مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پایان دادن به اشغال فلسطین را تصویب کرد + فیلم

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی قطعنامه پیشنهادی فلسطین را که از اسرائیل خواسته بود ظرف ۱۲ ماه به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد،با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد. به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی با تصویب قطعنامه‌ای از اسرائیل خواست تا ظرف ۱۲ ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پایان دادن به اشغال فلسطین را تصویب کرد + فیلم

ادامه

آمریکا, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, فیلم

محکومیت حادثه انفجار پیجرها در لبنان از سوی بلژیک

معاون نخست‌وزیر بلژیک با انتشار پیامی در فضای مجازی، حملات دیروز تل‌آویو در لبنان و سوریه با استفاده از پیجرهای دستکاری‌شده را به شدت محکوم کرد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، معاون نخست‌وزیر بلژیک با انتشار پیامی در فضای مجازی، حملات دیروز تل‌آویو در لبنان و سوریه با استفاده از پیجرهای دستکاری‌شده را ... محکومیت حادثه انفجار پیجرها در لبنان از سوی بلژیک

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, لبنان

درود آتشین به کارگران کارخانه واگن پارس

بیش از هزاروصد نفر از کارگران شرکت واگن پارس اراک۱ برای چندمین بار در نیمه اول شهریورماه دست از کار کشیدند. این حرکت‌های اعتراضی که در طی آن تولید کارخانه متوقف شد، از روز ۴ مردادماه ۱۴۰۳ با تجمع اعتراضی‌ای مسالمت‌آمیز در محوطه کارخانه آغاز گشت. اعتراض‌ها در پی از ورود چند نفر از کارگران ... درود آتشین به کارگران کارخانه واگن پارس

ادامه

ایران, پیام, حقوق بشر, خاورمیانه, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فساد, مبارزه طبقاتی, معیشت

ایرلند: انفجار‌های لبنان، ناقض کنوانسیون ژنو است

وزیر امور خارجه ایرلند انفجار‌های لبنان را یک اقدام تنش‌زا در منطقه و ناقض کنوانسیون ژنو توصیف کرد و گفت که انتساب این حمله به اسرائیل، منطقی است. مایکل مارتین که سکان وزارت دفاع ایرلند را نیز برعهده دارد، نسبت به تشدید اوضاع در خاورمیانه، منطقه‌ای که به تعبیر او در «وضعیت انفجار» قرار دارد، ... ایرلند: انفجار‌های لبنان، ناقض کنوانسیون ژنو است

ادامه

اسراییل, ایرلند, تحلیل, تنش‌زایی, خاورمیانه, زنان, کارگران, کودکان, لبنان

برزیل، ونزوئلا و کوبا، جنایت اسرائیل در لبنان را محکوم کردند

دولت‌های برزیل، ونزوئلا و کوبا، جنایت جدید اسرائیل در لبنان از طریق ایجاد سلسله انفجارهای هماهنگ صدها دستگاه ارتباط الکترونیکی (پیجر) را محکوم و این نوع اقدامات را تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه ارزیابی کردند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری گلوبو، دولت برزیل سلسله انفجارهای هماهنگ صدها دستگاه ارتباط الکترونیکی (پیجر) ... برزیل، ونزوئلا و کوبا، جنایت اسرائیل در لبنان را محکوم کردند

ادامه

آمریکای لاتین, ایران, برزیل, بیانیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, لبنان, ونزوئلا

گروه تحقیقاتی «برلین۲۱»: سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه حقایق را دستکاری کرده است

گروه برلین ۲۱ در آلمان باانتشار گزارشی اعلام کرد : تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد استفاده ادعایی از سلاح‌های شیمیایی در سوریه غیرحرفه‌ای و مغرضانه است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری دولتی سوریه سانا، گروه آلمانی (برلین ۲۱) تاکید کرد که تحقیقات انجام شده توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد استفاده ادعایی از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، به ویژه در دوما در آوریل ۲۰۱۸ مغرضانه بود .

این گروه در نامه‌ای به نمایندگی دائم سوریه و نمایندگان بین‌المللی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد: درباره این گزارش، با کمک گروهی از کارشناسانی که همه مسائل مربوط به شیمی، سم شناسی و بالستیک سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تحقیقات در مورد حادثه ادعایی دوما را بررسی کرده است.

