چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

هر نفر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شد

رییس انجمن خرما خاطر نشان کرد: بر اساس ارزش‌یابی صورت گرفته از سوی گمرک هر نفر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شد. البته هر نخل از نخلداران بین ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ خریداری شد.

 

محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه صادرات نخل با هر عنوانی از اساس اشتباه بود، گفت: نخل‌ جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود از این‌رو من بازگشت آنها را با هر عنوانی به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم پرونده این مسئله همین‌جا با هر میزان ضرر و زیانی‌که به منابع طبیعی و محیط زیست کشور وارد شده است بسته شود.

 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی استان کرمان، با بیان اینکه دیگر این نخل‌ها قامت راست نخواهند کرد، افزود: ممکن است درصدی از این نخل‌ها نجات پیدا کنند اما این احتمال بسیار کم است چراکه مدت زمان زیادی از ریشه خارج شدند و در گمرکات ایران و قطر بلاتکلیف ماندند.

 

وی درباره دلیل عودت نخل‌ها از قطر، گفت: گواهی‌های بهداشت این نخل‌ها از سوی قطر تایید نشده است آنها بر این باورند که در گواهی‌های بهداشت نخل‌ها تغییراتی اعمال شده و روی آنها دست برده است. هنوز مشخص نشده است که گواهی‌ها بهداشتی برچه اساسی و با چه نظارتی صادر شده‌اند.

 

به گفته رشید فرخی، قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است از این‌رو آنها باهدف تزیین شهرها و ورزشگاه‌ها اقدام به خرید نخل از ایران کردند. حال که این موضوعیت برای آنها به پایان رسیده است امیدواریم که این مسئله آخرین پرونده فروش نخل باشد.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به وسعت دایره نفوذ انجمن ملی خرما، گفت: این روزها انجمن در دورترین روستاهای کشور که خرما تولید می‌شود حضور فعال دارد و اگر بار دیگر شاهد این موارد باشیم به عنوان مدعی العموم ورود خواهیم کرد و حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

 

بنا به اظهارات رشید فرخی، بر اساس ارزش‌یابی صورت گرفته از سوی گمرک هر نفر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شد. البته هر نخل از نخلداران بین ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ خریداری شد.

 

وی تصریح کرد: من به عنوان فعال این حوزه بسیار متاسف شدم که سرمایه‌های ملی با این قیمت خرید و فروش شد.

 

رشید فرخی با اشاره به ورود به‌موقع مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، افزود: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را تکذیب نکرد و خاطر نشان کرد که با نظارت بیشتر آن را دنبال کرد. این در حالی است که بسیاری از مسئولان محلی در ابتدای رسانه‌ای شدن این خبر آن را تکذیب و انکار کردند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: خروج نخل‌ها اگر ادامه داشته باشد در نهایت در میزان تولید و صادرات خرما در کشور تاثیر مستقیم برجای خواهد گذاشت از این‌رو باید این روند متوقف شود.

 

رییس انجمن ملی خرما تصریح کرد: ما باید شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کنیم اولین پیش شرط توسعه صادرات داشتن اقتصاد پایدار است. فعالان اقتصادی از تصمیم‌گیری‌های مسئولان باخبر نیستند و نمی‌دانند فردا اراده تصمیم‌گیران به کدام سمت خواهد رفت همین سردرگمی‌های اقتصادی تاثیر مستقیم خود را در صادرات گذاشته است. پس با ثابت کردن ارزش پولی خود باید زمینه توسعه صادرات را فراهم کنیم.

 

این فعال اقتصادی عربستان را به عنوان رقیب جدی ما در تولید خرما معرفی کرد و افزود: پاکستان در تولید خرما نمی‌توان رقیب جدی ما باشد، تعداد نخل‌های پاکستان جزیی است و خرمای آنها کیفیت لازم را ندارد و نامرغوب است از این‌رو این کشور نمی‌تواند برای ما مشکل‌ساز باشد.

 

به گفته وی، کشورهای حوزه اوراسیا، هند، چین و اروپا جزو کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

 

رشیدفرخی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری بتوان بالای ۲۰ درصد از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولید شده را صادر کنیم اگر چنین رقمی محقق شود ارزآوری خرما برای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار خواهد شد.

 

این فعال اقتصادی بابیان اینکه تحریم‌ها روند صادرات را دشوار کرده است و بازارهای هدف ما را تغییر داده است، تصریح کرد: در بحث حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه هستیم و کرایه‌ها به‌شدت بالا رفته است همچنین بازگشت پول برای صادرکنندگان دشوار شده و آنها با غیرت کار می‌کنند چراکه بسیاری از روابط اقتصادی خود را با دیگر کشورها از دست دادند.

 

چین و آفریقا همکاری‌ها را ارتقا می‌دهند

یک مقام شورای تجاری چین – آفریقا با بیان اینکه شرکتهای چینی نقش مهمی در ارتقای همکاری‌های دو طرف داشته‌اند، خاطرنشان کرد که اتهامات غرب درباره “تله بدهی” بی اساس است و دو طرف باید مراقب اقدامات آمریکا برای تاثیرگذاری بر همکاری‌ها باشند.

ادامه

اتیوپی, افریقا, اقتصادی, الجزایر, چین, شرق آسیا, مراکش, مصر

گسترش فقر در کشور به فاصله یک‌سال

در حالی در سال جاری ۲۵ استان تورمی بالاتر از تورم کل کشور داشتند که این نسبت برای آبان ماه سال گذشته، ۱۱ استان گزارش شده بود؛ بدین معنا که به فاصله یک‌سال علاوه بر افزایش ۵۳ واحد درصدی تورم، ۱۴ استان نیز به لیست استان‌های با تورم بالاتر از میانگین کشوری اضافه شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, گزارش

چین: تحریم‌های آمریکا برای زنجیره‌های تأمین جهانی زیان‌بار هستند

دولت چین تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم کرد و ضمن هشدار درباره پیامد آن‌ها برای زنجیره تأمین جهانی اعلام کرد حق اقدام متقابل را محفوظ نگه می‌دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

جبههٔ متحد نیروهای اپوزیسیون ملی ودموکرات، به‌جای مماشات با دیکتاتوریِ ولایی

با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز دورۀ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نه‌تنها تغییری در شرایط اقتصادی کشور و زندگی اکثر مردم حاصل نشده است، بلکه وضعیت بدتر هم شده و فقط تعداد وعده‌ها، سفرهای استانی، و شعارها افزایش یافته‌اند.

ادامه

اجتماعی, اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سیاسی, کارگری, مداخله خارجی, مقاله, نئولیبرالیسم