واکنش تحلیلگر چینی به احتمال برگزاری رزمایش مشترک تهران – ریاض؛ نفوذ آمریکا رو به افول است

یک کارشناس چینی با اشاره به احتمال برگزاری رزمایش مشترک میان ایران و عربستان سعودی، این اقدام را نشانه‌ای از کاهش سلطه و نفوذ آمریکا در منطقه خلیج فارس ارزیابی کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، عربستان سعودی پیشنهاد یک رزمایش دریایی مشترک با ایران را مطرح کرده است؛ حرکتی نادر که کارشناسان آن را گامی مثبت در جهت تقویت روابط و ایجاد ثبات در مناطق خلیج فارس و دریای سرخ می‌دانند. این همکاری نظامی، پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک ۲ کشور، نشانه‌ای از پیشرفت بیشتر در مسیر آشتی میان تهران و ریاض است و می‌تواند به کاهش تنش‌ها و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای منجر شود.

جو ویلی مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای در همین راستا، اظهار داشت: همکاری نظامی میان این ۲ کشور نشانه‌ای از پیشرفت مثبت در روابط تهران-ریاض است.

وی با بیان اینکه رزمایش احتمالی ایران و عربستان ممکن است در دریای سرخ باشد، افزود: این همکاری نشان از گسترش موج آشتی میان تهران و ریاض است که نه تنها متوقف نشده بلکه در حال پیشروی است.

این کارشناس چینی به نقش پکن به عنوان تسهیل‌کننده وحدت منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: چین از همکاری احتمال میان ایران و عربستان در حوزه امنیتی حمایت می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که این همکاری می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه و گشایش زمینه‌های جدید برای گفت‌وگوهای بیشتر کمک کند؛ امری که نه تنها برای این دو کشور، بلکه برای جامعه بین‌المللی نیز سودمند خواهد بود.

جو در ادامه با اشاره به واکنش احتمالی جامعه جهانی به این تمرین مشترک نظامی اظهار داشت که این اقدام توجه بین‌المللی را به خود جلب خواهد کرد و به عنوان یادآوری خواهد بود که کشورها باید به اراده کشورهای منطقه بیشتر توجه کنند تا به اقدامات قدرت‌های بزرگ.

این کارشناس چینی به ناتوانی آمریکا در انجام تعهدات خود و فقدان پایبندی به وعده‌هایش اشاره و تصریح کرد: اگر این رزمایش مشترک میان ایران و عربستان به واقعیت بپیوندد، نشانگر این است که کشورهای خاورمیانه اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که فقدان پایبندی آمریکا به وعده‌هایش منجر به کاهش اعتماد کشورهای منطقه و کشورهای جنوب جهانی به واشنگتن شده و در نتیجه، اعتبار آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به افول است.

اسپانیا تمامی قرار دادهای خرید تسلیحات از اسرائیل را متوقف کرد

وزارت دفاع اسپانیا به روزنامه اسپانیایی “ال پاییس” اعلام کرد که تمامی قراردادهای اسپانیا برای خرید تسلیحات از اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به‌جز موارد مربوط به تعمیر و نگهداری به حالت تعلیق درآمده است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “الجزیره انگلیسی” بر اساس آمار وزارت دفاع اسپانیا، در سال گذشته ۱.۷ درصد از ... اسپانیا تمامی قرار دادهای خرید تسلیحات از اسرائیل را متوقف کرد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایتالیا, ایرلند, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, نسل‌کشی

برزیل خواستار ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین میان کشورهای «بریکس» شد

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل امروز چهارشنبه، در سخنرانی خود در اجلاس سران بریکس گفت که زمان آن فرا رسیده است کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی، روش‌های پرداخت جدیدی را بین خود ایجاد کنند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لولا داسیلوا که سفر خود به شهر کازان روسیه را به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه ... برزیل خواستار ایجاد روش‌های پرداخت جایگزین میان کشورهای «بریکس» شد

ادامه

اسراییل, اوکراین, برزیل, بریکس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, لبنان

سندرز خواستار تحقیقات رسمی درباره حمله هوایی اسرائیل به‌روزنامه‌نگاران شد

تارنمای هیل نوشت: برنی سندرز سناتور آمریکایی از ایالت ورمونت و ۱۱ دموکرات دیگر از وزارت دادگستری این کشور خواستند درباره حمله هوایی اسرائیل به روزنامه نگاران تحقیق کند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: سندرز و دموکرات های دیگر از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و ماریک ... سندرز خواستار تحقیقات رسمی درباره حمله هوایی اسرائیل به‌روزنامه‌نگاران شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, فرانسه, فلسطین, لبنان

سازمان ملل: غزه بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است/ بلینکن: ما کاملا با بازگشت اشغال نوار غزه توسط اسرائیل مخالف هستیم

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح غرب آسیا، ادامه تخریب و ویرانی‌های گسترده در نوار غزه را محکوم کرده و خواستار برقراری فوری آتش‌بس شد. به گزارش ایسنا، تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح غرب آسیا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: من امروز ... سازمان ملل: غزه بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین است/ بلینکن: ما کاملا با بازگشت اشغال نوار غزه توسط اسرائیل مخالف هستیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فلسطین