زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور کنترل مناطق دیگری از دونتسک را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از آزادسازی بخش‌هایی از جمهوری دونتسک خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کهیگان‌های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک ... یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

هشدار پوتین برای طرح انقلاب رنگی در منطقه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره طرح های هدایت شده از خارج با هدف برپایی ناآرامی در این کشور و شماری از جمهوری سابق شوروی براساس الگوی انقلاب رنگی هشدار داد و بر لزوم از بین بردن این خطر تاکید کرد.

 

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی زبان «میر» که در کشورهای جامعه همسود پخش می شود به تلاش خارجی برای بی ثبات کردن کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد.

 
خبرگزاری روسیا سگودنیا با اشاره به برپایی انقلاب رنگی در چند کشور منطقه در دوران فروپاشی بلوک کمونیسم (سال ۱۹۹۱) و پس از آن، به نقل از سخنان پوتین نوشت: نباید اجازه تحقق این اقدامات را بدهیم و از هر گونه امکانات برای مقابله با این پدیده در روسیه استفاده کرده و از شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی نیز حمایت می کنیم.

 
سازمان پیمان امنیت جمعی از روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان تشکیل شده است.

 
رئیس جمهوری روسیه همچنین در باره تلاش های غرب برای برپایی انقلاب های رنگی گفت: شاهد طرح های گوناگونی هستیم که در کشورهای مختلف جهان اجرا و منجر به بی ثباتی این مناطق می شود.

 
پوتین پیشتر نیز با اشاره به برپایی اعتراض های اخیر در چندین شهر روسیه از جمله مسکو، از امکان در دستور کار بودن راه اندازی انقلاب رنگی در این کشور خبر داد.

 
رئیس جمهوری روسیه تظاهرات اخیر مخالفان دولت در شهرهای مختلف این کشور به عنوان اعتراض به فساد مالی را به حوادث سه سال پیش اوکراین منجر به براندازی حکومت این کشور تشبیه و با بیان اینکه دولت روسیه با فساد مالی مبارزه می کند، اظهار کرد: از این موضوع در آستانه انتخابات (ریاست جمهوری) نادرست و برای متزلزل کردن اوضاع استفاده کردند.

 
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مشابه این اقدام های اعتراضی منجر به بروز کودتای ضدحکومتی در اوکراین و عامل برپایی اعتراض ها در چندین کشور عربی شد.

 
پوتین گفت که می خواهم مسائل مربوط به مبارزه با فساد مالی در مرکز توجه قرار گیرد و علاقه مردم به این مقوله را مثبت ارزیابی می کنم.

 
وی گفت: دولت پیگیرانه از مبارزه با فساد مالی حمایت می کند و مردم روسیه نیز این رویکرد را می بینند، اما تنها چیز نادرست، استفاده برخی نیروهای سیاسی از این موضوع برای اهداف انتخاباتی است.

 
رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مبارزه با فساد مالی باید مطابق قانون انجام گیرد و مقصران در برپایی تظاهرات غیرقانونی باید مجازات شوند.

 
تظاهرات مبارزه با فساد مالی در روسیه دو هفته پیش به درخواست الکسی ناوالنی از مخالفان غربگرای دولت روسیه برگزار شد که با وجود هشدارهای مقام های مسکو مبنی بر غیرقانونی بودن تظاهرات در آن شرکت کرد و توسط ماموران امنیتی نیز دستگیر شد.

 
این تظاهرات در دهها شهر روسیه برگزار شد. تظاهرکنندگان در مرکز مسکو و چند نقطه دیگر پایتخت شعار علیه دولت می دادند.

 
انقلاب رنگی یا مخملی نوعی خیزش تحت حمایت های رسانه ها و دولت های غربی و در راس آنها آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا است که پیش از فروپاشی سال ۱۹۹۱ اتحاد شوروی و بلوک اردوگاه کمونیستی شکل گرفت و تاثیرهای عمیقی بر جغرافیای سیاسی جهان برجای گذاشت.

 
این واژه را برای نخستین بار واسلاو هاول رهبر مخالفان چکسلواکی در انقلاب ۱۹۸۹ این کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

 
انقلاب‌های رنگی به یک رشته از تکاپوهای مرتبط گفته می‌شود که در جوامع پسا کمونیستی شرق اروپا، مرکزی و همچنین آسیای میانه بروز و ظهور پیدا کرد و هیات حاکمه برخی کشورها در این مناطق سقوط کرده و دولت های طرفدار غرب روی کار آمدند.

 
نخستین نمونهٔ انقلاب مخملی در دورهٔ شش هفته‌ای (۱۷ نوامبر تا ۲۹ دسامبر ۱۹۸۹) در چکسلواکی رخ داد و با وقوع تحولات مشابهی به شکل زنجیره‌ای در صربستان (دو مرحله ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰)، گرجستان (۲۰۰۳)، اوکراین (۲۰۰۴) و قرقیزستان (۲۰۰۵) ادامه یافت.

ایرنا

وزارت دفاع روسیه ارتباط با پنتاگون را قطع کرد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این وزارتخانه ارتباط خود را با پنتاگون پس از حمله آمریکا به سوریه قطع کرده است. به نقل از راسیسکایا، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه از بسته شدن خطوط ارتباطی این وزارتخانه با پنتاگون خبر داد.   کوناشنکوف گفت: از طریق این کانال های ارتباطی برای ارسال ... وزارت دفاع روسیه ارتباط با پنتاگون را قطع کرد

ادامه

امریکا, جهان, روسیه

تانک‌های آمریکایی به مسکو نزدیک می‌شوند

برای اولین بار طی کل تاریخ ارتباطات دوجانبه ، تانک های آمریکایی در ۷۰۰ کیلومتری پایتخت روسیه مستقر شدند.   به گزارش اسپوتنیک، خبرنگار نظامی راشا تودی مراد گادزیف به یک رویداد نظامی — سیاسی کنجکاوانه اشاره کرد. برای اولین بار از زمان جنگ سرد، تانک ها و سایر فن آوری های زرهی و همچنین ... تانک‌های آمریکایی به مسکو نزدیک می‌شوند

ادامه

جهان, خبر, روسیه

وحشت واشنگتن از همکاری‌های نظامی مسکو و پکن

کنگره آمریکا نگران است که توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی-فنی روسیه و چین و وجود تسلیحات روسی در شرق آسیا، برتری آمریکا در منطقه را خنثی و تهدیدی برای امنیت این کشور است.   روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: «روابط مسکو و پکن در حال سپری کردن دوران فعالی از همکاری‌های دفاعی ... وحشت واشنگتن از همکاری‌های نظامی مسکو و پکن

ادامه

جهان, چین, خبر, روسیه

روحانی: روابط ایران و روسیه از سطح روابط عادی فراتر رفته است

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امضای اسناد جدید همکاری با روسیه در عرصه‌های انرژی، ساخت نیروگاه تولید برق و نیروگاه‌های جدید هسته‌ای، ترانزیت، گردشگری و همکاری‌های علمی، فناوری و فرهنگی اظهار داشت: سطح روابط دو کشور از سطح روابط عادی به روابطی مبتنی بر پروژه‌های بزرگ و بلندمدت رسیده و برای تنظیم راهبرد ... روحانی: روابط ایران و روسیه از سطح روابط عادی فراتر رفته است

ادامه

ایران, جهان, خبر, روسیه