تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان، هفته سوم دی ماه

لایحه اصلاح قانون کار در پیوند با برنامه خصوصی سازی

 

بیست و سوم دی ماه – نماینده وزارت کار اعلام داشت: قانون کار زمانی شکل گرفت که نگرش اقتصادی دولتی بود. راهکار اقتصاد دولتی تولید ثروت و ارتقا بهره وری ایجاد نمی کند.در اصلاح قانون کار باید منافع شرکای اجتماعی کار لحاظ شود تا مشارکت …[ بخش خصوصی] در اقتصاد تامین شود.اقتصاد ایران تغییر کرده است و برای رسیدن به اهداف چشم انداز باید قانون کار اصلاح شود.

 

مزد منطقه‌ای به زیان زحمتکشان است

بیست وسوم دی ماه -مزد منطقه‌ای به این معنا است که حداقل مزدی که همه ساله تعریف می‌شود دیگر سراسری و متعلق به تمام کارگران کشور نیست. تعاریفی که بعضا از مزد منطقه‌ای ارائه می‌شود وارونه است، مثلا عده‌ای معتقدند در مناطق محروم مزد کمتری باید در نظر گرفته شود. با مزد منطقه‌ای،بیمه بیکاری، بازنشستگی و سنوات کارگران با چالش‌ روبرو و حق کارگر پایمال می شود .

 

هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه معیشت کارگران

بیست و سوم دی ماه-‌بررسی بهای کالا و خدمات اساسی در آستانه جلسات تعیین حداقل مزد کارگران، از رشد ۸.۶ درصدی این شاخص در دوازده ماهه منتهی به آبان و رشد ۸.۴ درصدی در هشت ماهه امسال حکایت دارد.بعلاوه در بین گروه‌های اختصاصی نیز در هشت ماهه نخست امسال نسبت به هشت ماهه نخست سال جاری، شاخص بهای کالا ۵.۸ درصد و شاخص بهای خدمت ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

لایحه اصلاح قانون کار و تغییر ترکیب شورای عالی کار

بیست وسوم دی ماه-‌در لایحه اصلاح قانون کار شاهد افزایش سهم دولت به دو برابر گروه‌های کارگری … هستیم. تغییر ترکیب شورای عالی کار به زیان کارگران خواهد بود.براساس لایحه اصلاح قانون کار، با وجود ثابت‌ماندن تعداد اعضای نمایندگان کارگری در شورای‌عالی کار اما اعضای دولت از سه نفر به شش نفر افزایش می یابد.

 

نمایش تبلیغاتی وزارت کار

بیست و سوم دی ماه -پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار حرکتی تبلیغاتی است … دولت اعتقادی به رعایت سه جانبه گرایی ندارد. دولت لایحه اصلاح قانون کار دولت گذشته را که کوچک‌ترین نشانه‌ای از رعایت سه جانبه گرایی ندارد را به مجلس فرستاده و بر قانونی شدن آن مصر است.

 

محرومیت کارگران ساختمانی از بیمه‌ تامین اجتماعی

بیست و سوم دی ماه- تقریبا ۶۰ درصد از از کارگران ساختمانی استان کردستان از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی بی‌بهره‌اند. هم اکنون شهرستان‌های مریوان و سروآباد ۱۱ هزار کارگر ساختمانی دارند، از این تعداد تنها ۲۳۰۰ کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند و الباقی با وجود اینکه اسمشان در لیست درخواست بیمه شدن گنجانده شده است تاکنون بیمه نشده‌اند.

 

مطالبه کارگران واحد تولید فراورده‌های شیر خوسف

بیست ودوم دی ماه – کارگران شاغل در واحد گاوداری در شهرستان خوسف واقع در استان خراسان جنوبی٬ با تجمع در محوطه واحد گاوداری خوسف- تولید شیر و لبنیات [فراورده‌های شیر] خواستار عقد قرارداد رسمی و دریافت حق بیمه شدند .

