رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد. ... جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اسرائیل باید شرایط ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند، افزود: این نفرت‌انگیز است که افرادی که چیزی کم ندارند، مانع رسیدن غذا به نیازمندان شوند. به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات غیرقانونی شهرک‌نشینان ... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گرسنگی

هشدار چین نسبت به توقف کمک‌های مالی سازمان ملل به فلسطین

سفیر چین در سازمان ملل در پی قطع کمک‌های مالی به آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به انروا به دلیل اتهام زنی اسرائیل به ۱۲ تن از کارکنان این نهاد برای مشارکت در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به تل آویو نسبت به قطع کمک‌های مالی سازمان ملل به فلسطین هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره فلسطین گفت: اگر کمک‌های مالی سازمان ملل متحد به فلسطین متوقف شود، طرح دومی وجود نخواهد داشت.

سفیر چین در سازمان ملل متحد به شورای ۱۵ عضوی شورای امنیت گفت که از اظهارات «کریستوفر لاک یر» رئیس پزشکان بدون مرز درباره وضعیت غزه احساس “وحشت” کرده است.

ژانگ گفت: “امیدواریم تصویر غم انگیزی که وی از غزه برای ما ترسیم کرد، بتواند وجدان یکی از اعضای این شورا را تحت تاثیر قرار دهد.”

کریستوفر لاک یر، رئیس پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه به وقت محلی به شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل گفت: تیم‌های پزشکی در نوار غزه نام اختصاری جدیدی ایجاد کرده‌اند؛ ( WCNSF ) کودک زخمی که هیچ عضوی از خانواده‌ زنده نیست.

رئیس پزشکان بدون مرز افزود: «کودکانی که از این جنگ جان سالم به در می‌برند، نه تنها زخم‌های قابل مشاهده فیزیکی خواهند داشت، بلکه زخم‌های نامرئی را نیز تحمل خواهند کرد.»

او گفت: «جابجایی مکرر، ترس دائمی و مشاهده نابودی اعضای خانواده به معنای واقعی کلمه در مقابل چشمان این کودکان وجود دارد. این آسیب‌های روانی باعث شده است که کودکان پنج‌ساله به ما بگویند که ترجیح می‌دهند بمیرند.»

لاک یر به شدت به آمریکا انتقاد کرد و گفت که از اینکه واشنگتن مکرراً از حق وتوی خود برای جلوگیری از درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه استفاده کرده ، منزجر شده است.

رئیس سازمان پزشکان بدون مرز تصریح کرد: «مردم غزه به آتش‌بس نیاز دارند، نه در زمانی که امکان آن وجود داشته باشد بلکه اکنون به آن نیاز دارند. آن‌ها به یک آتش‌بس پایدار و نه یک دوره آرامش موقت نیاز دارند. هر توافقی کمتر از این سهل انگاری فاحش است.»

آمریکا از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است. آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت می‌شد.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

واشنگتن پست: نگرش آمریکا به‌اوکراین و اسرائیل نشانه ریاکاری واستاندارد‌ دوگانه واشنگتن است

به باور ستون نویس واشنگتن پست، نگرش آمریکا نسبت به جنگ در اوکراین و اسرائیل نشان از ریاکاری و استاندارد‌های دوگانه واشنگتن دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: ایشان تارور، ستون نویس واشنگتن پست می‌نویسد، برای بسیاری از ناظران خارجی غیرغربی، حملات نظامی اسرائیل که پس از عملیات حماس در ۷ اکتبر انجام شد، یادآور استاندارد‌های ... واشنگتن پست: نگرش آمریکا به‌اوکراین و اسرائیل نشانه ریاکاری واستاندارد‌ دوگانه واشنگتن است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, جنگ سرد, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, فلسطین, گزارش

واکنش تشکیلات خودگردان به سند نتانیاهو در خصوص بعد از «جنگ غزه»

وزارت خارجه فلسطینی با صدور بیانیه‌ای، انتشار سند موسوم به چشم‌انداز نتانیاهو در رسانه‌های اسرائیل را به شدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای آنچه که رسانه‌های اسرائیلی از آن تحت عنوان «چشم‌انداز بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص روز بعد از جنگ ... واکنش تشکیلات خودگردان به سند نتانیاهو در خصوص بعد از «جنگ غزه»

ادامه

اسراییل, اشغالگری, امنیتی, جهان, خاورمیانه, خلع سلاح, فلسطین, گزارش, مصر

نروژ: ناتوانی شورای امنیت درتصویب قطعنامه آتش‌بس غزه تاسف‌آور است

وزیر خارجه نروژ ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه را تاسف‌آور دانست. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، وزیر خارجه نروژ مانع تراشی آمریکا بر سر تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه را مورد انتقاد قرار داد. «اسپن بارت اید» وزیر خارجه نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که ... نروژ: ناتوانی شورای امنیت درتصویب قطعنامه آتش‌بس غزه تاسف‌آور است

ادامه

آزادی, آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, شمال اروپا, فلسطین, کودکان, نروژ

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم