چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر راهبردی و طولانی مدت به صورت همه جانبه توسعه دهیم.

سفر سه روزه شولتس به چین اولین سفر وی به این کشور پس از اتخاذ راهبرد «ریسک زدایی» در سال گذشته است که بمنظور جلوگیری از نزدیک شدن آلمان به دومین اقتصاد بزرگ جهان در دستور کار برلین قرار گرفت.

شی به شولتس گفت: تا زمانی که هر دو طرف به احترام متقابل پایبند باشند، به دنبال زمینه‌های مشترک و در عین حال حفظ تفاوت‌ها، برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر، و دستیابی به همکاری برد-برد باشند، روابط بین دو کشور به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

روز دوشنبه صدراعظم آلمان گفت که رقابت بین پکن و برلین باید عادلانه باشد. انتظار می‌رود وی در گفتگوهای خود با شی بر این مساله تاکید کند و در عین حال نسبت به اتخاذ موضع حمایت گرایی ابراز نگرانی نماید.

شولتس به دانشجویان دانشگاه تونگجی در شانگهای گفت: در برخی مواقع خودروهای چینی در آلمان و اروپا نیز وجود خواهند داشت. تنها چیزی که همیشه باید روشن باشد این است که رقابت باید عادلانه باشد.

مقام‌های برخی از شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله رئیس مرسدس بنز و مدیر اجرایی ب. ام. و (BMW) نیز در این سفر به او پیوستند درحالیکه برلین بر اهمیت بازار چین در بزرگترین اقتصاد اروپا تاکید دارد.

رئیس شرکت مرسدس بنز روز سه‌شنبه به شبکه ARD در پکن گفت که روابط اقتصادی چین- آلمان باید گسترش پیدا کند. وی در مورد راهبرد این شرکت در چین بیان کرد: خروج از چنین بازار بزرگی یک جایگزین نیست بلکه موقعیت ما را تقویت می‌کند.

اظهار نظر مدیر این شرکت خودروسازی آلمانی با توجه به نگرانی وی نسبت به اتخاذ راهبرد ریسک زدایی از چین است که توسط دولت برلین اتخاذ شده است.

شی درباره وضعیت اوکراین، اظهار داشت: چین و آلمان متعهد به پایبندی به اهداف و اصول منشور ملل متحد، مخالفت با استفاده از سلاح های هسته ای یا حمله به تاسیسات هسته ای صلح آمیز هستند. مسائل مربوط به امنیت غذایی بین المللی را به درستی حل کند و از قوانین بشردوستانه بین المللی تبعیت کند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی همه طرف‌ها برای جلوگیری از پیچیدگی و خارج شدن کنترل درگیری‌ها با یکدیگرهمکاری کنند، تصریح کرد: طرفین با تمرکز بر صلح و ثبات، به دنبال منافع خودخواهانه نبوده و بر شعله‌ور شدن آتش جنگ کمک نکند.

شی تاکید کرد: ما باید تاثیرات منفی بر اقتصاد جهانی را کاهش دهیم و ثبات زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی را تضعیف نکنیم.

این مقام ارشد چینی تصریح کرد: پکن همه تلاش‌هایی که برای حل مسالمت‌آمیز این بحران لازم است، انجام خواهد داد.

طرفین همچنین در رابطه وضعیت فلسطین براین باورند که قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحددر مورد غزه باید برای جلوگیری از تشدید اوضاع و وخامت بیشتر اوضاع، تضمین دسترسی بدون مانع و پایدار بشردوستانه به نوار غزه و حمایت از مذاکره زودهنگام درباره موضوع فلسطین بر اساس “راه حل دو دولتی”، از کشورهای تاثیرگذار می‌خواهد که نقش سازنده ای در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کنند و یک راه حل زودهنگام جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را ترویج دهند.

مخالفت شی و شولتز با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و حمله به منافع هسته‌ای صلح‌آمیز

رئیس‌جمهور چین امروز (سه‌شنبه) گفت، تا زمانی که آلمان و چین به یکدیگر احترام بگذارند و ضمن حفظ تفاوت‌ها، به دنبال «زمینه مشترک» باشند، روابط دوجانبه با پکن به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگو با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در پکن گفت: ما باید روابط دوجانبه را در زمینه‌های مشترک در یک دورنمای بلندمدت و استراتژیک توسعه بدهیم و شاهد این روند باشیم.

رئیس جمهور چین به شولتس گفت: پکن از ایده برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح در باب حل بحران اوکراین که توسط مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شود، حمایت می‌کند.

وی همچنین گفت: طرف‌های درگیر جنگ اوکراین باید بجای در نظر گرفتن و پیگیری منافع خود، برای بازگرداندن هر چه سریعتر صلح تلاش کنند تا اوضاع از کنترل خارج نشود و برای بازگرداندن هر چه سریعتر صلح در اوکراین باید به صلح و ثبات توجه کنند.

رئیس جمهور چین همچنین مخالفت خود را با استفاده از تسلیحات هسته‌ای و حملات علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ابراز کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز،  سفر سه روزه صدراعظم‌ آلمان به پکن نخستین سفر وی در این سمت با هدف اجرای استراتژی کاهش ریسک سال گذشته برلین برای اجتناب از دور شدن آلمان از پکن است.

سفر شولتس که شامل رفتن به دو شهر اصلی چین شامل «شانگهای» و «چونگ‌چینگ» می‌شود، با همراهی مقام‌های ارشد آلمانی مانند «اولا کلنیوس»، مدیر مرسدس بنز و «اولیور زیپسه»، مدیر اجرایی کمپانی بی.ام.دبلیو انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور چین در ادامه به صدراعظم آلمان گفت: تا زمانی که هر دو طرف به احترام متقابل پایبند باشند، ضمن حفظ تفاوت‌ها، به دنبال زمینه‌های مشترک باشند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر بیاموزند و به همکاری برد-برد دست یابند، روابط بین دوطرف به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

شولتس همچنین گفت که با رئیس‌جمهور چین در مورد «صلح عادلانه» در اوکراین صحبت خواهد کرد.