 

خواست کارگران کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت

بیست ودوم دی ماه -اغلب کارگران شاغل در کارگاه‌ها و کارخانجات تولید قیر و آسفالت با قراردادهای موقت و سفید امضا مشغول به کار هستند. کارگران از حق بیمه، سنوات و بازنشستگی محروم بوده وبا آنها همانند کارگران فصلی رفتار می شود. بیش از ۹۰۰ کارخانه تولید آسفالت با ظرفیت۱۵۰ میلیون تن در کشور وجود دارد.

 

کارگران کشاورزی و نرخ خرید حمایتی دولت

بیست و دوم دی ماه – کارگران کشاورزی که به صورت فصلی در مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر مشغول به کار هستند ٬ امسال با کاهش شدید درآمد و میزان مزد روبرو شدند.نرخ خرید حمایتی که از سوی دولت تعیین شده٬ ناعادلانه و به زیان کشاورزان و کارگران مزارع گوجه فرنگی بوشهر است.

 

هدفمندی یارانه‌ها و رشد نرخ بیکاری

بیست و دوم دی ماه-‌سالیانه یک میلیون نفر به تعداد بیکاران کشور افزوده می شود و تعداد بیکاران در حال حاضرحداقل ۵ میلیون نفر است. تاثیر تحریم‌ها در سال گذشته در کنار تأثیر منفی هدفمندی بر ریزش نیروی کار و همچنین رکود علت بدتر شدن اوضاع بازار کار کشوراست.بیش از ۶۵درصد واحدهای کوچک در سال‌های گذشته تعطیل شده اند و آنهایی هم که مانده اند با ظریفیت زیر۵۰درصد مشغول به کار هستند.

 

اعتراض پرستاران میناب

بیست و دوم دی ماه- معوقات پرستاران میناب از فروردین ۹۵ (به‌مدت ۱۰ ماه) پرداخت نشده است. این معوقات شامل اضافه کار و کارانه این پرستاران است. علت این تأخیر‌ها ناشی از افزایش تعرفه‌های پزشکان در پی اجرای طرح تحول سلامت برشمرده شده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران وکارکنان بازنشسته فولاد

بیست و دوم دی ماه- گروهی از کارگران وکارکنان بازنشسته فولاد که برای دومین بار در ماه جاری از سراسر کشور به تهران آمده‌اند از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۲ دیماه مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی بر پا کردند. تجمع‌کنندگان خواستار لغو خودگردانی صندوق فولاد، انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری با تطبیق آیین‌نامه معتبر فولاد، مکلف کردن دولت به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان فولاد مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد، پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌ سنواتی هستند.

 

اعتصاب کارگران و کارکنان شرکت هپکو

بیست و دوم دی ماه- بیش از هزار نفر از کارگران و کارکنان شرکت هپکو در اراک امروز چهارشنبه ۲۱ دی ماه چهارمین روز اعتصاب خود را ادامه دادند. از پنج ماه پیش تاکنون مزدی به کارگران پرداخت نشده‌است و مسئولان مربوطه در خصوص پرداخت معوقات مزدی وعده‌هایی دادند که هنوز محقق نشده است. کارگران این کارخانه خواهان بازگرداندن مسئولیت مدیریت این واحد خصوصی سازی شده به سازمان نوسازی صنایع هستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران سامان کاشی بروجرد

بیست و دوم دی ماه- عصر روز۲۲ دی ماه کارگران سامان کاشی بروجرد با تجمع اعتراضی مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهر خواستار پرداخت حق بیمه بیکاری معوق خود شدند. همچنین ۵۶ نفر از کارگران سامان کاشی بروجرد در آستانه بازنشستگی بوده اما کارفرما بیمه آنها را واریز نکرده و شرایط برای بازنشستگی آنها فراهم نیست.

 

خواست کارگران قانون کار مترقی و تامین اجتماعی است

بیست و دوم دی ماه- حدود یک سوم از کارگران کشور در حال حاضر از شمول قانون کار خارج هستند.اوایل دهه ۷۰ به استناد ماده ۱۹۱ قانون کار، کارگران کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر قرار بود «موقتا» از شمول قانون کار مستثنی شوند و شرط تمدید آن، تایید شورای عالی کار و تصویب هیأت وزیران در مدت هر سه سال یکبار بود اما با گذشت ۲۰ سال همچنان این کارگران از برخی مواد قانون کار خارج هستند و شرط «موقت» شاید تاکنون به فراموشی سپرده شده است.

 

تعطیلی کارخانه خنثی سازی پسماندهای لامپ

بیست و یکم دی ماه -معاون فنی اداره کل محیط زیست اصفهان از تعطیلی کارخانه خنثی سازی پسماندهای لامپ کم مصرف سراسر کشور در نجف آباد خبرداد. این کارخانه در هرساعت ۱۰ هزارگاز جیوه لامپ را خنثی می‌کرد. حدود ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی بدون دریافت حقوق و مزایا بیکار شدند.

 

اعتصاب کارگران شهرداری شهر کوزران

بیست و یکم دی ماه- کارگران شهرداری شهر کوزران در استان کرمانشاه، صبح روز ۲۱ دی ماه در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و در مقابل شهرداری شهر تجمع کرده‌ا‌ند. بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر کوزران به پرداخت مطالبات آن‌ها باعث شده سال گذشته نیز حدود ۴ ماه از حق بیمه آنان به تامین اجتماعی واریز نشود. همچنین دستمزد حدود۴۵ نفر از کارگران شهر لوشان در طی دست‌کم پنج ماه گذشته پرداخت نشده است.

 

اعتصاب کارگران کارخانه‌های کانسرام و سیمان

بیست دی ماه- کارگران کارخانه‌های کانسرام و سیمان روز دوشنبه ۲۰ دیماه دست از کار کشیده و برای چهارمین مرتبه مقابل فرمانداری ویژه طبس تجمع اعتراضی بر پا کردند و خواستار پرداخت هرچه سریعتر معوقات مزدی که نزدیک به ۹ ماه به تأخیر افتاده است، شدند.

 

ادامه مبارزه کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

بیستم دی ماه- در روز سی و هفتم از تجمع اعتراضی، چادر کارگران با حکمی از طرف نیروی انتظامی جمع آوری شد. کارگران در ادامه مبارزه خود می‌‌گویند؛ نه تنها حق و حقوق ما را ندادند بلکه مجبورمان کردند چادر‌ها را هم جمع کنیم. .. اما چه با چادر چه بدون آن، به اعتراض ادامه می‌دهیم. کارگران این مجتمع بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

 

فریب کارگران برای اصلاح قانون کار

بیستم دی ماه- الحاق ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار پیش‌فرض‌هایی دارد و تا زمانی که تشکل‌های مستقل و آزاد وجود نداشته باشند، اجرای آن محلی از اعراب ندارد… این مقاوله نامه ابزاری است برای اجرای یک سری اصول پایه‌ای که در مقاوله نامه ۹۸ و ۸۷ به صراحت آمده است و ایران با وجود اینکه عضو هیات مدیره سازمان جهانی کار است، به این اصول الزامی پایبند نیست و این الحاق هم نمی‌تواند هیچ نوع تعهدی برای دولت ایجاد کند. در حال حاضر عودت لایحه اصلاح قانون کار برای کارگران از همه چیز مهم‌تر است و این نوع نمایش‌های تبلیغاتی یا قیافه گرفتن دولت در مجامع بین المللی به هیچ وجه به درد کارگرانی نمی‌خورد که قرار است حداقل‌ها را هم از آن‌ها سلب کنند.

 

کارزار معلمان علیه خصوصی سازی آموزش

بیستم دی ماه- صبح روز ۱۹ دی، تعدادی از فعالین کمپین «نه به آموزش ضمن خدمت پولی» به نمایندگی از اعضای کمپین متن درخواست و امضای ده هزار نفر از معلمان را به وزات آموزش و پرورش تحویل دادند.اعضا و فعالین کمپین بعد از این مرحله منتظر عملکرد وزارتخانه در راستای بهبودبخشی به وضعیت دوره‌های ضمن خدمت هستند تا این دوره‌ها علاوه بر رایگان بودن موجب دانش افزایی معلمان شوند.

 

اعتصاب کارگران فضای سبز دزفول

بیستم دی ماه- حدود ۲۰۰ کارگرپیمانی خدماتی فضای سبز شهرداری دزفول که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری بصورت پیمانی و حجمی مشغول کارند؛ دست کم بین ۳ تا ۴ ماه حقوق معوقه طلب دارند و همچنین بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. به همین دلیل کارگران روز ۱۹ دی ماه مقابل ساختمان فرمانداری دزفول تجمع کردند.

 

ادامه اعتصاب کارگران «هپکو اراک»

بیستم دی ماه- اعتراض صنفی کارگران «هپکو اراک» روز ۲۰ دی ماه وارد سومین روز خود شد. بیش از ۵۰۰کارگر کارخانه ماشین سازی هپکو اراک از روز شنبه ۱۸ دی ماه تاکنون با برپایی تجمع در محوطه این کارخانه ومیدان اصلی شهر اراک خواستار پرداخت دست کم ۵ ماه حقوق معوقه و همچنین تعیین تکلیف سهامدار اصلی این کارخانه شده‌اند.

 

اعتصاب کارگران کارخانه سنگ پشم

بیستم دی ماه- حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه سنگ پشم واقع در جاده مخصوص کرج، از حوالی ساعت ۹ صبح روز۲۰ دی ماه در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه از دستمزد خود (آبان و آذر ماه سال ۹۵) مقابل این کارخانه تجمع کرده‌اند. در این مدت تنها حدود ۵۰۰ هزار تومان پول به صورت علی الحساب برای کارگران واریز شده است و هنوز عیدی سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران خواستار مطالبات صنفی خود هستند و می‌‌گویند :خانواده‌های ما در موقعیت کنونی دیگر تحمل فشار اقتصادی ناشی از به تاخیر افتادن مطالبات مزدی را ندارند.

 

اعتراض کارگران شرکت صنایع کاغذسازی نوظهور

بیستم دی ماه- این کارخانه در گذشته نه‌ چندان دور ۵۰۰ کارگر داشت که سال گذشته با تعدیل‌ (اخراج) های صورت گرفته تعداد آنها به ۲۶۰ کارگر رسید اما روند تعدیل [ اخراج‌ها ]امسال هم ادامه یافت چنانچه هم اکنون تعداد کارگران این واحد تولیدی به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است. این شرکت که زمانی یکی از معروفترین برندهای تولید کننده دستمال‌های کاغذی بود در حال حاضر تنها ۱۲ کارگر رسمی دارد و الباقی دارای قراردادهای یک ماهه هستند.نبود امنیت شغلی، تاخیر در پرداخت مزد و مزایای مزدی و پرداخت نشده حق بیمه اجباری از عمده دلایل اعتراضی کارگران است.

 

مخالفت کارکنان بخش فرهنگ و هنرمندان با خصوصی سازی

نوزدهم دی ماه – جمعی از کارکنان و هنرمندان فرهنگ سرا‌ها نسبت به خصوصی سازی فرهنگ سرا‌ها و تجاری سازی محصولات و آفریده‌های فرهنگی اعتراض کردند. تحویل مراکز فرهنگی از جمله فرهنگ سرا‌ها و نمایشگاه بین‌المللی کتاب و …به بخش خصوصی دلال امنیت شغلی کارکنان بخش فرهنگ و هنرمندان را تهدید می کند.

 

تجمع کارگران کارخانجات نازنخ و فرنخ

نوزدهم دی ماه- کارگران کارخانجات نازنخ و فرنخ قزوین در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات بازنشستگی در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

 

تجمع معلمان حق‌التدریسی مقابل مجلس

نوزدهم دی ماه – گروهی از معلمان حق‌التدریسی با درخواست رعایت عدالت در استخدام‌ها و همچنین تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود[ قرارداد دائمی و رسمی ] درمقابل مجلس دست به تجمع زدند.

 

تجمع اعتراضی معلمان

نوزدهم دی ماه- بیش از ۱۰۰ نفر از معلمان حوالی ساعت ۹ صبح روز۱۹ دی ماه مقابل شورای شهر تهران تجمع اعتراضی بر پا کردند .بیش از ۸۰۰ معلم شاغل و بازنشسته اطلاع یافتند که شهرداری تهران قصد دارد تا اراضی که قطعات معتلق به معلمان در آن قرار دارد را به عنوان منابع طبیعی و فضای سبز قلمداد کند. این زحمتکشان در حدود ۳۰ سال پیش برای ساخت مسکن مقداری زمین‌ را از اداره واحد تعاونی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران خریداری کرده‌ بودند.

 

اعتصاب کارگران پلی‌اکریل اصفهان

نوزدهم دی ماه- در جریان تجمع اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان در روز ۱۹ دی ماه در چهارراه آبشار اصفهان مقابل دفتر مرکزی شرکت ، با کارگران معترض از طرف عوامل انتظامی برخورد فیزیکی شده است. کارگران معترض پلی اکریل که در شش ماه گذشته دستمزد نگرفته‌اند؛ می‌گویند: هیچ کس، نه کارفرما و نه استانداری حامی ما نیست؛ نه تنها حق و حقوق ما را نمی‌دهند بلکه صدای ما را هم نمی‌شنوند.

 

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ طزره

نوزدهم دی ماه- صبح امروز چند صد نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره برای چندمین بار در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتراض صنفی زدند. مدیر منطقه‌ای طزره وعده پرداخت یک ماه از مطالبات معوقه کارگران را داده است ولی‌ کارگران خواستار دریافت تمامی معوقات مزدی خود هستند.

 

اعتصاب کارگران شهرداری ایذه

هجدهم دی ماه- جمعی از کارگران شهرداری ایذه واقع در استان خوزستان٬ دراعتراض به عدم پرداخت ماه‌ها حقوق اعتصاب کرده٬ در مقابل ساختمان شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آسفالت «میهن کویر»

هجدهم دی ماه- از روز چهارشنبه هفته گذشته این واحد تولید کننده آسفالت با حکم مراجع قضایی موقتا پلمب شده وکسی پاسخگوی مشکلات کارخانه وبه تبع آن کارگران نیست. به همین دلیل جمعی از کارگران در اعتراض با این موضوع ، روزشنبه ۱۸ دی ماه مقابل ساختمان فرمانداری پاکدشت از مسئولان این نهاد دولتی در خواست رسیدگی کردند. با وضعیت پیش آمده مجموع ۸۰ کارگر این کارخانه که دست کم بصورت میانگین ۱۰ سال سابقه کاری دارند نگران از دست دادن شغلشان هستند.

 

اعتصاب کارگران پیمانی شهرداری گرگان

هجدهم دی ماه- حدود ۹۰ کارگرپیمانی شاغل در پروژه ساخت روگذر و زیرگذر شهر گرگان واقع در استان گلستان، ۶ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. روز شنبه ۱۸ دی ماه کارگران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، مقابل ساختمان استانداری و شورای شهر گرگان دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

 

اعتراض کارگران ایران ترانسفو زنجان

هجدهم دی ماه- بیش از سه هزار کارگر در کارخانه ایران ترانسفو زنجان مشغول به کار هستند و علاوه بر پایین بودن سطح دستمزدهای پایه، با کاهش سطح تولید، پاداش افزایش تولید و اضافه کاری کارگران بخش تولید قطع شده و در نتیجه عایدی این کارگران کاهش یافته است. کارگران نسبت به سال پیش، نزدیک به چهارصد هزار تومان کمتر دریافتی دارند.

 

اعتراض به طرح تحول سلامت

هجدهم دی ماه- هزینه‌های کلان طرح تحول سلامت فقط در جهت رضایت سه هزار جراح خاص بوده است و در عوض نارضایتی سایر پزشکان و کادر درمان، پرستاران و پیراپزشکان و مردم را به دنبال داشته است… پرستاران و نیروی کار بخش سلامت، مطالباتی دارند که به آن‌ها هرگز پرداخته نشده است…قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از ده سال قبل تصویب، ابلاغ ولی اجرا نشده است.

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

هجدهم دی ماه- در شرایط فعلی وزارت کار از پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار خود داری می‌کند و تلاش می‌کند این لایحه ضد قانون اساسی و ضدکارگری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، آن هم در حالی که دولت تظاهر به اجرای مناسبات «اقتصاد مقاومتی» می‌کند ولی در عمل، برنامه کاربردی‌اش همچنان گسترش مناطق آزاد تجاری – صنعتی و تداوم مناسبات نو لیبرالی در کشور است. در شرایط فعلی تنها باید با فشار از پایین این ساختار را وادار به باز گشت به اصول قانون اساسی کرد. چگونگی این فشار از پایین نیز با اتحاد و همگرایی همه کارگران امکانپذیر است.

 

واردات شکر و بیکاری کارگران کارخانه‌های قند

هفدهم دی ماه – برخی از سال‌ها تا سه میلیون تن شاهد واردات شکر به کشور بوده‌ایم… ماندن شکر داخلی بر روی دست کارخانه‌دار نتیجه واردات بی‌رویه است. کارخانه‌های قند نیز به حالت رکود درآمده و بیش از ۱۰ هزار نیروی کار تعدیل[اخراج ] شده اند.

 

مبارزه پرستاران برای کاهش ساعات کار

هفدهم دی ماه- پرستاران کشور نسبت به افزایش ساعات کار خود واضافه کار اجباری اعتراض دارند. دربسیاری از بیمارستانها با وجود این که قانون ارتقای بهره وری سقف اضافه کاری را ۸۰ ساعت تعیین کرده، به صورت اجباری حتی تا ۱۸۰ ساعت یا بیشتر اضافه کار گذاشته می شود.

 

مطالبه بازنشستگان دستگاه‌های اجرائی و دولتی

هفدهم دی ماه – جمعی از بازنشستگان دستگاه‌های اجرائی و دولتی خواستار محاسبه و پرداخت کسورات از اضافه کار و حقوق خود شدند. سازمان تامین اجتماعی با اعمال فشار دولت از پرداخت کسورات پاداش پایان‌خدمت و حقوق کارکنان بازنشسته مشمول قانون کارامتناع کرده است.

 

اعتراض کارگران پیمانکاری «آزاد راه تهران شمال »

هفدهم دی ماه- سه نفر از کارگران اخراج شده پیمانکاری «آزاد راه تهران شمال » با وجود گذشت حدود سه ماه از زمان قطع همکاری هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی خود نشده‌اند. کارفرمای شرکت ارسا ساختمان به هر یک از این کارگران اخراجی بابت بخشی از مزایای حق سنوات خدمت و حق عیدی، حق بیمه، مرخصی، اضافه کاری‌های عادی و جمعه کاری‌ها حدود ۹ میلیون تومان تومان بدهی دارد .

 

اعتصاب کارگران شهرداری شهر فراغی

هفدهم دی ماه- کارگران که در شهرداری شهرفراغی از توابع بخش پیشکمر شهرستان کلاله در استان گلستان مشغول کارند. روز ۱۷دی ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع اعتراضی بر پا کرد‌ند.
مبارزه کارگران صنعت ملی نفت

هفدهم دی ماه- بیش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان شاغل در صنعت نفت کشور که دارای قراردادهای موقت هستند با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه، خواستار تخصیص اعتبار در برنامه ششم توسعه جهت تبدیل وضعیت و استخدام رسمی شده‌اند. امضا کنندگان این نامه اعتراض خود را نسبت به قراردادهای موقت و عدم برخورداری از امنیت شغلی اعلام می‌‌کنند. مبنای محاسبه مزایای مزدی این کارگران با کارکنان مشمول مقررات استخدامی وزارت نفت، فاصله زیادی دارد که همین موضوع باعث افزایش نارضایتی در میان آنها شده است.

 

احیا و ایجاد سندیکا‌های مسقل خواست زحمتکشان است

هفدهم دی ماه- پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار حرکتی تبلیغاتی است چرا که اساسا دولت اعتقادی به رعایت سه جانبه گرایی ندارد چه برسد که بخواهد بر اساس این مقاوله نامه سه جانبه گرایی را تسهیل کند. در ۳۰ سال گذشته هیچ‌گاه مشارکت ذی نفعان در تصمیمات به اصطلاح سه جانبه مورد توجه قرار نگرفته است، در این مدت حتی نمی‌توان یک جلسه مشترک با حضور کارگر، کارفرما و دولت پیدا کرد که گروه کارگری از ان جلسه راضی بیرون آمده باشد.

 

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

اتحاد کارگر

معضل حقوق‌های معوقه و ورشکستگی اقتصادی در ایران

برغم محدودیت ها و تدابیر امنیتی، اخبار اعتراض های مزدبگیران در گوشه و کنار کشور جسته و گریخته پخش می‌شود و نوعاً از وخامت وضعیت معیشت مردم و به ویژه محرومترین اقشار و طبقات جامعه پرده برمی دارند. عمدۀ این اعتراض ها مربوط به عدم دریافت حقوق و معوقات مزدبگیران است و منشاء عمدۀ آن ... معضل حقوق‌های معوقه و ورشکستگی اقتصادی در ایران

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, گزارش

مداخله دولت و اجرای خصوصی‌سازی علت ورشکستگی صندوق‌های بیمه‌ای!

طرح تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای، در صدر مباحث هفته‌های اخیر قرار داشته است. دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی ولی فقیه در صدد حذف سازمان تامین اجتماعی و “حل نهایی” بدهی کلان دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی به این سازمان متعلق به کارگران و زحمتکشان است.   موضوع ادغام و طرح تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای، اکنون به این دلیل ... مداخله دولت و اجرای خصوصی‌سازی علت ورشکستگی صندوق‌های بیمه‌ای!

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مقاله

علی عظیم‌زاده جوادی، رزمنده دلیر جنبش کارگری میهن ما

علی عظیم‌زاده جوادی در یک خانواده محروم و زحمتکش تولد و پرورش یافت. او زاده سرزمین بابک خرمدین‌ها، حیدر عمو اغلی‌ها، ستارخان‌ها، باقرخان‌ها، علی مسیوها، ارانی‌ها و . . . است.     جنبش سندیکایی و چهره‌های آن مبارزه کارگران و زحمتکشان میهن ما علیه برنامه و سیاست‌های ضدکارگری جمهوری اسلامی به‌ویژه برنامه آزادسازی اقتصادی ... علی عظیم‌زاده جوادی، رزمنده دلیر جنبش کارگری میهن ما

ادامه

ایران, کارگری, یادنامه

اعتصاب گسترده مترو لندن را فلج کرد

اعتصاب کارکنان متروی لندن در اعتراض به حذف فرصتهای شغلی منجر به سرگردانی چندین میلیون نفر از شهروندان پایتخت انگلیس شده است.   به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، اعتصاب جدید کارکنان متروی لندن روز دوشنبه میلیون‌ها نفر را که برای رفت‌وآمد از مترو استفاده می‌کنند، تحت تأثیر قرار داد.   این تازه‌ترین مورد از ... اعتصاب گسترده مترو لندن را فلج کرد

ادامه

انگلستان, جهان, خبر, کارگری