بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و ... بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

پنتاگون: استقرار نیروهای ناتو در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد اعزام نیروهای ناتو برای آموزش دادن به سربازان اوکراین در خاک این کشور اجتناب‌ناپذیر است. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی گزارش داد ممکن است ناتو در نهایت سربازان خود را در قالب یک ماموریت آموزشی به اوکراین اعزام کند. با تشدید وخامت اوضاع برای سربازان اوکراین، کی‌یف از ... پنتاگون: استقرار نیروهای ناتو در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, بلژیک, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, جنگ نیابتی, دخالت نظامی, صلح, غرب, فرانسه, ناتو

تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

در پی تشدید تهدیدهای غرب به سرکردگی آمریکا علیه روسیه که اخیرا پاریس، مسکو را با زرادخانه‌های اتمی خود تهدید کرد، مسکو پس از انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره پیما «بولاوا» (Bulava)، آنرا در ترکیب موشک‌های بالستیک در ناوگان زیردریایی خود جای داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این ... روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, انگلیس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه

سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی/ حال «رابرت فیکو» وخیم است + فیلم

در حادثه تیراندازی به نخست‌وزیر اسلواکی، وی به‌شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد. به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار خبری فوری از تیراندازی در ساختمانی در اسلواکی که نشست عقب نشینی دولت این جمهوری در آن برگزار می شد، خبر داد. بر اساس اعلام این رسانه، «رابرت فیکو» (Robert Fico) ... سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی/ حال «رابرت فیکو» وخیم است + فیلم

ادامه

اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, تروریسم, جهان, خبر, روسیه

اشتیاق مشترک جهان برای دنیایی عاری از سلاح هسته‌ای دلیل شکست پیمان «آکواس» بود

در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیراً برگزار شد، طرح ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا برای «قانونی‌سازی» همکاری زیردریایی هسته‌ای آنها، رد شد.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ این یک شکست دیگر برای پیمان «آکواس» پس از نشست شورای حکام آژانس در سپتامبر امسال در راستای تصویب این طرح بی‌پایه سه کشور فوق به شمار می‌رود.

 

از اعلام همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا برای ساخت زیردریایی هسته ای در سپتنامبر سال گذشته به این سو، کل جهان به این موضوع حساسیت زیادی نشان داد، چون این سه کشور سعی بر آن دارند که با تاکید بر «راکتور ناو هسته‌ای»، ماهیت این موضوع یعنی اشاعه سلاح هسته‌ای را پوشش دهند.

 

واقعیت این است که همکاری زیردریایی هسته‌ای آنها ناقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

 

این همکاری در صورت تحقق یافتن، به اولین مورد انتقال مواد هسته‌ای با قابلیت تولید سلاح اتمی از یک کشور دارنده سلاح هسته‌ای به کشور عاری از سلاح هسته‌ای، تبدیل خواهد شد. در این مورد، نه تنها حجم اورانیوم زیاد است، بلکه غنای آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است که برای تولید سلاح هسته‌ای کاملا قابل استفاده است.

با این حال، سه کشور فوق پیمان آکواس همچنان طرحی برای قانونی نشان دادن آن را ارائه دادند با این امید که تحت پوشش نام «راکتور هسته‌ای»، تصویب شود، اما به دلیل مخالفت شدید از سوی دیگر اعضا از جمله چین، با شکست مواجه شدند. این یک پیروزی عدالت بین‌المللی و همه نیروهای حافظ اعتبار معاهدات بین‌المللی محسوب می‌شود.

 

البته باید گفت اشتیاق مشترک جهان به داشتن یک دنیای عاری از سلاح هسته‌ای، دلیل اصلی شکست تلاش حاضر در پیمان آکواس به شمار می‌رود.

درخواست آمریکا از چین برای ازسرگیری همکاری‌های دوجانبه

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواستار ازسرگیری همکاری چین و آمریکا در زمینه هایی شد که پکن درپی سفر جنجالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان، آن را به حال تعلیق درآورده است.

ادامه

امریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, محیط زیست

جفری ساکس: آمریکا پشت پرده خرابکاری در خط لوله انتقال گاز روسیه قرار دارد

استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که شواهد زیادی وجود دارد که آمریکا پشت پرده خرابکاری در خط لوله انتقال گاز روسیه است.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, تروریسم, جنگ سرد, جهان, دانمارک, روسیه, سوئد, شرق اروپا, کلمبیا

هشدار درباره وقوع بحران مالی و تجزیه در اتحادیه اروپا

کارشناسان هشدار داده‌اند که کمک های گزاف اقتصادی اتحادیه اروپا برای همراهی با آمریکا در حمایت از اوکراین در برابر روسیه، این نهاد را با بحران مالی و از هم پاشیدگی روبرو خواهد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, لهستان, مجارستان, مقاله, نروژ

هشدار شدید بایدن به پوتین؛ از هر اینچ خاک ناتو دفاع می‌کنیم!

در ادامه هشدارهای لفظی مقامات آمریکا و غرب علیه روسیه، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که واشنگتن و ناتو از هر اینچ خاک و قلمروی کشورهای عضو ناتو دفاع خواهند کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو