رئیس‌جمهور کنگو برازاویل: من شاهد پیشرفت اجتماعی چشمگیر چین بوده‌ام

کنگو برازاویل در «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» که اوایل ماه جاری میلادی در پکن برگزار شد ریاست مشترک مجمع همکاری چین-آفریقا را بر عهده داشت. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «دنیس ساسو نگوسو» رئیس جمهور کنگو برازویل در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» تاکید کرد که سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس ... رئیس‌جمهور کنگو برازاویل: من شاهد پیشرفت اجتماعی چشمگیر چین بوده‌ام

ادامه

آفریفای مرکزی, آفریقا, استثمار, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب, کمونیسم, کنگو, گزارش

چاد: اجازه استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در خاک خود را نداده‌ایم

دولت چاد گزارش‌ها مبنی بر اینکه این کشور اجازه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در خاک خود را داده است، رد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه چاد با تکذیب گزارش‌ها به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون مبنی بر اینکه واشنگتن و انجامنا به توافق جدیدی دست یافته‌اند، گفت: چاد اجازه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در خاک خود را نداده است.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) در ماه آوریل ۷۰ پرسنل خود را از یک پایگاه هوایی در نزدیکی انجامنا، پایتخت چاد که تنها پایگاه نظامی آمریکایی در این کشور به شمار می‌آید، پس از درخواست مقامات چاد برای توقف فعالیت‌های آنها خارج کرد.

ژنرال کنت اکمن، مدیر فرماندهی آمریکا در آفریقا (AFRICOM) در مصاحبه‌ای با شبکه صدای آمریکا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد تعداد محدودی از سربازان آمریکایی پس از درخواست رئیس جمهور چاد به این کشور آفریقای مرکزی باز خواهند گشت.

او گفت: ما در گذشته در آنجا حضور داشتیم، اما در مورد بازگشت تعداد محدودی از نیروهای ویژه‌مان به توافق رسیدیم. این یک تصمیم در سطح ریاست جمهوری است.

ژنرال اکمن در ادامه چاد را به لحاظ جایگاه آن در آفریقا مهم ارزیابی کرد و افزود: ما در حال بررسی جزئیات نحوه بازگشتمان هستیم.

با این حال، وزیر امور خارجه چاد و سخنگوی دولت این کشور در واکنش به این اظهارات تاکید کرد هیچ تصمیمی در مورد بازگشت نیروهای متخصص آمریکایی اتخاذ نشده است.

او در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی منتشر شد، گفت: دولت جمهوری چاد مایل است به‌طور رسمی گزارش منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در مورد توافق ادعایی مبنی بر مجوز بازگشت نیروهای ویژه آمریکایی به قلمرو چاد را تکذیب کند.

به گفته این دیپلمات، چاد یک کشور مستقل است که بر تصمیمات خود در زمینه امنیت ملی و همکاری نظامی با شرکای بین‌المللی‌اش کنترل دارد.

بنابر گزارش شبکه راشا تودی، توافق ادعایی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در چاد تنها چند روز پس از آن اعلام شد که واشنگتن خروج نیروها و دارایی‌های خود از نیجر را تکمیل کرد. این خروج نیروهای آمریکایی ماه‌ها پس از آن انجام شد که رهبری نظامی این کشور غرب آفریقا خواستار آن شده بود.

احساسات ضد غرب در سراسر آفریقا، به ویژه در منطقه ساحل افزایش پیدا کرده است. در ادامه این رویکرد، بورکینافاسو، مالی و نیجر با متهم کردن نیروهای فرانسوی به شکست در مبارزه با تروریسم به‌رغم یک دهه حضور آن، به توافقات دفاعی با قدرت استعماری سابق خود، یعنی فرانسه پایان دادند. هر سه این کشورها به‌رغم نگرانی‌های دولت‌های غربی از نفوذ فزاینده مسکو در قاره آفریقا، به دنبال توسعه همکاری‌های دفاعی با روسیه به‌عنوان بخشی از اتحاد کشورهای ساحل بوده‌اند.

چاد که آخرین متحد باقیمانده فرانسه در ساحل محسوب می‌شود، اخیراً شروع به گرم‌تر کردن روابطش با روسیه کرده است. رئیس جمهور چاد در اوایل سال جاری (میلادی) با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مسکو دیدار کرد و هر دو رهبر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه توافق کردند.

مالی: ارسال تسلیحات به کی‌یف به تروریسم در منطقه ساحل آفریقا دامن می‌زند

عیسی کنفورو، نماینده دائم مالی در سازمان ملل گفت که بسیاری از تسلیحات غربی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد به منطقه ساحل آفریقا می‌رسد و به جنایت و تروریسم دامن می‌زند. به گزارش جمعه شب ایرنا از “تاس”, وی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما خواستار شرکت در این نشست ... مالی: ارسال تسلیحات به کی‌یف به تروریسم در منطقه ساحل آفریقا دامن می‌زند

ادامه

آفریفای مرکزی, آفریقا, آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جنوب شرق آسیا, جهان, خاورمیانه, روسیه, رومانی, سازمان ملل, غرب, لهستان, مالی, ناتو, نیجر

عملیات مشترک سه کشور آفربقا علیه جنگ‌سالار تروریست آفریقایی

سه کشور آفریقایی در عملیاتی مشترک، اردوگاه‌های تروریست‌های «ارتش مقاومت لُرد» (LRA) به رهبری «جوزف کُنی» از جنگ‌سالاران تحت تعقیب را در جمهوری آفریقای مرکزی هدف قرار داده و تخریب کردند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش اوگاندا موسوم به «نیروهای دفاع خلق» سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای گفت که این عملیات با مشارکت ... عملیات مشترک سه کشور آفربقا علیه جنگ‌سالار تروریست آفریقایی

ادامه

آفریفای مرکزی, آفریقا, آمریکا, اوگاندا, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سودان, کنگو

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

رایزنی روسیه و آفریقای مرکزی درباره همکاری نظامی

نخست‌وزیر آفریقای مرکزی از رایزنی‌ها برای امضای قراردادها در زمینه همکاری نظامی و فنی با روسیه خبر داد. به گزارش ایسنا، فلیکس مولوا، نخست‌وزیر آفریقای مرکزی اعلام کرد که وزیر دفاع کشورش مسؤول این پرونده است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مولوا در مسکو با معاون نخست‌وزیر روسیه دیدار کرده بود و دو طرف درجریان این ... رایزنی روسیه و آفریقای مرکزی درباره همکاری نظامی

ادامه

آفریفای مرکزی, آفریقا, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش