پکن: پروازهای نظامی چین، پاسخی به «تبانی» آمریکا و تایوان است

چین اعلام کرد که افزایش شمار پروازهای نظامی این کشور در نزدیکی تایوان به دلیل «تبانی سیاسی» این جزیره با آمریکا است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از ژاپن‌تایمز، چین اعلام کرد که افزایش تعداد هواپیماهای جنگی که به سمت تایوان می‌فرستد به دلیل «تبانی نظامی» این جزیره با آمریکا است و انگیزه‌های خود را برای فعالیت تهدیدآمیز روشن کرد.

ما شیائوگوانگ سخنگوی دفتر امور تایوان در چین، طی نشستی در پکن گفت: رزمایش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق هشداری جدی در برابر افزایش اقدام‌های تحریک‌آمیز تایپه است که به صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب می‌زند.

وی افزود: مقامات حزب دموکراتیک مترقی اخیرا تبانی نظامی با آمریکا را تشدید کرده‌اند. وقتی از ما پرسیده می‌شود که «تبانی» دقیقاً شامل چه چیزی است، ما می‌گوییم که «حقایق واضح هستند» و همه مردمی که روی زمین زندگی می‌کنند آن را می‌دانند».

فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین روز ۱۹ دی‌ماه در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان رزمایش نظامی برگزار کرد.

این فرماندهی در بیانیه کوتاهی در اواخر روز یکشنبه افزود: هدف از این اقدام آزمایش قابلیت‌های رزمی مشترک و مقابله قاطعانه با اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی و نیروهای جدایی‌طلب و خواهان استقلال تایوان بود.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان هم در پاسخ به این اقدام اعلام کرد: چین اتهامات بی‌اساس را مطرح می‌کند و به شدت این رزمایش را محکوم کرد و گفت که صلح و ثبات تنگه تایوان و منطقه، مسئولیت مشترک تایوان و چین است.

روز دوشنبه، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ هواپیمای چینی و چهار کشتی نیروی دریایی را در اطراف جزیره شناسایی کرده است، از جمله ۲۸ هواپیما که در منطقه دفاع هوایی تایوان پرواز کردند.

برخی از این ۲۸ جنگنده، از خط میانی تنگه تایوان، یک حائل غیررسمی بین دو طرف، عبور کردند، در حالی که نقشه ردیابی نشان داد دو بمب‌افکن H-۶ با قابلیت حمل هسته‌ای به سمت جنوب تایوان شلیک شدند.

در رزمایش نظامی مشابه در اواخر ماه گذشته، دولت تایوان گفت ۴۳ هواپیمای چینی از خط میانه عبور کردند.

پکن به ویژه از حمایت ایالات متحده از تایوان، از جمله فروش تسلیحات، خشمگین شده است.

ایالات متحده هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهم ترین تامین کننده تسلیحات و حامی بین‌المللی این جزیره است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون بطور مستقل اداره می‌شود اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند. تایوان از اعلام رسمی استقلال خودداری کرده است.

چین با هر گونه تماس خارجی رسمی با تایوان مخالف است و حاکمیت خود بر این جزیره را غیرقابل مذاکره می‌داند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله