روسیه: آمریکا به دنبال تدارک «انقلاب رنگین» در گرجستان است

کانال تلگرامی اسپوتنیک امروز به نقل از گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) نوشت که با نزدیک شدن به ۲۶ اکتبر (۵ آبان) و برگزاری انتخابات مجلس گرجستان، آمریکا از تحولات این کشور به شدت ناراضی بوده و در حال تدارک یک “انقلاب رنگین” در این جمهوری منطقه قفقاز است. به گزارش ایرنا، در گزارش ... روسیه: آمریکا به دنبال تدارک «انقلاب رنگین» در گرجستان است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, جهان, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز, گرجستان, گزارش

مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

گسترش دایره تسلط نیروهای عراقی بر تاسیسات نفتی،‌ نظامی و فرودگاه کرکوک

دایره تسلط نیروهای عراقی بر تاسیسات نفتی و مقرهای نظامی کرکوک در حال گسترش است و در این راستا کنترل چند منطقه استراتژیک از جمله تاسیسات گاز، منطقه صنعتی،‌ پالایشگاه نفت،‌ شرکت اصلی نفت شمال،‌ فرودگاه کرکوک و بزرگ‌ترین پادگان نظامی کرکوک به دست این نیروها افتاده است. علاوه بر آن فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد، نیروهای عراقی بر شهرستان طوز خورماتو از توابع صلاح‌الدین و نیز شهرستان داقوق در جنوب کرکوک تسلط یافتند.

 

به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، فرماندهی پلیس فدرال گفت: نیروهای عراقی تاکنون بر ۱۳ هدف در کرکوک تسلط یافته‌اند.

 

این فرماندهی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای پلیس توانستند بر ۱۳ هدف تسلط یابند. این اهداف شامل شرکت گاز شمال، نیروگاه برق ملا عبدالله، پل مریم بیگ و پل خالد است.

 

این فرماندهی افزود: نیروهای پلیس همچنین بر روستای سرجلان،‌ مرکز پلیس سرجلان،‌ انبارهای الحدیثه، فلکه حویجه، مقر گردان حویجه،‌ روستای چحیش، تقاطع الرشاد، روستای طوبزاوه و روستای قرش تپه تسلط یافتند.

 

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه امروز خود تاکید کرد، عملیات کنترل امنیتی بر کرکوک به تسلط بر گذرگاه پل خالد، مسیر الریاض – دفتر خالد، گذرگاه مریم بیک و مسیر الرشاد – مریم بیک به سمت فلکه تکریت انجامید.

 

این فرماندهی افزود: محله صنعتی، ترکلان و شهرک یایجی نیز تحت کنترل نیروهای عراقی هستند. همچنین پلیس فدرال و واکنش سریع امنیت فرودگاه کرکوک را به دست گرفتند.

 

طبق بیانیه این فرماندهی، نیروهای عراقی بر تاسیسات گاز شمال، مرکز پلیس، نیروگاه برق و پالایشگاه در کنار تاسیسات گاز تسلط یافته‌اند و نیروها هم‌چنان به پیشروی ادامه می‌دهند.

 

فرماندهی عملیات مشترک از کارمندان دولتی در کرکوک خواسته به اداره‌های خود بازگشته و به کارشان ادامه دهند.

 

این فرماندهی تاکید کرده است، امنیت آنها را تامین می‌کند.

 

دو مسؤول وزارت نفت عراق نیز تاکید کردند، نیروهای عراقی بر مقر شرکت اصلی نفت در شمال کرکوک تسلط یافته‌اند.

 

همچنین یک فرمانده ارتش عراق گفت: کردها موافقت کرده‌اند تمامی تاسیسات نفت و گاز شمال عراق را به نیروهای ارتش تحویل دهند.

 

همچنین رسانه جنگ عراق اعلام کرد، نیروهای مبارزه با تروریسم استقرار خود در پایگاه K۱ را به طور کامل تکمیل کردند.

 

این گروه افزود: نیروهای مبارزه با تروریسم استقرار خود در بزرگترین پایگاه نظامی کرکوک را تکمیل کرده‌اند، خبری که پیشمرگ‌ها آن را تکذیب می‌کنند.

 

صباح نعمان،‌ رئیس سازمان مبارزه با تروریسم در عراق تاکید کرد، دولت عراق باید کنترل خود را بر تمامی مناطق حیاتی کرکوک گسترش دهد.

 

صباح نعمان افزود: پیشمرگ‌ها جزو تشکیلات امنیتی عراق هستند.

 

در پی اوضاع استثنایی کرکوک اداره آموزش و پرورش این استان تمامی مدارس را تعطیل اعلام کرد.

 

منابع رسانه‌ای کرد نیز اعلام کردند، نیروهای پیشمرگ از برخی مواضع خود در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

 

یک منبع مطلع در استان کرکوک امروز اعلام کرد، نیروهای پیشمرگ از شهرستان داقوق در جنوب استان به طور کامل عقب‌نشینی کرده‌اند.

 

این منبع تاکید کرد: نیروهای پیشمرگ از شهرستان داقوق در ۴۰ کیلومتری جنوب کرکوک عقب‌نشینی کردند.

 

اسکای نیوز از ادامه درگیری‌ها خبر داده و گزارش داد: نیروهای پیشمرگ مواضع حشد شعبی را در جنوب غرب کرکوک هدف قرار دادند.

 

پیشتر نجم الدین کریم، استاندار کرکوک از ساکنان این استان خواسته بود سلاح به دست گرفته از شهر خود دفاع کنند.

 

دفتر حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق امروز اعلام کرد، العبادی به نیروهای عراقی دستور داده کنترل امنیتی استان کرکوک را با همکاری نیروهای پیشمرگ و ساکنان استان به دست بگیرند. این در پی درگیری‌هایی است که در فلکه محله صنعتی در جنوب استان بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی رخ داد.

 

پیشروی‌های ارتش عراق از شب گذشته در پی نشست بی‌نتیجه رهبران کرد در سلیمانیه آغاز شد و حکایت از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ‌ از مواضعی که از اواسط سال ۲۰۱۴ اشغال کرده بودند، داشت.

 

از سوی دیگر، منابع نظامی عراقی گفتند، درگیری‌ها طی نیمه‌های شب گذشته در جنوب کرکوک با حملات توپخانه‌ای بین دو طرف همراه شد.

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به نیروهای پیشمرگ برای عملیات نظامی چراغ سبز نشان داده بود.

 

یک منبع محلی در استان دیالی‌ نیز امروز اعلام کرد، مسیر کرکوک – بغداد به دلیل حوادث شهرستان طوزخورماتو بسته شده است و حرکت خودروها به جاده دیالی به بغداد محدود شده است.

 

این منبع گفت: نیروهای عراقی صبح امروز جاده کرکوک – بغداد را به دلیل درگیری‌ها در شهرستان طوز خورماتو که جزو مرزهای اداری استان صلاح‌الدین است، بستند.

 

جاده کرکوک – بغداد از جاده‌های استراتژیک در کشور است که اقلیم کردستان را با عبور از استان دیالی به بغداد متصل می‌کند.

 

پیشتر یک منبع امنیتی اعلام کرده بود، نیروهای عراقی بر شهرستان طوزخورماتو تسلط یافتند.

 

وی به سومریه نیوز گفت: نیروهای عراقی بر چند منطقه در طوزخورماتو در صلاح الدین تسلط یافتند.

ایسنا

اتحادیه میهنی کردستان عراق: خیانت نکرده‌ایم / عقب‌نشینی بهترین راه است

به نقل از النهرین، یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در واکنش به اتهام حزب بارزانی ضد این اتحادیه مبنی بر خیانت به آن واکنش نشان داد.   نصرالله السورجی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در واکنش به اتهام حزب بارزانی علیه این اتحادیه به خیانت و تحویل مقرها به ارتش عراق گفت: ... اتحادیه میهنی کردستان عراق: خیانت نکرده‌ایم / عقب‌نشینی بهترین راه است

ادامه

جهان, خبر, عراق

هزاران نفر از کرکوک گریختند / لحظه‌ به لحظه با تحولات کرکوک

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع محلی امروز – دوشنبه – از خروج هزاران نفر از کرکوک خبر دادند.   هنوز خبری درباره هویت افرادی که در حال فرار از شهر کرکوک عراق هستند منتشر نشده است. برخی منابع عراقی از فرار نیروهای پیشمرگه کُرد از این شهر خبر داده بودند.   نیروهای عراقی پس از ... هزاران نفر از کرکوک گریختند / لحظه‌ به لحظه با تحولات کرکوک

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, عراق

نیروهای عراقی کنترل بخش وسیعی از کرکوک را به دست گرفتند

در پی تسلط نیروهای عراقی بر بخش وسیعی از کرکوک درگیری‌های مسلحانه‌ای بین نیروهای مسلح عراق و پیشمرگ‌ها در محله صنعتی در نزدیکی طوزخورماتو در جنوب کرکوک در گرفت.   به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی عراق از تصرف بخش وسیعی از کرکوک به دست نیروهای عراقی خبر داد و اعلام ... نیروهای عراقی کنترل بخش وسیعی از کرکوک را به دست گرفتند

ادامه

جهان, خبر, عراق

بحران سوریه در حال پایان است

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی نوشت: چهار تحول اصلی طی روزهای گذشته در سوریه رخ داده که چشم اندازهای پایان بحران و سوریه جدید را که از بین آوارهای جنگ بیرون خواهد آمد، ترسیم می‌کند:   اول: ارتش سوریه با کمک هم پیمانان روس و نیروهای حزب‌الله شهر المیادین، از آخرین ... بحران سوریه در حال پایان است

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه