سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گاردین؛ یک “نمایش گند” که باعث تحقیر ملی آمریکا شد

بدتر از همه وقتی که والاس از ترامپ پرسید که قصد محکوم کردن نژادپرست‌های قائل به برتری سفیدپوستان و گروه‌های شبه نظامی را ندارد، رئیس جمهور آمریکا نتوانست این کار را کند و به جایش گفت: گروه “پسران پرافتخار” (Proud Boys) عقب بایستید و آماده باشید! اما من به شما می‌گویم که چطور است، یکی باید کاری در قبال چپ‌ها و ضد فاشیست‌ها (آنتی فا) انجام دهد.

 

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین لندن در تحلیلی درباره اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بامداد امروز چهارشنبه به وقت ایران میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکراتش برگزار شد، نوشت:

 

«چیزی که احتمالش بیشتر است این است که جو بایدن، رقیب ترامپ همانگونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند در انتخابات نوامبر پیروز شود و جمهوری را از پرتگاه به عقب بکشد. اگر ترامپ مجددا در انتخابات پیروز شود این رویای مبهم، تاریک، وحشت آور و غیرقابل تماشا، مطمئنا خط اول آگهی ترحیم آمریکا خواهد بود.

 

تنها یک نفر در تریبون مناظره در کلیولند تاحدی حال و هوای مقام ریاست جمهوری را داشت و آن شخص البته رئیس جمهوری کنونی نبود. او (ترامپ) وسط حرف پرید، یاوه و دروغ گفت، خشمگین شد و بیشتر و بیشتر وسط حرف پرید. و البته او از فرصت برای محکوم کردن نژادپرستان قائل به برتری سفیدپوستان گذر کرد و به جایش به آنها گفت “عقب بایستند و دست نگه دارند”.

 

کریس والاس، مجری مناظره از فاکس نیوز نیز چندان حال و هوای با شکوهی نداشت. او مثل یک معلم جانشین در مدرسه و ناتوان در کنترل بچه‌های یاغی مدرسه که شلوغ می‌کنند، بود. او قوانین را اعمال نکرده یا میکروفن رئیس جمهور را قطع نکرد.

 

بایدن در مواجهه با قلدری‌های نامتوازن ترامپ خودش را کنترل کرده و آرامشش را حفظ کرد. او وقتی به ترامپ گفت: “خفه می‌شوی مرد؟” خواسته ده‌ها میلیون آمریکایی را مطرح کرد. کمپین بایدن سریعا و حتی قبل از آنکه مناظره تمام شود شروع به فروختن تی شرتهایی با طرح این شعار کرد.

 

پنج هفته قبل از انتخابات، این مناظره یک مرد سفید پوست پا به سن گذاشته را در برابر یک مرد سفیدپوست مو نارنجی پا به سن گذاشته دیگر که مثل ریچارد نیکسون در ۱۹۶۰ عرق می‌ریخت، قرار داد. اما کسانی که به دنبال یک مبارزه شفاهی تمام عیار و نیش و کنایه‌های تند و تیز بودند، قطعا ناامید شدند.

 

شاید توصیه‌های مربوط به شیوع کروناویروس این اطمینان را ایجاد کرد که این مردان در تریبون‌های جداگانه‌ای بایستند. هیچ کسی دست نداد و ترامپ هم هیچ تکاپویی همچون کارهایی که در سال ۲۰۱۶ پشت سر هیلاری کلینتون می‌کرد، نداشت و هیچ خشونت فیزیکی نیز دیده نشد. کیتی هیل، یک نماینده سابق دموکرات کنگره در توئیتی نوشت: من نمی‌دانم چطور بایدن او را به زیر نمی‌کشد و با مشت به صورت او نمیزند!

 

ترامپ که بیشتر شبیه به یک چالش‌طلب بود تا یک رئیس جمهور روی کار، شاخ به شاخ شده و توهین‌های سخیفی مطرح می‌کرد، از جمله اینکه گفت: “هیچ وقت دیگر با من از کلمه باهوش حرف نزن… هیچ صفت باهوشی در تو وجود ندارد جو!” والاس بیچاره تقلا می‌کرد تا کنترل را به دست بگیرد، در حالی که بیننده‌ها تنها مجموعه‌ای از صداهای در هم و برهم می‌شنیدند. او یک بار تقریبا التماس کرد: “من مجری این مناظره هستم، بگذارید سوالم را بپرسم!”

 

گاهی اوقات والاس به ترامپ بیش از حد آسان گرفت، هر چند که در یک نقطه به او گفت: واضح بگویم شما بیشتر دارید وسط حرف می‌پرید.

 

بایدن عمدتا خونسردی خود را حفظ کرد و ترجیح داد با حالت تحیر و بی علاقگی بخندد. او به طعنه در ابتدای کار گفت: این واقعا یک بخش مفید بود. نبود؟ به غر زدن ادامه بده مرد!

 

دیگر صحبتهای به یاد ماندنی شامل اینها بودند: “شما بدترین رئیس جمهوری هستید که آمریکا تاکنون داشته است.”؛ “حقیقت این است هر چیزی که او تا به حال گفته است خیلی ساده دروغ بوده‌اند”؛ “من اینجا نیستم که دروغ‌های او را به رخ بکشم. همه می‌دانند که او یک دروغگو است”؛ “خیلی سخت می‌توان با این دلقک، ببخشید، با این شخص، دو کلمه حرف زد”؛ “رئیس جمهور ترامپ یک منطقه حومه نشین را نمیشناسد مگر آنکه مسیر را اشتباه برود.”

 

و در ارتباط با بحران شیوع کروناویروس که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در آمریکا کشته است، بایدن در حالی که ترامپ را مقصر سوءمدیریت این همه گیری بیماری دانست، گفت: وضعیت به خاطر اینکه شما چنین شخصی هستید به این روز افتاده است. شاید شما بتوانید کمی سفیدکننده به دستتان تزریق کنید. این از آن مراقبت می‌کند!

 

در لحظاتی بایدن در وسط ناآرامی مستقیما به دوربین نگاه کرده و به رای دهندگان در حالی که حملات به شدت حالتی شخصی پیدا می‌کردند، گفت: مساله درباره خانواده او یا خانواده من نیست. مساله درباره خانواده شماست.

 

او همچنین از یک سری اشتباهاتی که عملکردش را در زمان مناظره مربوط به رقابت مقدماتی حزب دموکرات لکه دار ساخت، پرهیز کرد. او حمله کمپین ترامپ علیه خود را درخصوص اینکه زیر بار دین چپ افراطی است، رد و تاکید کرد: “من هم اکنون حزب دموکرات هستم.”

 

بایدن همچنین حرفهای اخیر ترامپ در تحقیر سربازان کشته شده آمریکایی با توصیف آنها به عنوان “بازنده” و “احمق” را محکوم کرد. او درباره پسر درگذشته‌اش بو بایدن که در ارتش خدمت کرده، گفت: پسر من در عراق بود. او یک سال را در آنجا گذراند. او نشان ستاره برنز را گرفت. او مدال خدمت برجسته را دریافت کرد. او یک بازنده نبود. او یک وطن پرست بود.

 

ترامپ ناشیانه تلاش کرد تا موضوع صحبت را به سمت پسر دیگر بایدن یعنی هانتر ببرد. بایدن گلایه کرد: من دارم درباره پسرم بو بایدن حرف میزنم.

 

ترامپ درباره هانتر بایدن، پسر دیگر این نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات ادعا کرد که او با بی آبرویی از ارتش جدا و منفک شده است.

 

جو بایدن عنوان کرد: پسر من همچون خیلی از کسان دیگر مشکل مواد مخدر پیدا کرد. او بر آن غلبه و آن را درست کرد. او روی آن کار کرد. و من به او افتخار می‌کنم.

 

ترامپ حتی یک ذره هم نخواست در قبال بو بایدن که در سال ۲۰۱۵ در اثر تومور مغزی از دنیا رفت، اظهار همبستگی یا ادای احترام کند.

 

این یک لحظه عاطفی واضح کوتاه در یک آشوب کابوس وار و نامنسجم بود. بدتر از همه وقتی که والاس از ترامپ پرسید که قصد محکوم کردن نژادپرستهای قائل به برتری سفیدپوستان و گروه‌های شبه نظامی را ندارد، رئیس جمهور آمریکا نتوانست این کار را کند و به جایش گفت: گروه “پسران پرافتخار” (Proud Boys) عقب بایستید و آماده باشید! اما من به شما می‌گویم که چطور است، یکی باید کاری در قبال چپ‌ها و ضد فاشیست‌ها (آنتی فا) انجام دهد.

 

به سختی می‌توان تصور کرد که ترامپ بتواند در حومه‌ها، جایی که در آنجا از بایدن عقب است، یا هر جای دیگری توانسته باشد رای حتی یک رای دهنده را جلب کرده باشد. اکثر بیننده‌ها احتمالا موقع مناظره احساس خشم و یا تاسف کرده و احتمالا خیلی قبل از آنکه مناظره تمام شود تلویزیون را خاموش کردند.

 

والاس چند روز قبل گفته بود: اگر من کارم را درست انجام داده باشم در پایان شب مردم خواهند گفت این یک مناظره عالی بود، مجری‌اش چه کسی بود؟

 

اما قضاوتی که تقریبا همه داشتند از زبان دانا بش، خبرنگار سیاسی سی.ان.ان درباره این مناظره بیان شد: “یک نمایش گند”.»

فرار مالیاتی ترامپ رسوایی به بار آورد

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا با استناد به داده‌های مربوط به اظهارنامه مالیاتی گزارش کرد، دونالد ترامپ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و بعد از سال‌ها گزارش کردن ضررهای سنگین از شرکت‌های تجاری‌اش با هدف متعادل‌سازی صدها میلیون دلار درآمدش، تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, فساد

کمونیسم‌ستیزی لجام‌گسیختهٔ جمهوریخواهان نشانهٔ ضعف سیاسی آنان است

جای جو مک‌کارتی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان امسال کاملاً خالی بود. نکوهش کمونیست‌ها- چه از نوع حقیقی و چه غالباً خیالی- می‌توانست عطش کمونیست‌ستیزی این سناتور سال‌های دهه ۱۹۵۰ ایالت ویسکانسین تسکین دهنده باشد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, دیدگاه, کمونیسم, مقاله