سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جو بایدن: از خاورمیانه نمی‌رویم تا با ایجاد خلا ایران، چین و روسیه بخواهند آن را پر کنند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس سران کشورهای عربی در روز شنبه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) گفت که ایالات متحده از خاورمیانه خارج نخواهد شد و متعهد است مطمئن شود ایران هرگز موفق به تولید سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

 

اظهارات بایدن در جریان نشستی با شش کشور حاشیه خلیج فارس به همراه مصر، اردن و عراق در جده در حالی بیان می‌شود که او آخرین مرحله سفر چهار روزه خود را به پایان می‌رساند.

 

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما کنار نمی‌رویم تا با ایجاد خلا چین، روسیه و ایران آن را پر کنند.ایالات متحده یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند.»

 

بایدن خطاب به رهبران عرب گفت: «ایالات متحده برای ساختن آینده‌ای مثبت در منطقه با مشارکت همه شما سرمایه‌گذاری کرده است. ما در پی این هستیم که با رهبری فعال، اصولی و آمریکایی این لحظه را بسازیم.»

 

وی همچنین با خط و نشان کشیدن برای ایران گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد هیچ کشوری آزادی عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز را مختل کند.

 

وی تصریح کرد که به همکاری نزدیک با کشورهای عرب برای مقابله با تهدیدهای ایران ادامه می‌دهد. بایدن با این حال به گزینه دیپلماسی تاکید کرد و گفت متعهد است که هرگز ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، گرچه نیروهای آمریکایی همچنان در پایگاه‌های خود در سراسر خاورمیانه مستقر هستند و گاهی برخی از نیروها و افراد را در خاورمیانه به‌عنوان «تروریست» هدف قرار می‌دهد اما بایدن می‌گوید که پس از تهاجم این کشور به عراق و افغانستان ورق را بر می‌گرداند.

 

او گفت: «امروز مفتخرم که می‌توانم بگویم دوران جنگ‌های زمینی در منطقه، جنگ‌هایی که شمار زیادیی از نیروهای آمریکایی را درگیر می‌کند تمام شده است.»

 

وی با این حال همتایان خود در این اجلاس را تحت فشار قرار داد تا حقوق بشر از جمله حقوق زنان را تضمین کنند و به شهروندان خود اجازه دهند آشکارا صحبت کنند.

 

او گفت: «آینده در اختیار کشورهایی است که پتانسیل کامل جمعیت خود را آزاد کنند. از جمله به مردم اجازه دهند رهبران را بدون ترس از انتقال زیر سوال ببرند و از آن‌ها انتقاد کنند.»

 

دعوت از رئیس دولت امارات برای سفر به واشنگتن

 

بایدن پیش از این سخنرانی، صبح امروز به طور جداگانه با رهبران عراق، مصر و امارات دیدار کرد.

 

وی از محمد بن زاید آل نهیان که از دو ماه پیش رئیس دولت امارات شده است برای بازدید از کاخ سفید در سالجاری دعوت کرد. شیخ خلیفه بن زاید حاکم پیشین امارات عربی متحده پس از آنکه در سال ۲۰۱۴ سکته مغزی کرد، دیگر نتوانست نقش مهمی در این کشور حوزه خلیج فارس ایفا کند و دو ماه پیش درگذشت.

 

توافق‌ها با عربستان

 

در پی سفر بایدن به عربستان، سفارت آمریکا در ریاض اعلام کرد طبق توافق جدید بین دو کشور مدت ویزاهای تجاری و توریستی با عنوان ب۱ و ب۲ از پنج سال به ۱۰ سال افزایش پیدا می‌کند. این سفارت اعلام کرد که این موضوع کمک قابل توجهی به اقتصاد هر دو کشور می‌کند و روابط بین شهروندان را تقویت می‌کند.

 

بایدن در سفر دو روز خود به عربستان ابتدا با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار کرد و پس از آن با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور گفت‌وگو کرد.

 

بایدن گفت که در دیدارش با محمد بن سلمان موضوعات حقوق بشری را مطرح کرده است اما گفت که هدف از این سفر تقویت مجدد نفوذ آمریکا در منطقه است.

 

سعودی‌ها می‌گویند ۱۸ توافقنامه و یادداشت همکاری اواخر روز جمعه بین دو هیات امضا شد.

 

دیدار بایدن با عبدالفتاح السیسی

 

جو بایدن روز شنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کرد که نخستین دیدار رو در روی این دو رهبر از زمان روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ بود.

 

طبق گزارش آسوشیتدپرس، بایدن از السیسی به خاطر نقش مصر در آتش بس سال گذشته بین اسرائیل و نیروهای حماس در غزه تشکر کرد.

 

ولیعهد عربستان درباره ایران چه گفت؟

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هنگام افتتاح نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جده که با حضور بایدن و رهبران مصر، عراق و اردن همراه شده بود از ایران خواست تا با حکومت‌های منطقه خود همکاری کند و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکند.

 

وی همچنین از تهران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی همکاری داشته باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که کشورش قادر به پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته برای نفت در بحبوحه بحران جهانی انرژی نخواهد بود.

چین: خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش از اسرائیل گفت مردم خاورمیانه میزبان آن سرزمین هستند و خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست.  

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه

آمریکا؛ وداع با هژمونی

خبرگزاری رسمی کوبا طی گزارشی عنوان کرد: تضعیف هژمونی و خلا قدرت آمریکا در ساختار بین‌المللی از سال‌های نخست قرن بیست‌ویکم توسط قدرت‌های نوظهور چین، هند و روسیه پر شده و بدیهی است که بر خلاف ضرورت یک عصر چندقطبی، ادامه ماجراجویی‌های جنگی آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند راه حل مشکلات جهانی باشد.

ادامه

اپارتایت, اتحاد شوروی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, عراق, غرب, فاشیسم, گروه ۷, نئولیبرالیسم, ناتو, هندوستان

وانگ یی؛ غرب از دخالت در امور داخلی خاورمیانه دست بردارد/ مساله فلسطین نباید به‌حاشیه برود

وزیر خارجه چین در گفتگو با همتای سوری خود از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواست از مداخله در امور داخلی خاورمیانه و تلاش برای تغییر منطقه بر اساس استانداردهای خود دست بردارند.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, صلح, غرب, فلسطین