نیروی دریایی چین کشتی‌های ژاپنی را از اطراف جزایر مورد مناقشه بیرون کرد

گارد ساحلی چین اعلام کرد چندین کشتی ماهی‌گیری و قایق‌های گشت‌زنی ژاپنی را از آب‌های جزایر مورد مناقشه دیائویو بیرون کرده است. به گزارش ایسنا، لی‌یو دِجون، سخنگوی گارد ساحلی چین امروز (پنج‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای که روی وب‌سایت دولتی چین قرار گرفته است، گفت پکن چند کشتی ماهی‌گیری و قایق‌های گشت‌زنی ژاپنی را از ... نیروی دریایی چین کشتی‌های ژاپنی را از اطراف جزایر مورد مناقشه بیرون کرد

ادامه

آمریکا, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا

چین: گسترش ناتو به آسیا، صلح و آرامش را از بین می‌برد

وزارت خارجه چین اعلام کرد: ذهنیت ناتو برای گسترش به سوی شرق آسیا یادآور ذهنیت جنگ سرد است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین نسبت به نفوذ ناتو به آسیا هشدار داد. وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که ناتو پیش از این باعث ایجاد آشفتگی در اروپا ... چین: گسترش ناتو به آسیا، صلح و آرامش را از بین می‌برد

ادامه

آسیا, آسیا-اقیانوسیه, اروپا, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, صلح, ناتو

چین ماهواره ChinaSat 3A را با موفقیت پرتاب کرد

ساعت ۱۹:۵۷ در روز شنبه ۲۹ ژوئن (۹ تیر) به وقت پکن، چین از موشک حامل اصلاح شده Long March 7 در سایت پرتاب فضایی «ون چانگ» برای پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ChinaSat 3A استفاده کرد و این ماهواره با موفقیت وارد مدار از پیش تعیین شده شد. به این ترتیب ماموریت پرتاب با موفقیت ... چین ماهواره ChinaSat 3A را با موفقیت پرتاب کرد

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

تصویب نخستین قانون جامع مدیریت مواد معدنی کمیاب در چین

پکن با تصویب نخستین مقررات جامع حاکم بر استخراج معادن، ذوب فلزات و نقل و انتقال مواد معدنی، گامی در جهت تشدید تقویت مدیریت مواد معدنی کمیاب برداشت. به گزارش روز یک‌شنبه ایرنا از تارنمای ماینینگ، شورای دولتی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عناصر کمیاب به کشور تعلق دارند و هیچ سازمان یا ... تصویب نخستین قانون جامع مدیریت مواد معدنی کمیاب در چین

ادامه

جهان, چین, خبر, شرق آسیا

چین هرگز به دنبال مطیع کردن دیگران نخواهد بود

رئیس‌جمهور چین وعده داد گام‌های اساسی برای تعمیق اصلاحات بر خواهد داشت و هرگز از مسیر توسعه صلح‌آمیز منحرف نخواهد شد یا به دنبال مطیع کردن دیگران نخواهد بود. به گزارش ایسنا، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین که تلاش می‌کند کشورش را به‌عنوان نیرویی برای صلح، عدالت و توسعه معرفی کند روز جمعه در یک ... چین هرگز به دنبال مطیع کردن دیگران نخواهد بود

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, همزیستی مسالمت آمیز, هندوستان

چین و کشورهای عربی؛ ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های آتی

«شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی قرار است به دعوت رسمی «شین جین پینگ» رئیس جمهور چین از ۲۸ مه (۸ خرداد) تا ۱ ژوئن (۱۲ خرداد) به پکن سفر کنند و در آیین افتتاحیه «دهمین نشست وزرای مجمع همکاری چین و کشورهای عربی» حضور یابند.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «دنگ لی» معاون وزیر خارجه چین دوشنبه ۲۷ مه (۷ خرداد) طی کنفرانس خبری مربوط به برگزاری این رویداد مهم گفت که حضور چهار تن از سران کشورهای عربی در مراسم افتتاحیه، کاملا نشان دهنده اشتیاق چین و کشورهای عربی برای اتحاد و همکاری و ارتقاء روابط چینی-عربی به سطحی جدید است.