در این نامه آمده است: شواهد علمی توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی، به‌ویژه تیم تحقیقات و شناسایی دستکاری شده است که این امر منجر به نتایج مغرضانه شد.

در این گزارش باز هم افزوده شده : مهم است به یادآوریم که حمله ادعایی دوما در ۷ آوریل ۲۰۱۸ رخ داد و پس از آن در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه انتقام از آنچه در دوما رخ داد، قبل از آغاز دوره بازنگری سازمان منع تسلیحات انجام شده است.

پروفسور تئودور پستول از موسسه فناوری ماساچوست در ایالات متحده که در این بررسی شرکت کرد، نیز گفته است: گزارش‌های صادر شده از سوی سازمان منع تسلیحات در حادثه ادعایی دوما غیرحرفه‌ای است .

وی تاکید کرد که این سازمان به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد.

از سوی دیگر، کاترین ژان، یکی از اعضای تیم بازبینی، که قبلا در سازمان اطلاعاتی بریتانیا کار می‌کرد، تأکید کرد که گزارش‌های این سازمان مانند عدم شفافیت، گفت وگوی باز و پاسخگویی، دارای جنبه‌های خطرناکی هستند.

قابل توجه است در ۷ آوریل ۲۰۱۸ معارضان سوری در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را تائید کرده، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است.

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمیایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند.

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. از جمله ارتش آمریکا مدعی شد، ۱۰۵ موشک به مناطقی که آنها را مناطق مرتبط با سلاح‌های شیمیایی دولت دمشق می‌نامید، شلیک کرده است.

گروه‌های معارض سوری از جمله “کلاه‌سفیدها” ویدئوهایی از بیمارستان‌ها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی فیلمبرداری شده، منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد. همان زمان اصالت این ویدئوها مورد تردید قرار گرفت، ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته‌ شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه «شفیلد» انگلیس در آگوست ۲۰۱۸ مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزارش‌های منتشر شده از جمله تصاویر «بی‌بی‌سی» غیر واقعی بوده و زمانی منتشر شده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

به گزارش ایسنا، این گروه تحقیقی در نامه‌ای که به هیئت دائمی سوریه و نمایندگان هیئت‌های بین‌المللی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارسال کرده، اعلام کرده است: مدیرکل این سازمان از بررسی‌ گروه برلین۲۱ آگاه است اما تاکنون پاسخ مناسبی به مسائلی که در این بررسی مطرح شده، نداده است.

در این نامه آمده است: از آن زمان تاکنون گزارشی درباره جنجال‌های جاری در این سازمان در خصوص حادثه دوما در سال ۲۰۱۸ با تمرکز بر نقض مفاد توافقنامه در تحقیقات هیئت‌های حقیقت یاب خود در سوریه منتشر شده است و در آن پیشنهاداتی نیز برای بازپس گیری اعتبار سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه شده است.

در این نامه علاوه بر مواردی که در گزارش نمایندگان پارلمان اروپا آمده است، بر مسائل رویه‌ای و محتوایی که در بررسی قبلی آن حادثه اشاره شده بود، بر موارد زیر تاکید شده است:

نخست اینکه در ژوئن ۲۰۱۸، گزارش اصلی هیئت حقیقت‌یاب در لحظه آخر به صورت محرمانه اصلاح شد و نتایج اصلی آن پنهان شد. در حالی که به شکل گمراه‌کننده، بدون هیچ گونه مدرک علمی، به استفاده از گاز کلر اشاره می‌کند. این اتفاق نشان می‌دهد که یک یا چند تن از مسوولان در داخل سازمان منع تسلیحات شیمیایی توطئه کرده و تلاش می‌کنند یک گزارش علمی گمراه کننده منتشر کنند.

دوم اینکه، گزارش اولیه سم‌شناسی که توسط کارشناسان جنگ شیمیائی در ناتو ارائه شد، تاکید دارد که ۴۳ قربانی غیرنظامی توسط گاز کلر کشته نشده‌اند. در حالی که این یافته بعداً نادیده گرفته شد و در گزارش تیم تحقیقات و شناسایی سال ۲۰۲۳، ادعاهای گمراه‌کننده‌ای به منظور بیان خلاف این موضوع مطرح شد.

