مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

طرح النصره برای ایجاد “امارت” در شمال غرب سوریه

بنا بر گزارش رسیده از سوریه، جبهه النصره در حال گسترش نفوذ خود در شمال غرب سوریه و تحکیم مواضعش در ادلب و حومه حماه است تا در اقدامی پیش‌دستانه به دیگر گروه‌های شورشی سوری و حامیان خارجی آنها این پیام را بدهد که نمی‌توان النصره را از هرگونه طرح سیاسی برای آینده سوریه کنار گذاشت.

 

به نقل از رای الیوم، “موسسه مطالعات مرکزی” وابسته به ارتش سوریه می‌گوید؛ جبهه النصره که اکنون برای فرار از فشارهای جهانی در تشکیلاتی به نام “هیات تحریر الشام” ادغام شده، اجرای این طرح را از طریق درگیری‌هایی که در هر دو جبهه ادلب و حماه علیه “جند الاقصی” به راه انداخته، آغاز کرده است؛ جند الاقصی که از همپیمانان پیشین النصره و از دشمنان کنونی این گروه است حضوری پررنگ در ادلب و حومه حماه دارد.

 

موسسه مذکور اشاره می‌کند: قبل از آغاز نبردهای ادلب و حماه، جبهه النصره “هیات تحریر الشام” را با دیگر گروه‌های شورشی سوری در شمال غرب این کشور به وجود آورد که همه آنها مخالف سازش سیاسی در سوریه هستند. به وجود آمدن این ائتلاف اما با مخالفت برخی گروه‌های شورشی بزرگ در این منطقه از جمله “احرار الشام” مواجه شد که در نهایت به درگیر میان آنها انجامید اما در هر حال نبرد اساسی جبهه النصره در حال حاضر بر مبنای رویایی با جند الاقصی است تا این گروه تروریستی بدنام را از حومه‌ ادلب و حماه خارج کند.

 

النصره که اکنون در قالب تشکیلاتی جدید ظاهر شده، برای تحمیل سلطه خود بر بیشترین مساحت ممکن در ادلب و حومه حماه خواهان آن است تا هسته یک به اصطلاح “امارت” را که ماهیت مستقلی داشته باشد، برای خود شکل دهد. النصره همچنین از طریق تشکیل امارت تلاش می‌کند دست دیگر گروه‌های شورشی را از آنجا کوتاه کند و آنها را در عمل انجام شده قرار دهد.

 

موسسه پژوهش‌های مرکزی در ادامه می‌گوید: شدت نبردی که النصره آن را آغاز کرده، بنا به چند دلیل است که از جمله آنها، این است که النصره از شهر حلب که ارتش سوریه چندی پیش آن را تحت کنترل خود درآورد، به صورت شکست خورده خارج شد. دوم اینکه روند حل سیاسی بحران میان دولت سوریه و گروه‌های مسلحی که النصره را از خود دور کرده‌اند، عملا آغاز شده است و سوم اینکه جبهه النصره از دست یابی به توافق سیاسی که خودش از آن توافق دور باشد، هراس دارد.

 

جبهه النصره می‌خواهد به شکلی پیش‌دستانه مانع هرگونه شکست سیاسی خود شود و پیام‌هایی را به افراد ذی ربط چه گروه‌های مسلح یا کشورهای حامی آنها مبنی بر این بفرستد که “النصره باید محور هر توافق نظامی یا سیاسی باشد و در غیر این صورت، سرنوشت آن محکوم به شکست خواهد بود.”

 

طبق این گزارش، النصره تلاش می‌کند ترکیه را قانع کند که به نفعش است که از هر اقدام نظامی علیه ارتش سوریه در استان حماه حمایت کند چراکه این امر به ترکیه در میز مذاکرات قدرت چانه زنی می‌دهد. النصره همچنین در تلاش است عربستان تحریک کند تا تلاش‌های اردن جهت تکرار تجربه سپر فرات در جنوب سوریه با همکاری با روسیه را به شکست بکشاند و با این کار پس از ریشه کن کردن جند الاقصی، در راستای تدوین طرحی کار کند که از طریق این طرح استان ادلب و حومه حماه را تحت کنترل خود درآورد. او در ادامه تلاش می‌کند که به احرار الشام نزدیک شود.

 

اگر این امر رخ دهد و النصره بتواند امارت خود را شکل دهد، طبق گفته مرکز مذکور به این معناست که النصر در واقع سایر سازمان‌ها و گروه‌های شورشی را از دور خارج کرده و آنها دیگر هیچ پشتوانه‌ای نه نظامی و نه سیاسی برای ورود به هر گونه مذاکره‌ای در آینده سیاسی سوریه نخواهند داشت.

 

النصره برای اطمینان یافتن از ادامه این مسیر و تحقق طرح‌هایش اخیرا نیز تلاش کرده تا فشار بر وضعیت سیاسی سوریه را بیشتر کند و با همکاری برخی از گروه‌های “ارتش آزاد سوریه” نبردی را علیه ارتش این کشور در جنوب و به صورت مشخص به سمت محله المنشیه در شهر درعا آغاز کرده است.

ایسنا