خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

کاهش ۸.۳ درصدی درآمد کارگران در دوران کرونا

میانگین درآمد کارگران در دوران کرونا، حدو د ۸.۳ درصد کاهش یافته و فرصت‌های شغلی از بین رفته است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، کرونا بخش اعظمی از بازار کار جهانی را در سال گذشته میلادی تحت تاثیر قرار داد. بررسی‌ها به عمل آمده نشان می‌دهد، بهبود شرایط کار به دلیل وجود مشکلات متعدد در سال جاری میلادی میسر نخواهد بود. بهبود روابط کار در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که بر اساس حمایت همه‌جانبه از نیروی انسانی درنظر گرفته شود.

 

بر اساس آمار و اسناد موجود، حدود ۲۵۵ میلیون فرصت شغلی با ماهیت کار مستمر تحت‌الشعاع آثار منفی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. این میزان نسبت به افرادی که جان خود را در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ از دست داده‌اند، ۴ برابر بیشتر است.

 

اینطور به نظر می‌رسد، ۱۱۴ میلیون نیروی انسانی در این بیکاری بی‌سابقه جهانی با بحران بیکاری روبرو شده‌اند.

 

حدود ۷۱ درصد از افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند، فرصت چندانی برای به دست آوردن فرصت شغلی مناسب ندارند. محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت‌ها فرصت چندانی در اختیار جویندگان کار قرار نمی‌دهد.

 

کووید ۱۹ نه تنها فرصت شغلی از بین برده است بلکه به منابع درآمدی کارگران نیز حمله کرده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، درآمد کارگران روندی نزولی داشته است و میانگین درآمد آنان حدود ۸.۳ درصد کاهش یافته است. متوسط درآمد کارگران پیش از اقدمات حمایتی دولت‌ها محاسبه شده است.

ترفند دولت در تحمیل بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان برعهده تامین اجتماعی و خطر ورشکستگی این سازمان

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، به رغم اینکه برای دومین بار اصلاح شده است، اما روند اجرایی شدن آن با حرف و حدیث هایی همراه بوده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

حداقل دستمزد و مالیات افراد ثروتمند در نیوزیلند افزایش یافت

روزنامه گاردین گزارش داد که دولت نیوزیلند حداقل میزان دستمزد را در این کشور به ۲۰ دلار در ساعت افزایش داد، اما در مقابل نرخ مالیات برای پردرآمدترین افراد جامعه را به ۳۹ درصد رساند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع بازنشستگان کارگری در استان‌های مختلف با خواست رساندن دریافتی حداقلی به خط فقر

بازنشستگان کارگری امروز ۱۸ فروردین ماه، بار دیگر  در چندین استان از جمله مازندران، البرز ، قزوین، شوش و هفت تپه … با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی، خواستار رساندن مستمری‌ها به خط حداقلی فقر شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری

وزارت بهداشت باید پاسخگوییِ عقب‌ماندگی به وجود آمده و مسئولیت تعلل را بپذیرد/ پرستاران بسیاری هنوز واکسینه نشده‌اند

دبیرکل خانه پرستار، گفت: «در مورد فوت پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا هیچ عذری از ناحیه هیچ مقامی پذیرفته نیست و تمام کسانی که در تزریق واکسن به آن‌ها کوتاهی کرده‌اند، باید پاسخگوی تعلل خود باشند.»

ادامه

ایران, پرستاری, تحلیل, حقوق بشر, کارگری