سوم اینکه، گزارش‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی، الگوی واضحی از تحریف‌ها را در پیش گرفته است که شامل نادیده گرفتن شهادت‌های نامناسب شاهدان، اغراق در تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی و سرپوش گذاشتن بر مطالعات علمی مهم است‌.

این ایرادات علمی در گزارش‌های سازمان در مورد حادثه دوما به این معنی است که ادعای اصلی، مبنی بر وجود دلایل منطقی برای حمله شیمیایی ادعایی، نادرست است و واضح است که هیئت‌های حقیقت یاب خارج از چارچوب کنوانسیون تسلیحات شیمیایی کار می‌کردند.

چهارم اینکه هیئت‌های حقیقت یاب یک مکانیسم موقتی هستند که فرآیندها و رویه‌های آن در هیچ یک از معاهده‌های دولتی بین‌المللی مورد توافق قرار نگرفته است و این فرآیندها و رویه‌ها فاقد شفافیت و پاسخگویی هستند.

گروه برلین۲۱ از هیئت‌های دائمی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست از این گروه در مقابله با چنین نقض‌ها در مدیریت ارشد این سازمان حمایت کنند.

پیشتر سوریه گزارشی را که توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حادثه ادعایی استفاده از ماده کلر در شهر دوما در آوریل ۲۰۱۸ منتشر شده بود، به طور کامل رد کرده بود.

سرنگونی بالون اطلاعاتی آمریکا در دیرالزور سوریه

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند که یک بالون اطلاعاتی آمریکا در دیرالزور واقع در شرق سوریه سرنگون شده است. به گزارش ایرنا از الجزیره، منابع محلی گفتند که یک بالون نیروهای آمریکایی که ماموریت کنترل و نظارت در میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور سوریه را بر عهده داشت، هدف قرار گرفته شد. بر ... سرنگونی بالون اطلاعاتی آمریکا در دیرالزور سوریه

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین

پکن بار دیگر بر حمایت از اتحاد گروه‌های فلسطینی تاکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» در تهران، بار دیگر بر اتحاد و آشتی میان گروه‌های فلسطینی تاکید کرد. از تلویزیون ملی چین، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس و نتایج این اقدام بر اوضاع منطقه و تلاش چین برای حفظ ... پکن بار دیگر بر حمایت از اتحاد گروه‌های فلسطینی تاکید کرد

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شبه جزیره کره, صلح, فلسطین, کره شمالی

هاآرتص: ترورها بازی را تغییر نمی‌دهند

تحلیلگر برجسته اسرائیلی معتقد است ترور رهبران حماس و حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل «کاملا بی‌معنی» بوده و هیچ هدفی را جز «اقناع حس قلدرمآبانه برخی اسرائیلی‌ها» به دنبال ندارد. به گزارش ایسنا، «گیدئون لوی» تحلیلگر اسرائیلی روزنامه هاآرتص در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفت: «ترورها بازی را تغییر نمی‌دهند. این اقدامات هرگز بازی‌ها را تغییر ... هاآرتص: ترورها بازی را تغییر نمی‌دهند

ادامه

آزادی, اسراییل, ایران, تحلیل, تروریسم, تنش‌زایی, خاورمیانه, فلسطین, کودکان, لبنان

استرالیا: «خطاهای متعدد» ارتش اسرائیل باعث مرگ امدادگران در غزه شد

وزیر امور خارجه استرالیا گفت که در پی تحقیقات درباره حمله اسرائیل به کاروان امدادی آشپزخانه جهانی که به کشته شدن یک شهروند استرالیایی منجر شد، این کشور تلاش می‌کند برای تجدید نظر اسرائیل در هماهنگی با سازمان‌های بشردوستانه در جنگ غزه، به آن فشار بیاورد. به گزارش ایسنا، پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا ... استرالیا: «خطاهای متعدد» ارتش اسرائیل باعث مرگ امدادگران در غزه شد

ادامه

آمریکا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, کانادا, لهستان