تداوم سرکوب شاعران، نویسندگان و مترجمان

از آغاز جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران در شهریور ۱۴۰۱ هزاران نفر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. میان بازداشت‌شدگان نام ده‌ها شاعر، نویسنده و مترجم نیز به چشم می‌خورد که تعدادی از آنان هنوز در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند و تعدادی نیز پس از بازداشت و تحمل بازجویی با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. علاوه بر ... تداوم سرکوب شاعران، نویسندگان و مترجمان

ادامه

ایران, حقوق بشر, فرهنگ, گزارش, نویسندگان

هوشنگ ابتهاج در بیمارستان بستری شد

امیرهوشنگ ابتهاج (هــ.ا.سایه) به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در آلمان بستری شد.

 

یلدا ابتهاج ـ فرزند این شاعر ـ با تایید این خبر به ایسنا گفت که پدرش مدت سه الی چهار روز است که به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در آلمان (محل زندگی‌اش) بستری است.

 

امیر هوشنگ ابتهاج، متخلص به «سایه» متولد ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت است.

 

این شاعر نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از دیگر آثار او می‌توان به «سراب»، «سیاه مشق»، «شبگیر»، «زمین»، «چند برگ از یلدا»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و… اشاره کرد.

 

یکی از معروف‌ترین سروده‌های او، «ارغوان» توسط علیرضا قربانی خوانده شده است.

آکادمی سوئد فاش کرد؛ تمایلات کمونیستی «پابلو نرودا» علت مخالفت با اعطای نوبل به او بود

بر اساس اطلاعات اخیرا منتشرشده، آکادمی سوئد در ابتدا مخالف اعطای جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۱ به «پابلو نردودا» شاعر شیلیایی بوده است.

ادامه

ادبیات, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, شعر, شمال اروپا, شیلی, فرهنگ, گزارش, یادنامه

احمد محمود داستان‌نویسی واقع‌گرا

احمد محمود یکی از نویسندگان نامدار ایرانی بود که توانست آثار ادبی بسیاری را در این عرصه خلق کند. یکی از شناخته‌ترین آثار وی رمان همسایه‌ها است که در آن به رنج طبقه کارگر، اختلاف طبقاتی و داستان ملی شدن صنعت نفت می‌پردازد.

ادامه

ادبیات, ایران, فرهنگ, نویسندگان, یادنامه