بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

۱۰ میلیارد دلار و خداحافظی با دنیای سیاست؛ بهای آزادی شاهزاده متعب

روزنامه العربی الجدید در گزارشی اعلام کرد که متعب بن عبدالله علاوه بر توافقی مالی برای آزادی، توافقی سیاسی را هم قبول کرده و پذیرفته که از صحنه سیاسی برای همیشه خارج شود.

 

به نقل از «العربی الجدید»، خبر آزادی «متعب بن عبدالله» وزیر پیشین گارد ملی عربستان و پسر شاه سابق این کشور بعد از نزدیک به ۳ هفته در فضای مجازی با گمانه های متعددی در خصوص تبرئه او یا موافقت او با بخشیدن بخشی از دارایی هایش همراه شده بود.

 

با این حال روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که متعب بن عبدالله جزء اولین افرادی بوده که از هتل «ریتز کارلتون» در ریاض که در طول چند هفته گذشته به زندان تبدیل شده بود، آزاد شده است و ظهر روز گذشته به قصر خود در ریاض رفته است.

 

بر اساس این خبر متعب موافقت کرده تا بخشی از دارایی های خود را در مقابل آزادی اش واگذار کند و قول و قراری سیاسی و اقتصادی با محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم فعلی عربستان گذاشته و به این ترتیب از زندان آزاد شده است.

 

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه گزارش داد که میانجی رسیدن به این توافق «عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز» برادر متعب و معاون پیشین وزیر خارجه عربستان بوده که برخی گزارش ها هم از پناهندگی او در فرانسه خبر داده بودند. به گفته این منبع فرار او به فرانسه هم در راستای پیدا کردن موضعی بهتر برای خود و خانواده اش بوده تا در صورت نیاز با محمد بن سلمان وارد مذاکره شود.

 

بر اساس این گزارش شاهزاده متعب به تنهایی هزینه خروجش از زندان را پرداخت نکرده است بلکه همه اعضای خانواده او اعم از خواهر و برادرها و حتی نزدیکان او مجبور شده اند بخشی از ثروت خود را برای آزادی متعب به محمد بن سلمان بدهند و به این ترتیب مبلغ اجمالی حاصل از زمین ها، دارایی های نقدی و هتل هایی که در فرانسه به محمد بن سلمان داده اند به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

 

این در حالی است که پیشتر یک منبع مسئول سعودی به رویترز گفته بود که متعب بن عبدالله با پذیرش پرداخت ۱ میلیارد دلار از زندان آزاد شده است.

 

اما این توافق یک بند سیاسی مهم هم دارد که بر اساس آن قرار شده تا متعب هیچ پست و مقام دولتی یا نظامی نداشته باشد و از فعالیت سیاسی کاملا به دور باشد، علاوه بر آن تحرکات او در داخل عربستان به محل اقامت او و اقامت اعضای خانواده اش در ریاض و جده محدود شود و با توجه به اینکه او رهبری یکی از مهم ترین نهادهای نظامی را در عربستان در اختیار داشته قرار شده تا او از گروه حامیانش که در طول چندسال گذشته برای خود ایجاد کرده است هم دوری کند.

 

متعب ۶۵ ساله یکی از ده ها امیر و شاهزاده سعودی بوده که در طول سه هفته گذشته به اتهام فساد مالی در بازداشت محمد بن سلمان بوده اند.

 

احتمالا با آزادی متعب تعداد دیگری از شاهزاده های سعودی هم با پذیرش توافق های مشابه از زندان آزاد شوند و برخی منابع اعلام کرده اند که ۹۵ درصد بازداشتی ها با شروط و توافق مالی با محمد بن سلمان موافقت کرده اند اما هنوز سرنوشت «الولید بن طلال» یکی از ثروتمندترین مردان جهان مشخص نیست.

 

منابع آگاه به العربی الجدید گفته اند که «محمد الطبیشی» رئیس پیشین اداره تشریفات دربار عربستان نیز بعد از توافقی مالی از هتل ریتز کارلتون خارج شده است و ظاهرا او ۶ میلیارد ریال سعودی پرداخت کرده و مزرعه معروفش را با نام «مزرعه السامریه» در منطقه الوصیل در شمال ریاض که ارزش آن ۴۰۰ میلیون ریال سعودی است، واگذار کرده است.

 

پیشتر رویترز هم گزارش داده بود که دست کم سه تن از بازداشتی های هتل ریتز کارلتون به توافقی مالی با مسئولان سعودی دست پیدا کرده اند و و دادستان کل هم دستور آزادی دست کم ۵ نفر را داده است که هنوز هویت این افراد اعلام نشده است.

 

العربی الجدید نوشته که انتظار می رود پسر دیگر ملک عبدالله، «ترکی بن عبدالله» امیر پیشین ریاض هم آزاد شود.

مهر

سیاستمدار آمریکایی: واشنگتن به‌اندازه ریاض در فاجعه انسانی یمن مقصر است

تارنمای امریکن کانزروتیو در تحلیلی با عنوان ‘محاصره سعودی – آمریکایی منجر به قحطی در یمن’ می نویسد: ‘پیروزی در یمن برای عربستان سعودی بدون کمک واشنگتن امکان پذیر نیست و چنانچه آمریکا به همکاری خود با عربستان در این جنگ ادامه ندهد، عربستان واقعیت شکست در این جنگ را خواهد پذیرفت.’   سیاستمدار آمریکایی: ... سیاستمدار آمریکایی: واشنگتن به‌اندازه ریاض در فاجعه انسانی یمن مقصر است

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن

هشدار آکسفام درباره دسترسی نداشتن ۸ میلیون یمنی به آب آشامیدنی

آکسفام نسبت به عدم دسترسی هشت میلیون یمنی به آب آشامیدنی سالم و افزایش ابتلا به بیماری وبا در این کشور هشدار داد.   به نقل از المیادین، در حالیکه چهار فروند هواپیمای حامل دارو و واکسن وابسته به یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل) برای اولین بار وارد فرودگاه صنعاء شده‌اند موسسه خیریه ... هشدار آکسفام درباره دسترسی نداشتن ۸ میلیون یمنی به آب آشامیدنی

ادامه

جهان, حقوق کودک, خبر, عربستان سعودی, یمن

سی ان بی سی: عربستان به بازیگری نامعقول در خاورمیانه تبدل شده است

تارنمای خبری آمریکایی ‘سی ان بی سی ‘درارتباط با سیاست های جدید عربستان در منطقه نوشت: به گفته تحلیلگران، عربستان سعودی به بازیگری غیرمنطقی و نامعقول در منطقه خاورمیانه بدل گشته که تمامی اقداماتش نتیجه ای منفی داشته است.   ‘فیلیپ دوبا پانتانس’ (Philippe Dauba-Pantanacce) تحلیلگر و استراتژیست جهانی در این مطلب نوشت: محاسبات اشتباه ... سی ان بی سی: عربستان به بازیگری نامعقول در خاورمیانه تبدل شده است

ادامه

امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی, لبنان

افشای نقش مخفیانه انگلیس در “جنگ کثیف” عربستان در یمن

میل آن ساندی فاش کرد، ارتش انگلیس به صورت مخفیانه در حال آموزش نیروهای سعودی در جنگ با یمن است؛ جایی که ریاض به ارتکاب جرایم علیه بشریت متهم است.   حدود ۵۰ پرسنل ارتش انگلیس مهارت‌های جنگی به سربازانی آموخته‌اند که در نبرد موسوم به “جنگ کثیف” مستقر خواهند شد. هزاران غیرنظامی در جریان ... افشای نقش مخفیانه انگلیس در “جنگ کثیف” عربستان در یمن

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن