پیام چین به ژاپن: نباید در تله بازی با حاصل جمع صفر گرفتار شویم

«وانگ یی» وزیر خارجه چین به ژاپن هشدار داد که در «تله بازی با حاصل جمع صفر» گرفتار نشود و بجای آن به همکاری با پکن روی آورد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، وانگ یی چهارشنبه در پیامی ویدیویی به هجدهمین اجلاس پکن-توکیو که در ژاپن برگزار می‌شود، تاکید کرد که دو کشور «برای همیشه همسایه» یکدیگر می‌مانند و باید «مراقب مزاحمت‌های مخرب» باشند.

وی تاکید کرد: ما باید با صداقت با یکدیگر رفتار کنیم و نباید در تله بازی با حاصل جمع صفر یا تقابل میان اردوگاه‌ها گرفتار شویم.

در تئوری‌های روابط بین‌الملل بازی با حاصل جمع صفر به معنای آن است که یک بازیگر برنده و دیگری بازنده است و میزان برد هر طرف به اندازه باخت طرف مقابل است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که فومیو کیشیدا نخست وزیر و یاسوکازو هامادا وزیر دفاع ژاپن چهارشنبه اعلام کردند قصد دارند بودجه نظامی ژاپن را در مدت پنج سال ۵۰ درصد افزایش دهند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش گفت که این تصمیم بیدارباشی به «همسایگان آسیایی و جامعه بین‌الملل درباره تعهدات ژاپن به یک سیاست دفاعی جامع و توسعه صلح‌آمیز است.»

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از خبرگزاری “آناتولی” مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به طرح‌های جدید واشنگتن برای منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت: همکاری بین کشورهای مربوطه باید به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک کند.

وی در یک نشست خبری در پکن تاکید کرد: آمریکا به ایجاد حلقه‌های کوچک با برخی از متحدان خود ادامه می‌دهد. چنین اقداماتی تنها صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند. این اقدامات نه مورد استقبال و نه حمایت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، آمریکا و استرالیا توافق کردند تا گام‌های بیشتری را برای همکاری با ژاپن در زمینه نظامی از جمله دعوت از این کشور برای شرکت در عملیات مشترک دریایی بردارند.

درپی مذاکرات وزرای امورخارجه و دفاع دو کشور استرالیا و آمریکا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت که کشورش حضور نظامی چرخشی‌اش را در استرالیا افزایش خواهد داد که شامل نیروهای بمب افکن و جت‌های جنگنده خواهد بود.

او افزود: «ما متعهدیم تا گام‌های واقعی و ملموس برای تقویت همکاری هم در زمینه دیپلماسی و هم در زمینه دفاعی برداریم. »

وزیر دفاع آمریکا گفت که ۳ کشور آمریکا، استرالیا و ژاپن برای تقویت همکاری دفاعی مشترک سه جانبه توافق کردند و آمریکا و استرالیا از ژاپن دعوت می‌کنند تا در عملیات ابتکاری نیروهای دو کشور که در استرالیا انجام می‌شود شرکت کند.

سران ژاپن و استرالیا اعلامیه مشترک درباره همکاری امنیتی در ماه اکتبر سال جاری میلادی امضا کرده بودند که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ بود با مضمون توافق برای اقدام و واکنش به وقایع احتمالی که ممکن است بر منافع امنیتی منطقه‌ای تاثیر بگذارد مطرح شده بود.

همزمان آمریکا و استرالیا به تقویت همکاری دفاعی از جمله شراکت امنیتی سه جانبه با انگلیس در منطقه هند-اقیانوسیه پرداخته‌اند. بدین ترتیب پیمان آکوس سال گذشته برای کمک به کانبرا در بدست آوردن زیردریایی‌های هسته‌ای بود راه‌اندازی شد.

علاوه براین پس ازجنگ اوکراین، آمریکا و استرالیا با محکوم کردن این اقدام روسیه از کرملین درخواست کردند تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند و اعلام کردند تهدیدهای هسته‌ای مسکو می‌تواند تهدیدی علیه امنیت، ثبات و صلح کل جهان باشد.

در اقدامی دیگر دو کشور پس از انجام آزمایش‌های متعدد موشکی کره شمالی تعهد کردند تا به روند تحقق خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی کمک کنند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله