تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

وزیر دفاع چین گفت ارتش کشورش و همچنین روسیه باید همکاری‌های راهبردی را عمیق‌تر کرده و به‌طور مشترک ثبات جهانی را حفظ کنند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین روز دوشنبه در جریان سفر «آندری بلوسوف» همتای روسی‌اش به پکن و دیدار با او گفت: «ارتش‌های چین و روسیه باید از مسیر تعیین‌شده ... تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

ادامه

اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

توسعه همکاری‌های راهبردی؛ محور مذاکرات چین با ویتنام و لائوس

نخست وزیر چین در دیدار با مقام‌های ارشد ویتنام و لائوس بر توسعه همکاری‌های راهبردی و توسعه روابط اقتصادی و زیرساختی تاکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، لی‌چیانگ در دیدار با تو لام رئیس‌جمهوری و دبیر کل حزب کمونیست ویتنام بر تعهد پکن به تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با هانوی تاکید کرد.

وی در این دیدار به ۶ هدف کلیدی اشاره کرد که شامل افزایش اعتماد سیاسی، تقویت همکاری‌های امنیتی، تعمیق همکاری‌های عملی، تقویت پشتیبانی مردمی، بهبود هماهنگی چندجانبه و مدیریت بهتر اختلافات بین دو کشور می‌شود.

لی همچنین بر اهمیت اجرای توافقات مهم رهبران، تقویت تبادلات در سطوح بالا و بهبود ارتباطات استراتژیک بین دو کشور تاکید کرد.

تو لام هم در دیدار بر تعهد ویتنام به تقویت شراکت راهبردی جامع با چین اشاره و بر پایبندی به هدف‌های یادشده که توسط سران دو کشور تعیین شده است، تاکید کرد.

وی همچنین حمایت ویتنام را از طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» و سایر طرح‌های جهانی چین اعلام و بار دیگر مخالفت هانوی را با هرگونه طرح جدایی‌طلبانه تایوان تکرار کرد.

طرفین در این نشست دوجانبه بر اهمیت تبادلات سطح بالا و همکاری نزدیک در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد روابط سیاسی چین و ویتنام در سال آینده، توافق کردند.

لی‌چیانگ همچنین با سونکسای سیفاندون نخست‌وزیر لائوس دیدار و بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

طرفین در این نشست توافق کردند که همکاری‌های دوجانبه و سودمند خود را با کیفیت بالاتری تقویت کنند. همچنین لی و سونکسای تاکید کردند که همکاری‌های عملی خود را در چارچوب هماهنگی راهبردی بین طرح «یک‌پهنه، یک‌راه» و طرح راهبردی لائوس برای «تبدیل کشور محصور در خشکی به یک هاب متصل به خشکی» ادامه دهند.

بر اساس این گزارش چین و لائوس بر بهره‌برداری، نگهداری و توسعه مسیر ریلی میان دو کشور با کیفیت بالا تاکید و توافق کردند که برای تحقق پیشرفت‌های ملموس در کنترل مرزی این مسیر ریلی تلاش کنند.

آنها همچنین برای اجرای طرح اتصال استاندارد مسیر ریلی «چین-لائوس» به مسیر ریلی تایلند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و توسعه کریدور ارتباطی بین سه‌کشور توافق کردند.

لی در این نشست دوجانبه با همتای لائوس از علاقه و تمایل این کشور به همکاری در زمینه هواپیماهای تجاری چینی استقبال و از شرکت‌های هواپیمایی لائوس برای معرفی این هواپیماها حمایت کرد.

همچنین لی و سونکسای توافق کردند در راستای افزایش مبادلات تجاری میان ۲ کشور، تجار لائوس با تعرفه صفر محصولات صادراتی این کشور را به چین بیاورند.

وزارت دفاع چین: آمریکا بزرگترین تهدید علیه صلح در جهان است

سخنگوی وزارت دفاع چین ضمن اشاره به اهداف رزمایش مشترک نیروهای چین و روسیه، آمریکا را «بزرگترین تهدید علیه صلح در جهان و منبعی برای جنگ‌ها و درگیری‌ها» خواند. به گزارش ایسنا، «ژانگ شیائوگانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه اعلام کرد: «رزمایش مشترک نیروهای چین و روسیه سطح همکاری راهبردی بین ۲ ارتش را ... وزارت دفاع چین: آمریکا بزرگترین تهدید علیه صلح در جهان است

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جهان, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, صلح, همکاری استراتژیک

توافق روسیه و آسه‌آن برای افزایش همکاری در حوزه‌های سیاسی-امنیتی و اقتصادی

وزرای خارجه آسه‌آن در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روسیه و اعضای این اتحادیه به یک توافق برای همکاری حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، امنیت و اقتصاد دست یافته‌اند. به گزارش ایسنا، وزرای خارجه اعضای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در بیانیه مشترک خود اعلام کردند روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه بر سر تقویت ... توافق روسیه و آسه‌آن برای افزایش همکاری در حوزه‌های سیاسی-امنیتی و اقتصادی

ادامه

آ. سه. آن, آسیا-اقیانوسیه, اورآسیا, جهان, خبر, روسیه, شانگ‌های, صلح, همکاری استراتژیک

برگزاری رزمایش مشترک میان چین و امارات

دومین رزمایش مشترک نظامی میان نیروی هوایی چین و امارات در حال برگزاری است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع چین روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای هوایی چین و امارات متحده عربی در حال برگزاری یک رزمایش مشترک در منطقه سین کیانگ چین هستند. در بیانیه وزارت دفاع چین آمده ... برگزاری رزمایش مشترک میان چین و امارات

ادامه

امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, همکاری استراتژیک

روسیه: سفر پوتین به چین برای آینده جهان تعیین‌کننده است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور به چین را برای آینده جهان، تعیین‌کننده توصیف کرد. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، زاخارووا شنبه شب در سخنانی تلویزیونی اظهار کرد که سفر پوتین به چین «گامی بسیار مهم است که نه تنها آینده منطقه ما بلکه آینده تمام ... روسیه: سفر پوتین به چین برای آینده جهان تعیین‌کننده است

ادامه

اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, صلح, گزارش, همکاری استراتژیک