوان در اتحاد دوباره با سرزمین مادری نهفته است.

رویکرد خصمانه مسئول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال چین و روسیه

مسئول بعدی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر تقویت امنیت اروپا، ادعا کرد که روسیه و تا حدودی چین در حال بهره‌برداری از جوامع اروپایی هستند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، «کایا کالاس» در نامه‌ای مکتوب به اعضای پارلمان اروپا اعلام کرد: «امنیت اروپا برای من به عنوان فردی که از ... رویکرد خصمانه مسئول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال چین و روسیه

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استعمار, اوکراین, جنگ سرد, چین, روسیه

پکن: آمریکا اتهامات دروغین علیه چین مطرح می‌کند

پکن اتهامات ایالات متحده درباره حمایت چین از روسیه را بی‌اساس دانست و اعلام کرد که این اتهامات تنها به تشدید بحران‌ها کمک می‌کند. به گزارش ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز پنج‌شنبه در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود «پایه ... پکن: آمریکا اتهامات دروغین علیه چین مطرح می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, صلح, غرب

تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

وزیر دفاع چین گفت ارتش کشورش و همچنین روسیه باید همکاری‌های راهبردی را عمیق‌تر کرده و به‌طور مشترک ثبات جهانی را حفظ کنند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین روز دوشنبه در جریان سفر «آندری بلوسوف» همتای روسی‌اش به پکن و دیدار با او گفت: «ارتش‌های چین و روسیه باید از مسیر تعیین‌شده ... تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

ادامه

اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

آیا وقوع جنگی دیگر در کره محتمل‌تر از همیشه است؟

نشریه فارن پالسی در گزارشی به تغییرات در وضعیت ژئوپلیتیک شبه جزیره کره پرداخته است که می‌تواند به وقوع یک جنگ تمام عیار با دخالت نظامی آمریکا و جمهوری خلق چین همانند جنگ سال ۱۹۵۰ منجر شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، رابرت مانینگ از مرکز استیمسون در یک گزارش تحلیلی در نشریه فارن پالسی ... آیا وقوع جنگی دیگر در کره محتمل‌تر از همیشه است؟

ادامه

آمریکا, تحلیل, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, خلع سلاح هسته‌ای, روسیه, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی