گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

کره شمالی اظهارات اخیر جان بولتون را “مهمل” خواند

دولت کره شمالی با انتقاد از اظهارات اخیر جان بولتون، درخواست وی از پیونگ یانگ را به منظور جدیت نشان دادن در مورد خلع سلاح هسته‌ای خود، “مهمل” خواند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این برای دومین بار در یک هفته گذشته است که کره شمالی از یکی از مقام‌های بلند پایه دولت آمریکا انتقاد می‌کند.

 

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای بار سوم استقبال می‌کند. با این حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ چند روز پیش به شبکه بلومبرگ گفت، برای این منظور باید ابتدا کره شمالی نیت واقعی خود و تصمیم راهبردی‌اش برای تسلیم کردن سلاح‌های هسته‌ای خود را نشان دهد.

 

به دنبال طرح این صحبت‌ها، چو سون هوی، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به این اظهار نظرها گفت: بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ با بلومبرگ با گفتن چنین مهملاتی فراتر از حد خود عمل کرده است.

 

براساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، او در ادامه‌ این صحبت‌هایش گفت: اظهارات بولتون من را به این فکر می‌اندازد که آیا این مقامات از نافهمی نسبت به نیات رهبران ارشد جمهوری دموکراتیک خلق کره و آمریکا خارج شده‌اند و اینکه آیا او صرفاً تلاش می‌کرده با نوعی حس شوخ طبعی و بر مبنای انحراف نظر خود صحبت کند.

 

این مقام ارشد پیونگ یانگ در ادامه اظهار کرد: با در نظر گرفتن جمیع امور، صحبت‌های او هیچ جذابیتی ندارد و از نظر من او کوته‌نظر است.

 

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در عین حال هشدار داد: اگر آمریکا به طرح کردن چنین اظهارات خالی از عقلانیت و احتیاط ادامه دهد برایش خوب نخواهد بود.

 

این در حالی است که روز پنج‌شنبه گذشته نیز کره شمالی اعلام کرد، دیگر نمی‌خواهد با مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ تعامل داشته باشد و آمریکایی‌ها باید برای مذاکرات با کره شمالی به جای او یک فرد بالغ‌تر را قرار دهند.

ایسنا

رهبر کره شمالی درنامه‌ای به پوتین خواستار مشارکت مسکو در روند صلح کره شد

رسانه‌های روسیه از جمله ریانووستی خبر داده‌اند که رهبر کره شمالی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری روسیه از وی خواسته است در راستای برقراری صلح در شبه جزیره کره به این کشور کمک کند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق آسیا, کره شمالی

چین، همچنان بر مدار رشد اقتصادی

کارشناسان می گویند در حالی که رشد اقتصاد جهان کند شده و اقتصاد داخلی با فشار بیشتری برای رکود روبرو است، ثبات رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیانگر تقویت پایه های اقتصاد این کشور در برابر جنگ تجاری و یکجانبه گرایی آمریکا است.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جهان, چین, شرق آسیا, کره جنوبی