رسانه غربی: کماندوهای آمریکایی برای جنگ چین و تایوان آموزش می‌بینند

واحد نخبه نیروی دریایی آمریکا، برای کمک به تایوان در صورت حمله چین آموزش می‌بیند. به گزارش ایسنا، واحد کماندوی نخبه نیروی دریایی ایالات متحده موسوم به Seal Team ۶، در حال برنامه‌ریزی و آموزش کمک به تایوان در صورت حمله چین است. این آموزش برای بیش از یک سال در دفتر مرکزی آن‌ها در ... رسانه غربی: کماندوهای آمریکایی برای جنگ چین و تایوان آموزش می‌بینند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, دخالت نظامی, شرق آسیا

روسیه درحال برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود است

رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی از برگزاری «بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن روسیه» توسط نیروی دریایی این کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عصر امروز اعلام کرد که روسیه بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود را آغاز کرده است. رزمایش «اوشِن۲۰۲۴» از روز سه‌شنبه آغاز شده و انتظار می‌رود ... روسیه درحال برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود است

ادامه

آمریکا, اروپا, اقیانوسیه, امنیتی, اوکراین, بالتیک, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ٰژئوپلیتیک, فیلم, منافع ملی

رزمایش‌های پی‌درپی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه

ائتلاف ناتو یکسری رزمایش را در نزدیکی مرزهای روسیه آغاز کرده که تا اواسط پاییز ادامه دارد. به گزارش ایسنا، این رزمایش‌ها با نام «Steadfast Foxtrot ۲۴» از ۹ سپتامبر در آلمان آغاز شده و تا ۲۰ سپتامبر ادامه دارد. این رزمایش‌ها به رهبری «کریستوفر کاوولی»، ژنرال ارتش آمریکا در حال برگزاری است. به نقل ... رزمایش‌های پی‌درپی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اسپانیا, اسلواکی, ایتالیا, بلغارستان, بیولوژیکی, جنگ سرد, خبر, روسیه, فنلاند, لتونی, مجارستان, ناتو

با دستور کیم جونگ اون، کره شمالی قوای هسته‌ای خود را مهیای رویارویی با آمریکا می‌کند

رهبر کره شمالی، گسترش بی‌ملاحظه و تحریک‌آمیز ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در منطقه را علت اصلی افزایش تسلیحات زرادخانه هسته‌ای پیونگ‌یانگ خواند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مراسم هفتادوششمین سالروز بنیانگذاری جمهوری دموکراتیک خلق کره، اقدامات و تحرکات غیرقانونی آمریکا و متحدانش در ... با دستور کیم جونگ اون، کره شمالی قوای هسته‌ای خود را مهیای رویارویی با آمریکا می‌کند

ادامه

آمریکا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

آمریکا موشک‌های میان‌برد در ژاپن مستقر می‌کند

وزیر ارتش آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد موشک‌های میان‌برد در خاک ژاپن مستقر کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «کریستین ورموت» وزیر ارتش آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد به منظور انجام رزمایش‌های نظامی، سامانه‌های موشکی «تایفون» را در ژاپن بمستقر کند. استقرار این موشک‌ها در ژاپن تنش‌ها در منطقه ... آمریکا موشک‌های میان‌برد در ژاپن مستقر می‌کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, شرق آسیا

ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

نشست سران «ناتو» از سه شنبه ۹ جولای (۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۱ تیر) ادامه خواهد داشت.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ امسال مصادف با هفتاد و پنچمین سالگرد تاسیس «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO) است. به ادعای آمریکا، این «بلندپروازانه‌ترین اجلاس از زمان پایان جنگ سرد» است. با این وجود، شبیه نشست‌های ناتو طی سه سال گذشته، دستور کار رویداد واشنگتن چیز جدیدی نیست و همچنان «تقویت توانمندی‌های نظامی، کمک به اوکراین و برنامه مشارکت جهانی» است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری پیش از این نشست گفت «ما باید همکاری نزدیک‌تری با شرکای خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه» برای برخورد با چین و دیگر کشورها داشته باشیم. رسانه‌های به شکل گسترده‌ای این اظهارنظر این گونه تفسیر کردند که ناتو از چین به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در منطقه آسیا-اقیانوسیه و حفظ هژمونی آمریکا استفاده می‌کند.

ناتو به عنوان میراث به جا مانده از جنگ سرد و بزرگترین گروه نظامی جهان، از زمان شکل‌گیری ابزاری برای آمریکا به منظور وارد شدن در تقابل ائتلافی و کنترل و مستثنی کردن دیگر کشورها بوده است. ناتو طی جنگ سرد تحت رهبری ایالات متحده، با کنترل کشورهای اروپای غربی به مهار شوروی سابق پرداخت.

ناتو پس از پایان جنگ سرد به وسیله کنترل کشورهای اروپایی، روسیه را به حاشیه راند. آمریکا طی دهه گذشته تمرکز راهبرد جهانی خود را به آسیا-اقیانوسیه تغییر داده و چین را یک رقیب راهبردی خود لحاظ کرده است. ناتو تلاش داشته نفوذ خود را در آسیا-اقیانوسیه گسترش دهد، امری که روند بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.

دنیای خارج طی سال‌های اخیر شاهد این بوده که در اجلاس ناتو، تحت رهبری آمریکا، بیانیه‌هایی صادر شده که در آن «تهدید چین» بزرگنمایی و سعی شده چین را به یک «دشمن خیالی» تبدیل کند تا کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را مجبور سازند جانب یک طرف را بگیرند؛ رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند به طور منظم در نشست‌های ناتو شرکت کرده‌اند؛ ایالات متحده همچنین برخی اعضای ناتو را تحت فشار قرار داده تا موضوع «دریای جنوبی چین»، «تنگه تایوان» و مسائل به اصطلاح «آزادی دریانوردی» را تحریک کنند و به این ترتیب تقابل میان کشورهای آسیا-اقیانوسیه را دامن بزنند و راه را برای مداخله نظامی در امور آسیا-اقیانوسیه هموار کنند.

به ظاهر آمریکا مستمرا در حال ایجاد یک نسخه «آسیا-اقیانوسیه‌ای» از ناتو است. اما در باطن، برای ناتو ایجاد یک «احاطه» مقابل چین در آسیا دشوار است چه رسد به مثلا معماری جدید امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه.

اولا، اکثریت گسترده کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه ناتو را نمی‌پذیرند یا از آن استقبال نمی‌کنند. ناتو مدعی است که ائتلافی از ارزش‌هاست در حالی که کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه نظام‌ها و ویژگی‌های تمدنی متنوع دارند که به این معناست که آنها ناتو را که ارزش‌های غربی و برتر بودن نهادینه آن را ترویج می‌کند، نخواهند پذیرفت.

ایالات متحده، ناتو را به مثابه ابزاری راهبردی برای حفظ هژمونی می‌انگارد در حالی که اکثر قریب به اتفاق کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه از هژمونی متنفرند و با آن مخالف و نمی‌پذیرند ناتو هژمونی را بر این منطقه تحمل کند.

ناتو از یک منظر کاربردی دارای تاریخچه طولانی ایجاد و تحریک جنگ‌ها پس از جنگ سرد است. درگیری روسیه-اوکراین در حال حاضر به درازا کشیده که به شکلی مستقیم با دمیدن مستمر ناتو به شعله‌های این جنگ، ارتباط دارد. این واقعیت زنگ خطر را برای اکثریت کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه به صدا در آورده است.

تصور اینکه بذر راهبرد ناتو در آسیا-اقیانوسیه بتواند در زمینی که کلا مخالف جنگ است و بر همکاری‌های توسعه‌ای تمرکز دارد، زنده بماند، دشوار است.

ثانیا، در درون ناتو نیز اعضای زیادی وجود دارند که مقابل «آسیا-اقیانوسیه‌سازی ناتو» مقاومت می‌کنند. اعضای اروپایی ناتو امیدوارند که ناتو بر مسائل امنیتی خود اروپا تمرکز کند. آنها بر این باورند که استفاده از منابعشان در منطقه آسیا-اقیانوسیه کارکرد امنیتی ناتو در اروپا را تضعیف خواهد کرد.

قدرت‌های سنتی اروپا مثل آلمان و فرانسه و همچنین بیشتر کشوهایی که پس از جنگ سرد به ناتو پیوستند، ملاحظاتی را درباره حضور روزافزون ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه دارند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مکررا اظهار داشته که اروپا باید «خودمختاری راهبردی» خود را دنبال کند. او همچنین سال گذشته هشدار داد که ناتو نباید فراتر از اقیانوس اطلس شمالی گسترش یابد.

در عین حال با اینکه ناتو سعی در بزرگنمایی «تهدید چین» داشته، بیشتر اعضای آن روابط پایدار خود با چین را حفظ کرده و اکثریت کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز چین را لنگرگاه ثبات و رفاه منطقه‌ای و حتی جهانی می‌دانند.

برای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند که ناتو از آنها حمایت کرده دشوار است که از همکاری عملگرایانه با چین آن هم فقط برای تامین منافع خود با آمریکا دست بکشند.

هر اندازه که ناتو بزرگنمایی کند و جنجال به راه اندازد نمی‌تواند این حقیقت را کتمان کند که هم در داخل و هم از خارج به دام افتاده، چه رسد به این واقعیت که منبع تهدید برای ثبات جهانی است.

به اصطلاح راهبرد آسیا-اقیانوسیه ناتو طرحی برای تحریک جدایی، تقابل و حتی جنگ و در خدمت هژمونی ایالات متحده است. این مخالف روند تاریخی است و چیزی جز شکست و ناکامی در انتظار آن نیست.

رسانه‌های آلمانی طرح جنگی ادعایی برلین علیه روسیه را فاش کردند

رسانه‌های آلمانی «اشپیگل» و «بیلد» گزارش دادند که وزارت دفاع آلمان برای یک درگیری نظامی احتمالی با روسیه برنامه‌های اضطراری طراحی کرده است. به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش‌ها، آلمان نقش کلیدی را به عنوان یک کشور ترانزیت برای نیروهای ناتو ایفا می‌کند و انتظار می‌رود جمعیت و خدمات مدنی آن به پرسنل نظامی خارجی ... رسانه‌های آلمانی طرح جنگی ادعایی برلین علیه روسیه را فاش کردند

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, بلژیک, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو, هلند

خطر تبدیل شدن اروپا به میدان جنگ آمریکا و روسیه

سخنگوی کرملین با اشاره به بازگشت ویژگی‌های جنگ سرد در روابط غرب با روسیه، تاکید کرد که آلمان، آمریکا، فرانسه و انگلیس به طور مستقیم در درگیری نظامی اوکراین شرکت دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ابراز عقیده کرد که در روابط غرب با روسیه تمامی ویژگی‌های ... خطر تبدیل شدن اروپا به میدان جنگ آمریکا و روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, استراتژی, انگلس, اوکراین, جنگ سرد, روسیه, غرب, فرانسه, گزارش, ناتو

همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

افزایش بهای طلا نشانهٔ خوبی است که به‌رغم اظهارات رهبران غربی ما به سوی جنگی بزرگ‌تر و گسترده‌تر پیش می‌رویم. نادیده گرفتن این امر و تمرکز بر مسائل داخلی، گزینه‌ای معقول نمی‌باشد. آیا جنگ جهانی سوم پیشاپیش آغاز شده است؟ رهبران قدرت‌های امپریالیستی این امر را به‌شدت انکار می‌کنند، اگرچه مشهود است که هم‌اکنون در ... همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اسپانیا, اسراییل, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, ایمنی, تحریم, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, طبقه کارگر, غرب, فلسطین, نسل‌کشی, هژمونیسم

رزمایش دریایی چین و روسیه در جنوب چین

وزارت دفاع چین اعلام کرد رزمایش دریایی مشترک میان نیروهای مسلح چین و روسیه در جنوب چین در حال برگزاری است و هدف آن تقویت توان طرفین در مقابله با تهدیدات امنیتی عنوان شده است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای هدف از رزمایش مشترک نیروهای مسلح چین و روسیه را که در ... رزمایش دریایی چین و روسیه در جنوب چین

ادامه

امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, صلح, مشارکت راهبردی