چین: آفریقا نباید عرصه رقابت بین‌المللی باشد

چین گانگ وزیر امور خارجه چین گفت: آفریقا نباید عرصه رقابت بین قدرت‌های جهانی باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزیر امورخارجه چین چهارشنبه در آغاز سفر خود به پنج کشور آفریقایی(مصر، آنگولا، بنین و گابن) در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی دفتر مرکزی جدیدی را برای یک نهاد بهداشتی پان آفریقایی افتتاح کرد.

چین گانگ از تأسیسات اتحادیه آفریقا (AU) در آدیس آبابا، از جمله مقر جدید مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا بازدید کرد. چین هزینه ساخت این مجتمع را تأمین کرده است، همانطور که پیش از این هزینه ساخت مقر خود اتحادیه آفریقا که آن هم در شهر آدیس آبابا مستقر است را تقبل کرده بود.

چین برای بیش از یک دهه بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بوده است. این کشور برای نفوذ خود در این قاره با ایالات متحده (که ماه گذشته میزبان رهبران ۴۹ کشور آفریقایی بود) و همچنین با قدرت‌های استعماری پیشین مانند انگلیس و فرانسه رقابت می‌کند.

چین گانگ در یک کنفرانس خبری مشترک با موسی فکی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت: آفریقا باید صحنه بزرگی برای همکاری‌های بین‌المللی باشد، نه عرصه رقابت کشورهای بزرگ.

چین گانگ که از دستیاران مورد اعتماد شی جین پینگ رئیس جمهور است و سفیر پیشین این کشور در ایالات متحده بود، ماه گذشته به عنوان وزیر امورخارجه چین منصوب شد. سفر او سی و سومین سال متوالی است که آفریقا مقصد اولین سفر خارجی وزیر امورخارجه چین در سال تقویمی بوده است.

چین گانگ روز سه‌شنبه با ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و دیگر مقامات دولتی این کشور دیدار کرد و از لغو بخشی از بدهی اتیوپی به چین در این سفر خبر داد، هرچند هیچ‌یک از طرفین جزئیاتی در این مورد ارائه نکردند. اتیوپی از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۱۳.۷ میلیارد دلار از چین وام گرفته و از سال ۲۰۲۱ به دنبال تغییر ساختار بدهی خود به وام دهندگان خارجی بوده است.

رئیس جمهوری اوگاندا استاندارد دوگانه اروپا در موضوع آب وهوا را محکوم کرد

یوری موسونی رئیس جمهوری اوگاندا چهارشنبه شب با انتقاد از اروپا گفت که کشورهای غربی دارای رویکردی دوگانه و نفاق گونه در قبال آفریقا،تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های مربوط به انرژی هستند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از موسونی گزارش داد: هرگز اجازه نخواهیم داد که پیشرفت آفریقا قربانی ناکامی اروپا در ... رئیس جمهوری اوگاندا استاندارد دوگانه اروپا در موضوع آب وهوا را محکوم کرد

ادامه

اروپا, اوگاندا, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, شرق افریقا, محیط زیست

برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

آفریقای جنوبی اعلام کرد دومین رزمایش دریایی خود با روسیه و چین را با هدف مقابله با تلاش‌ها برای منزوی کردن مسکو و پکن ادامه خواهد داد به گزارش باشگاه خبرنگاران: آفریقای جنوبی که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو و پکن را بر هم زده است، اعلام کرده است که دومین رزمایش دریایی سه ... برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, هندوستان

آمریکا و روسیه در یک قدمی جنگ/ استقرار جنگنده‌های «اف-۲۲» در لهستان

منابع رسانه‌ای شنبه شب به وقت تهران از استقرار ۱۲ فروند جنگنده «اف-۲۲ رپتور» آمریکا در لهستان با هدف ایجاد پوشش هوایی در منطقه خبر دادند.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, رومانی, شرق اروپا, لهستان

الجزایر: هرگونه تغییر در مقصد گاز صادراتی به اسپانیا منجر به فسخ قرارداد می‌شود

تلویزیون الجزایر اعلام کرد که هرگونه تغییر مقصد گاز صادراتی الجزایر به اسپانیا ممکن است منجر به فسخ قرارداد شود.

ادامه

اروپا, اسپانیا, افریقا, الجزایر, امریکا, اوکراین, بلغارستان, جهان, چین, روسیه, شمال افریقا, گزارش, لهستان, مراکش