بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

ادامه ناآرامی‌ و تعطیلی مغازه‌ها در بازار: دادستان تهران از بازداشت”برخی از عوامل” خبر داد

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف ایران، روز سه‌شنبه  ۵ تیر از ادامه ناآرامی‌ها و تعطیلی مغازه‌ها در بازار تهران خبر داد. وی با این حال اضافه کرد که «حجم ناآرامی‌ها به گستردگی روز گذشته نیست».

 

“محسن همدانی نسج”، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران “ایلنا”، با تأیید ادامه تجمع اعتراضی در روز سه‌شنبه در بازار تهران، گفت: «عده‌ای ناراضی هستند و به دلیل نارضایتی حرکت‌هایی را انجام می‌دهند».

 

خبرگزاری “فارس”، نزدیک به اصولگرایان نیز روز سه‌شنبه نوشت: «اکثریت مغازه‌های بازار بسته است و برخی از راه‌های ورودی هم در حال بسته شدن است».

 

بر اساس این گزارش، عده‌ای از مردم ظهر سه‌شنبه در خیابان “پانزده خرداد” تهران، تجمع کردند و شعار سر دادند. فارس، مدعی شده که تعطیلی بازار با «تحریک» و «تهدید عده‌ای افراد» صورت گرفته است.

 

همزمان، “صادق آملی لاریجانی” رئیس قوه قضائیه، روز سه‌شنبه در همایش سراسری این قوه، با اشاره به ناآرامی‌های بازار تهران، تهدید کرد که «اخلالگران نظام اقتصادی» با «مجازات‌های بسیار سنگینی» مواجه خواهند شد. او گفت: «اگر این کار مصداق “افساد فی الارض” باشد، حکم اعدام دارد و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس دارد و تمام اموالی که از این راه بدست می‌آید، مصادره می‌شود».

 

“عباس جعفری دولت آبادی”، دادستان تهران نیز روز سه‌شنبه از بازداشت «تعداد زیادی از عوامل» ناآرامی‌های بازار تهران خبر داده بود.

 

با این حال، “غلامحسین اسماعیلی” رئیس کل دادگستری استان تهران، روز سه‌شنبه گفت که «حساب اخلال‌گران نظام اقتصادی از افرادی که تحت تأثیر مسایل افتصادی معیشتی و گرانی اعتراضاتی دارند کاملاً از هم مجزا است».

 

بازار تهران از روز یکشنبه سوم تیر ناآرام بود و شماری از بازاریان و اصناف در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی، نرخ دلار، افزایش غیرقابل پیش بینی ارزهای خارجی و کمبود مشتری دست به اعتصاب و بستن مغازه‌های خود زدند.

 

تظاهر کنندگان در تهران مورد حملۀ نیروی‌های انتظامی قرار گرفتند و در برخی از شهرهای دیگر نظیر مشهد، بندرعباس و کرج نیز اعتراضاتی به همین منظور صورت گرفت.

اعتصاب بازار تهران گسترش یافته است

بنابر گزارش‌ها از تهران بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران بار دیگر با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۸۷۰۰ تومان رسید و شماری از کاسبان در مرکز تهران، در اعتراض به نابسامانی بازار ارز، دست به راه‌پیمایی در «خیابان جمهوری» زدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, خبر

عقب‌نشینی شرکت‌های انرژی اروپا از تجارت با ایران از ترس تحریم‌های آمریکا

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از عقب نشینی روزافزون شرکت‌های انرژی اروپایی از عرصه مناسبات تجاری با ایران از ترس تحریم‌های آمریکا خبر داد.

ادامه

اسپانیا, اقتصادی, المان, امارات, ایتالیا, ایران, تحریم, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, لهستان