کارشناسان بر این باورند مجمع همکاری چین-کشورهای عربی که ۲۰ ساله شده و برگزاری دهمین نشست وزرای این مجمع در این مقطع تاریخی نه فقط مرور دستاوردهای همکاری چین-کشورهای عربی طی این ۲۰ سال به حساب می‌آید بلکه نگاهی به آینده برای ۲۰ سال آتی، پایه گذاری دوره جدید و ترسیم یک نقشه راه برای همکاری چین-کشورهای عربی نیز هست.

«دینگ لونگ» استاد «موسسه مطالعات خاورمیانه» در «دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای» در مصاحبه با روزنامه «گلوبال تایمز» گفت: متوجه شده‌ایم که مقیاس این نشست بی سابقه است. سران این چهار کشور عربی طی سال‌های گذشته هیچ گاه در نشست‌های وزرای حضور نیافته بودند.

وی افزود: این اقدام نشان می‌دهد که سران ارشد تمام کشورهای مذکور اهمیتی فراوان به توسعه روابط چین-کشورهای عربی قائل هستند و توسعه روابط چینی-عربی را در یک سطح راهبردی ملی قرار داده‌اند. این اتفاق همچنین نشان می‌دهد تمام طرف‌ها امید زیادی به توسعه آینده روابط چین-کشورهای عربی دارند.

«شوینی» معاون سابق وزیر خارجه مصر ۲۶ مه (۶ خرداد) در مصاحبه با خبرنگار گلوبال تایمز گفت رئیس جمهور سیسی هشت بار به چین سفر کرده و چین را بهترین دوست خود می‌داند و رئیس جمهور شی جین‌‌پینگ را «دوست و برادر خوب» خود محسوب می‌کند.

وی بر این باور است که سفر جدید عبدالفتاح السیسی به شکل قابل توجهی توسعه هر چه بیشتر روابط میان دو کشور را ترویج خواهد کرد.

شایان ذکر است که در کنفرانس مطبوعاتی ۲۷ مه که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی انجام شد خبرنگار «بلومبرگ» پرسید فعالیت‌های دیپلماتیک چین در خاورمیانه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ آیا ممکن است این امر بخاطر کمرنگ شدن حضور ایالات متحده در منطقه و ایجاد خلأ ناشی از آن باشد؟

دنگ لی معاون وزیر خارجه چین در پاسخ گفت پکن همواره بر این باور بوده که هیچ خلأیی در خاورمیانه وجود ندارد و اینکه اربابان خاورمیانه مردم این منطقه هستند. مشکلات خاورمیانه باید به دست کشورهای خاورمیانه و مردم منطقه از طریق رایزنی حل شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شما اشاره کردید که در حوزه دیپلماسی چین طی سال‌های اخیر در خاورمیانه فعال‌تر شده است. در حقیقت تلاش‌های ما برای ترویج صلح در خاورمیانه هرگز توقف نداشته است.

«خبرگزاری فرانسه»، «تایمز اسرائیل» و دیگر رسانه‌ها به این پیام توجه کردند که نشست وزرای پکن صدایی مشترک میان چین و کشورهای عربی در خصوص موضوع فلسطین خواهد داشت. خبرگزاری فرانسه ۲۷ مه نوشت چین به دنبال برقراری روابط نزدیکتر با کشورهای عربی بوده است و سال گذشته به احیای روابط ایران و رقیب دیرینه‌اش عربستان سعودی کمک کرد و در این دوره ملاقات رهبران چین و عربی، چین به دنبال میانجیگری در درگیری فلسطین-اسرائیل می شود. بر اساس این گزارش، چین در نوامبر سال گذشته میزبان نشست وزرای خارجه فلسطین، اندونزی، مصر، عربستان سعودی و اردن با هدف «کاهش» درگیری فلسطین-اسرائیل بود.

دنگ لی در تشریح نشست پنجشنبه پکن گفت که در نشست وزرای این مجمع، «وانگ یی» وزیر خارجه چین و وزرای خارجه کشورهای عربی به تبادل نظر عمیق در خصوص موضوع فلسطین ادامه می‌دهند صدایی مشترک میان چین و کشورهای عربی شکل می‌گیرد. هدف از این رایزنی پایان دادن هر چه سریعتر درگیری های غزه و دستیابی به صلح و در عین حال ترویج این امر است که جامعه جهانی از عزمی راسخ‌تر و اقداماتی ملموس‌تر برای اجرای راه حل دو کشوری استفاده کند و نهایتا صلح و ثبات درازمدت در خاورمیانه حاصل گردد.

دینگ لونگ گفت که چین و ایالات متحده همواره دیدگاه‌های متفاوتی در قبال خاورمیانه داشته‌اند. با اینکه روش‌های آن تغییر کرده اما آمریکا هیچگاه از مداخله در امور خاورمیانه دست بر نداشته و چین همواره تاکید کرده که امور خاورمیانه باید به دست مردم این منطقه حل شود.

وی بر این باور است که همکاری چین-کشورهای عربی می‌تواند نیروی مهمی در «جنوب جهانی» و کشورهای در حال توسعه تشکیل دهد، به ترویج چند قطبی و چند جانبه گرایی در جهان کمک کند و صدای صلح و عدالت را رساتر نماید.

هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را در مدار زمین رها کرد

یک شیء ناشناخته که توسط هواپیمای فضایی چین به مدار راه یافته، می‌تواند یک زیرماهواره یا سخت‌افزار ناخواسته باشد که پیش از خروج هواپیما از مدار و بازگشت آن به زمین رها شده است. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد هواپیمای فضایی چین که نامش فاش نشده، یک شیء دیگر را به فضا پرتاب کرده ... هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را در مدار زمین رها کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

تقویت روابط و مساله فلسطین؛ محور نشست سران کشورهای عربی در چین

چین از فردا میزبان یک نشست ۵ روزه با حضور سران کشورهای عربی به منظور تقویت روابط با این کشورها، افزایش همکاری‌ها در منطقه غرب آسیا و پرداختن به مساله فلسطین می‌شود. به گزارش ایرنا، هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از روز ۲۸ مه تا ۱ ژوئن ... تقویت روابط و مساله فلسطین؛ محور نشست سران کشورهای عربی در چین

ادامه

اردن, اسراییل, امارات, اندونزی, بحرین, تونس, جهان, چین, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, فلسطین, گزارش, مصر

چین: بلوغ فکری کشورهای درحال توسعه مایه دلگرمی است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: کشورهای درحال توسعه به یک بلوغ فکری رسیده‌اند که می‌تواند ساختاری معقول‌تر برای قدرت جهانی ایجاد کند و این موضوع مایه دلگرمی است. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با جنگ در اوکراین، اظهار داشت: جنگ بین مسکو ... چین: بلوغ فکری کشورهای درحال توسعه مایه دلگرمی است

ادامه

آمریکای لاتین, برزیل, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, چین, شرق آسیا, صلح

اتحاد روسیه و چین «کابوس غرب» است

استراتژی تعمیق مداوم روابط روسیه و چین کشور‌های غربی را نگران کرده و برای آنها به کابوسی تبدیل شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه صباح در مقاله‌ای نوشت: «مدافعان نظام آتلانتیک که توسط ایالات متحده و اروپا ساخته شده است، استراتژی اتحاد بین چین و روسیه را به عنوان یک «آینده شوم» توصیف می‌کنند. ... اتحاد روسیه و چین «کابوس غرب» است

ادامه

آسیا, آمریکا, اروپا, تحلیل, جنگ سرد, چین, روسیه, ٰژئوپلیتیک, شرق آسیا, شرق اروپا