واکنش چین به اظهار گروسی و ادعای ساخت آزمایشگاه‌‌‌های بیولوژیکی آمریکا در تایوان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ادعای رسانه‌ها مبنی بر ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی مخفی از سوی آمریکا در تایوان واکنش نشان داد و گفت که پکن ساکت نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین، بر اساس گزارش رسانه های تایوان،ایالات متحده از ارتش تایوان خواسته است تا آزمایشگاه جدید بیولوژیکی بصورت مخفیانه قابلیت‌های تحقیق و توسعه ویروس را بسازد.

وانگ در همین راستا افزود: مواضع ما همیشه ثابت بوده و در صورت صحت این خبر تنها جاه طلبی آمریکا برای آسیب‌زدن به تایوان و ماهیت مقامات منطقه برای فروش این خاک را بیشتر آشکار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که تایوان بخشی مقدس و جدانشدنی از خاک چین است و ما قاطعانه از حاکمیت ملی و ارضی خود محافظت می نمایی و اقدامات این چنینی مقابله خواهیم کرد.

واکنش به اظهارات گروسی

وانگ ونبین همچنین در واکنش به اظهارات«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تخلیه آب مخازن خنک کننده راکتورهای نیروگاه فوکوشیما گفت: با بررسی گزارش‌های اخیر رسانه های جهان، نظرات مختلف کارشناسان درگیر این موضوع و شتاب‌زدگی گزارش آژانس بیانگر بحث برانگیز بودن آن است.

گروسی در اظهارات اخیرش در کره جنوبی و نیوزلند مدعی شده بود که آب های رها شده از راکتورهای آسیب دیده نیروگاه فوکوشیما می‌تواند برای آشامیدن و شنا استفاده شود.

وانگ با اشاره به سخنان رافائل گروسی گفت: به مقامات ژاپن توصیه می‌کنم به جای رها سازی این آب به اقیانوس آن را به کسانی که می‌گویند این آب قابل شرب است، تحویل دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که گزارش‌های ارزیابی جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخگوی نگرانی‌های جامعه جهانی نیست و ژاپن نمی‌تواند با این گزارش بحث برانگیز فرآیند رها‌سازی اب‌های آلوده راکتور در اقیانوس آغاز کنند.

وانگ گفت : آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای حاوی ده‌ها هسته رادیواکتیو است که هیچ فناوری موثر برنوکلیدهای آن وجود ندارد و با رها‌سازی این آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای، میزان رادیونوکلیئید‌های موجود در محیط را افزایش داده و برخی ازمواد آن با عمر بالایی که دارند ممکن است با جریان آب اقیانوس پراکنده شود و باعث آسیب احتمالی به محیط زیست دریایی و سلامت انسان شود.

وی افزود: توکیو از سازمان بهداشت جهانی برای بررسی و ارزیابی علمی این مساله دعوت نکرد بلکه تنها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارزیابی بر اساس تعداد کمی از نمونه‌ها و داده‌های ارائه شده توسط ژاپن دعوت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که تجهیزات ژاپن برای سالیان طولانی موثر عمل می‌کند و مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای اشتباه نخواهد کرد که این نتیجه گیری توسط آژانس معتبر نیست.

وانگ ونبین همچنین در رابطه با هشدار پیونگ‌یانگ به واشنگتن نسبت به نقض هوایی کره شمالی توسط آمریکا گفت: آمریکا با ارسال تسلیحات راهبردی سبب تنش در این منطقه شده است و ما امیدواریم کشورهای مربوطه از مسیر گفت و گو نگرانی‌های موجود را حل کنند.

تغییرات اقلیمی

«وانگ ونبین » در رابطه سفر «جان کری» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در تغییرات اقلیمی به پکن گفت: ما روابط خود با واشنگتن در زمینه گفت وگو وتبادلات در همه سطوح را حفظ می‌نماییم.

وی افزود: تغییر اقلیمی یک چالش جهانی است که نیازمند هماهنگی همه کشورهای می‌باشد که پکن و واشنگتن در این زمینه همکاری خوبی را انجام داده است.

استقبال روسیه از نقش سازنده چین

وانگ ونبین درباره مواضع چین در زمینه جنگ اوکراین گفت: در جریان سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به مسکو، سران دو کشور در مورد جنگ اوکراین و روسیه تبادل نظر داشته و پکن موضع اصولی خود را بیان کرد و مسکو از ایفای نقش سازنده در حل و فصل سیاسی جنگ اوکراین استقبال کرد.

مجله آمریکایی «پلیتیسین» گزارش داده بود که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در جریان سفر خود به مسکو، از پوتین خواسته بود که از تسلیحات هسته‌ای استفاده نکند.

سخنگوی وزارت امور خارچه چین تاکید کرد که همه کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای باید از مفهوم امنیت مشترک حمایت کنند و تعادل و ثبات استراتژیک جهانی را حفظ کنند.

در نشست رهبران پنج کشور دارای تسلیحات هسته‌ای در دی ماه ۱۴۰۰ بیان شد که در جنگ هسته‌ای نه می‌توان پیروز شد و نه پیروز شد.

وانگ افزود: چین به موضوع ایمنی نیروگاه زاپروژیا اهمیت زیادی می‌دهد و پیشرفت اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند. پکن بر راه حل سیاسی برای بحران اوکراین بطور خاص و حفظ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای و پرهیز از حملات مسلحانه به نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز تاکید دارد.