«نه» به جنگ و کشتار، «آری» به صلح و زندگی

روز جهانی اقدام برای صلح از سوی جنبش جهانی سندیکایی کارگران

“فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری”، صدای مبارز ۱۰۵ میلیون کارگر از ۱۳۳ کشور جهان، روز ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳) را روز بین‌المللی اقدام برای صلح اتحادیه‌های کارگری، و به‌مناسبت روز تاریک سالگرد حمله آلمان نازی به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، سازماندهی می‌کند. ما از کارگران و اتحادیه‌های کارگری طبقاتی در سراسر جهان می‌خواهیم در این فراخوان سالانه و حیاتی بین‌المللی روز اقدام برای صلح که به‌یاد میلیون‌ها قربانی جنایت‌های نازی‌ها و فاشیست‌ها و درگیری‌های امپریالیستی و عطش بی‌پایان سرمایه‌های بزرگ برای سود و نیز همه کسانی که در معرض آن قرار گرفته و رنج می‌برند، پاسخ دهند.

جنبش جهانی سندیکاهای کارگری تدارکات جنگی ناتو که به‌طورخطرناکی با افزایش ۱۲ درصدی بودجه نظامی‌اش برای سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)، به ۲.۰۳ میلیارد یورو و افزایش ۱۸.۲ درصدی در بودجه غیرنظامی ناتو تشدید شده است و این امر ظرفیت عملیات نظامی، انجام ‌مأموریت‌های نظامی را بیشتر می‌کند به‌شدت محکوم می‌نماید. این ارقام حاکی از گرایش چند ساله اخیر در میان کشورهای عضو ناتو به سمت “اقتصاد جنگی” می‌باشد. هزینه‌های نظامی در کشورهای متحد اروپایی و کانادا در سال ۲۰۲۴، ۱۸ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ۲۳ کشور عضو ناتو حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را در سال جاری به هزینه‌های نظامی اختصاص می‌دهند. روند مشابهی از افزایش سرسام‌آور بودجه‌های نظامی در سایر دولت‌ها و ائتلاف‌ها نیز ثبت شده است که تقابل را تشدید می‌کند و خطر درگیری‌ گستردهٔ نظامی ویرانگر با پیامدهای وخیم را افزایش می‌دهد.

درعین‌حال، افزایش مستمر هزینه‌های نظامی وضعیتی دشوار برای مردم و کارگرانی به‌وجود آورده است که مدام تأثیر افزایش قیمت‌ها، تورم، و سیاست‌های ریاضتی بلند مدت را مجبورند تحمل کنند، درحالی که محرومیت‌ها، تبعیض‌ها، محاصره اقتصادی، و تحریم‌های اعمال شده از جانب ایالات متحده، ناتو، و اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف بر استانداردهای زندگی خانواده‌های کم‌درآمد، کارگران، کشاورزان کوچک فقیر، و به‌طورکلی بر قشرهای مختلف مردم تأثیر می‌گذارد. ما خواستار احترام کامل به حاکمیت، استقلال، و حق انتخاب مسیر از سوی خود مردم هستیم. منابع به‌جای تخصیص‌شان به جنگ و خونریزی باید برای رفع نیازهای عاجل مردم و طبقه کارگر خرج شوند. کارگران و مردم سراسر جهان از رقابت‌های بین سرمایه‌داری برای کنترل ژئوپلیتیکی، اقتصادی، و سودآوری انحصارها که به مرگ، فقر، و فلاکت منجر می‌شوند هیچ انتظاری ندارند و از این امر چیزی برای‌شان حاصل نمی‌شود.

فدارسیون جهانی سندیکاهای کارگری مبارزه قاطع خود برای صلح را تشدید می‌کند و درگیری‌های مسلحانه که امپریالیسم عامل آن است را به‌شدت محکوم می‌کند. همچنین آتش‌بس فوری و پایان جنگ در اوکراین، یمن، سودان، و همه مناطق جنگی در جهان، در کل خاورمیانه و جاهای دیگر را خواهان است. ما نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی و جنایت‌های هرروزه اسرائیل در فلسطین را که با حمایت تحریک‌آمیز ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و متحدان‌شان توأم می‌باشد را محکوم می‌کنیم. ما پایان فوری و بدون قیدوشرط تمامی تحریکات و حملات نظامی دولت جنایتکار اسرائیل، اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی در سرزمین فلسطین اشغالی، و رسیدگی فوری به وضیت فاجعه‌بار زندگی فلسطینی‌ها را خواهانیم.

ما بر پیش‌شرط حیاتی برای تأمین و تحکیم صلح در خاورمیانه، پایان فوری اشغالگری اسرائیل و شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطینی، تضمین حق بازگشت آوارگان، و ایجاد کشور مستقل فلسطینی در منطقه با مرزهای سال ۱۹۶۷/۱۳۴۶ خورشیدی و پایتختی اورشلیم شرقی بار دیگر تأکید می‌کنیم.

علاوه بر این، ما موضع‌گیری‌های غیرقابل قبول سندیکا‌های زرد در درون جنبش بین‌المللی سندیکایی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری آی- تی-یو- سی (ITUC ) و شعب وابسته به آن به‌طورشرم‌آوری از ناتو و متحدانش و طرح‌های جنگی آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند، با درپیش گرفتن موضع دوری از دو طرف این جنگ‌ها، عاملان جنگ‌ها را با قربانیان یکسان کرده و به منافع خونین انحصارهای امپریالیستی خدمت می‌کنند.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از کارگران سراسر جهان و اتحادیه‌های کارگری می‌خواهد در روز اقدام برای صلح جهانی که از سوی سندیکاهای کارگری، با سازماندهی فعالیت‌های رزم‌جویانه برای محکوم کردن شدید افزایش بی‌وقفه هزینه‌های نظامی و درگیری‌های مستمر امپریالیستی فعالانه شرکت کنند. ما انحلال “ناتو” و همه ائتلاف‌های نظامی، لغو کامل سلاح‌های هسته‌ای، احترام به استقلال و حاکمیت همه دولت‌ها، و انتشار پیام انترناسیونالیستی و مبارزه طبقاتی برای صلح پایدار، برای جهانی عاری از مداخلات امپریالیستی و جنگ و الغای استثمار انسان از انسان را خواهان هستیم.

دبیرخانهٔ “فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری”.
[به‌نقل و برگردان به فارسی از: سایت “فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری”، ۹ مردادماه ۱۴۰۳].

به نقل از ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»، شمارۀ ۸۸، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه