کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

نشست سوچی و شکست ماجراجویی جدید آمریکا در کریدور غلات

شهر بندری، گردشگری و راهبردی سوچیِ روسیه ، سه شنبه ۱۳ شهریور میزبان یکی دیگر از مهمترین جلسات دولت فدراسیون روسیه بود و آقای پوتین رئیس جمهور روسیه از آقای اردوغان همتای ترک خود در اقامتگاه دیپلماتیک دولتی در سوچی استقبال نمود.

با توجه به حواشی متعدد رسانه های غربی قبل از برگزاری این نشست مهم در خصوص کشور میزبان و سایر موارد ادعایی، مجددا مشخص گردید که منابع خبری و تحلیلی جریانات وابسته به غرب همواره از داده های کاملا غلط استفاده می‌نمایند و حضور اردوغان در سوچی نشان داد که طرف تُرک بعد از چند ماه بررسی شرایط ، رایزنی و گفتگو با طرف های اروپایی- آمریکایی ، به این نتیجه قطعی رسیده است که تنها راهکار برون رفت از بحران بین‌المللی غلات که حاصل بدعهدی و سیاست‌های ماجراجویانه و فریبکاری آمریکا و سوء استفاده از آن کریدور برای انتقال ادوات و تجهیزات نظامی به اوکراین بوده، گفتگوی مستقیم با پوتین و رسیدن به طرحی عملیاتی بر مبنی رعایت کامل حقوق حقه روسیه در این خصوص است .

در اینجا ضروری است مجدد یادآوری نمایم یکی از کلیدی‌ترین عواملی که منجر شد روسیه در ۱۷ ژوئیه( ۲۶ تیر ماه سال جاری) از ادامه توافق غلات انصراف دهد، سیاست های بدعهدانه و فریبکاری غرب و آمریکا، در برابر تعهداتی که به روسیه در این خصوص داده بودند بود.

به عبارتی آمریکا متعهد شده بود لغو تحریم‌های بانکی خصوصا بانک‌های مرتبط با توسعه صنعت کشاورزی روسیه به شبکه سوئیفت و همچنین لغو تحریم کودهای شیمیایی روسیه و همچنین آزادی فروش غلات و کودهای شیمیایی روسیه در اروپا، را اجرایی نماید.

لکن در طول مدت اجرای این توافق طرفهای اروپایی و آمریکایی به هیچ کدام از تعهدات خود در برابر روسیه، که حتی دبیر کل سازمان ملل به عنوان ضامن و ناظر آن انتخاب شده بود عمل ننموده ودر مقابل ضمن سوء استفاده از کریدور امنی که توسط روسیه برای انتقال غلات ایجاد شده بود، اقدام به جاسازی سلاح برای ارسال به اوکراین و ترانزیت مواد مخدر از اوکراین به سایر جهان نیز استفاده نمودند.

علاوه بر این همزمان نیز طرف اوکراینی به صورت متناوب بر مین ریزی در مسیر کریدور و انجام عملیات های پهپادی و تروریستی علیه مواضع غیر نظامی و نظامی روسیه ادامه می‌داد ، که البته روسیه پاک سازی و تامین امنیت مسیر را با وجود تمام اخلال های ایجاد شده توسط نئونازی های اوکراین به صورت متناوب صورت می‌داد.

در کنار موارد مذکور طرف اروپایی و آمریکایی به روسیه و سازمان ملل نیز تعهد داده بودند اولویت استفاده از این غلات در گام نخست ارسال به کشورهای محروم آفریقایی جهت استفاده و جلوگیری از ایجاد یک بحران غذایی باشد لکن در این خصوص نیز مثل سایر تعهدات قبلی ؛ آمریکایی ها عهد شکنی و البته فریبکاری نموده و غلات را با چند برابر قیمت و دستکاری در قیمت طبیعی مواد غذایی در کشورهای هدف خود استفاده نمودند.

شایان ذکر است آمریکایی‌ها همزمان نیز با بهره گیری از ابزارهای جنگ روانی و تبلیغاتی انگشت اتهام افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را به سمت روسیه نشانه رفتند در حالی که روسیه به صورت متناوب در حال توزیع رایگان هزاران تن انواع غلات و کودهای شیمیایی در آفریقا و کشورهای توسعه نیافته برای ممانعت از شکل گیری یک بحران غذایی و تراژدی انسانی بود.

در کنار موارد مذکور ، آمریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان و همچنین بریتانیا در صدد ماجراجویی جدیدی قرار گرفتند که یک مسیر جدید خارج از روسیه برای انتقال غلات، تسلیحات و… را راه اندازی نمایند و در همین راستا زلنسکی نیز مانند دفعات گذشته که تمام پروژه های سفارش شده از سوی امریکا را همچون سناریوی فیلم های هالیوودی در نظر می گیرد وعده راه اندازی مسیر جدیدی داد، مانند وعده های پوشالی پیروزی در ضد حمله، تماس روز یک شنبه ۱۲ شهریور زلنسکی به مکرون رئیس جمهور فرانسه و گفتگوی آنها در خصوص این کریدور جدید و وعده های زلنسکی در تلویزیون اوکراین برای حذف کامل توافق غلات به اندازه ای تخیلی و تنش آفرین است که اردوغان بعد از نشست با پوتین در کنفرانس مطبوعاتی رسما اعلام نمود :

حذف کامل طرح کریدور غلات دریای سیاه غیر ممکن است و زلنسکی باید انعطاف پذیری از خود نشان دهد…

این جمله رئیس جمهور ترکیه از سوچی، پیام صریحی به غرب و امریکا بود که ماجراجویی در کریدور غلات گزینه ای جز ایجاد مسیر جایگزین بین ترکیه، روسیه و سایر متحدین برای صادرات غلات ندارد و طرح غرب برای بهره گیری یک جانبه از مسیر دریای سیاه بدون اجرای تعهداتشان به روسیه کاملا پوچ و نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.


به عبارتی نشت سوچی در چند بعد مهم و موفقیت آمیز ارزیابی می‌گردد:

حضور مستقیم آقای اردوغان در سوچی و ملاقات با آقای پوتین بیانگر درک صحیح ترکیه از اهمیت و جایگای ویژه روسیه و ضروت تنظیم روابط نزدیک، راهبردی و عمیق آنکارا – مسکو و بی توجهی به شیطنت ها و تحریک آفرینی های غرب است.

موارد مد نظر روسیه در خصوص اجرای کامل تعهدات اعلام شده توسط آمریکا و غرب، کاملا به حق و غیر قابل عدول می باشد و ادامه سیاست بدعهدی امریکا منجر به ادامه خسارت آفرینی به اروپا و البته نظام بین الملل خواهد شد.
طرح های هالیودی زلنسکی در خصوص کریدور جدید غلات از همان ابتدا شکست خورده محسوب و زلنسکی و همکاران غربی او را بیشتر از قبل در برابر سایر کشورها منزوی خواهد نمود

در صورت ادامه پافشاری کاخ سفید بر بدعهدی و بی توجهی به تعهداتش و حمایت از ماجراجویی های زلنسکی در طرح غلات، امکان راه اندازی مسیرهای امن دیگر برای انتقال غلات توسط شرکا و متحدان روسیه وجود داد و جامعه جهانی خصوصا کشورهای افریقایی بحران غذایی خود را گره به برنامه های آمریکایی و غربی نخواهند زد

ترکیه ، به تحلیل درست در خصوص تعمیق همه جانبه مناسبات خود با روسیه رسیده است و بر مقامات آنکارا مجدد محرز گردیده وعده های غرب به ترکیه سراب گونه است.

آمریکا دیگر جایگاه سابق تحکم بر نظام بین‌الملل و دیکته طرح های یکجانبه گرایانه خود را به کشورهای جهان ندارد و ترکیه در مسیر استقلال از فشارهای آمریکا مسیر توسعه همه جانبه روابط با روسیه را بر گزیده و این مساله برای ترکیه و هر کشوری که روسیه را شریک راهبردی خود انتخاب نماید بازی برد- برد، خواهد بود.

ملاقات روسای بانک مرکزی ترکیه و روسیه در حاشیه نشست سوچی بیانگر آن است که ترکیه اقتصاد در هم تنیده با روسیه و توسعه تبادلات مالی با ارزهای ملی را گزینه قابل توجه و سودمندی برای خود در برابر فشار غربی ها در نظر گرفته است.

برنامه روسیه برای تبدیل ترکیه به هاب گازی مهم بین المللی، بیانگر آن است که روسیه شریک قابل اعتماد و همگرا با متحدان خود است ، در کنار آنکه ساخت و راه اندازی نیروگاه اتمی آکویو توسط روسیه برای ترکیه نیز نشان از آن بود که ترکها در روابط با روسها به نتایج عملیاتی شفاف و بسیار مناسب تری از همکاری با غربی خواهند رسید و وعده های غرب به ترکیه همواره در حد شعار باقی ماند اما روسیه در میدان واقعی کمک های قابل توجهی را به ترکیه و همه متحدان خود انجام می دهد، مساله ای که منجر شده مشتاقان به توسعه همکاری ها با روسیه رو به فزونی حرکت نمایند و این مصداق بارز سیاست شکست خورده امریکا برای انزوای روسیه در جهان است.

در کنار تمام موارد خلاصه اشاره شده ذکر این نکته نهایی نیز بسیار ضروری است ، همانطور که آقای پوتین در نشست مطبوعاتی پایانی این جلسه اعلام نمود، در طول عملیات ویژه نظامی ضد تروریستی، روسیه همواره بر ارائه طرح های ابتکاری برای صلح و توقف درگیری ها پیش قدم بوده و باب مذاکرات صلح ومیانجیگری را هرگز نبسته لکن آمریکا و غرب همواره خواستار ادامه این تنش بوده اند و با وعده ضد حمله زلنسکی دریایی از نیرو، تسلیحات، پول و… را به اوکراین سرازیر نمودند، لکن ضد حمله به شکستی مفتضح تبدیل گردید.

اکنون نیز هر نوع طرح امریکا برای جایگزینی مسیر متفاوت برای این کریدور جز شکست و انزوای اوکراین و افزایش همپیمانان روسیه برای مسیر جدید دستاوردی ندارد و تنها راه نجات غرب عمل به تهدات خود در برابر روسیه می باشد.

سبد معیشتِ تهرانی‌ها بیش از ۲۳ میلیون تومان و ادعاهایی خالی از واقعیت

سبد معیشت حداقلی در کمترین حالت و با در نظر گرفتن حداقلی‌ترین معیارها، به ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است؛ این نرخ با اعمال یک ضریب به سادگی به دست آمده اما اگر هزینه‌ی مسکن را به دقت در نظر بگیریم و وزن مسکن را در محاسبه دخیل کنیم، سبد معیشت در تهران ... سبد معیشتِ تهرانی‌ها بیش از ۲۳ میلیون تومان و ادعاهایی خالی از واقعیت

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش

زمان، نشان خواهد داد که تاثیر «بریکس» برجهان چه خواهد بود!

پانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اوت ۲۰۲۳ (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در مرکز همایش های ”سندتون“ شهر ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد. در این نشست، که اداره آن به عهدهٔ سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و رئیس نوبتی بریکس بود، رهبران کشورهای شرکت‌کننده دربارهٔ راه‌های بهبود مبادله بین کشورهای عضو ... زمان، نشان خواهد داد که تاثیر «بریکس» برجهان چه خواهد بود!

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اقتصادی, امارات, اندونزی, انگلیس, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, پاکستان, ترکیه, جهان, چین, روزنامه نگاران, روسیه, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, عربستان سعودی, فیلیپین, کره جنوبی, مصر, مقاله, مکزیک, نیجریه, هندوستان, ویتنام

لاوروف:۹۰درصد از گردش تجاری اتحادیه اوراسیا با ارزهای ملی خواهد بود

وزیر امور خارجه روسیه گفت: در سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ارزهای ملی ۹۰ درصد خواهد بود. به گزارش فارس در بیشکک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: در سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ارزهای ملی ۹۰ درصد خواهد بود. لاوروف خاطرنشان کرد: هیچ یک از ... لاوروف:۹۰درصد از گردش تجاری اتحادیه اوراسیا با ارزهای ملی خواهد بود

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, ارمنستان, اقتصادی, اورآسیا, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش

رئیس جمهوری چین بر همکاری کشورهای عضو شانگ‌های برای توسعه اقتصادی و ثبات جهانی تاکید کرد

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت که پکن آماده همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های برای ارتقای توسعه اقتصادی با کیفیت بالا از طریق حاکمیت قانون، حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و پیشبرد ساختن جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت است. به گزارش ایرنا از شینهوا، رئیس جمهور چین در پیامی به دهمین ... رئیس جمهوری چین بر همکاری کشورهای عضو شانگ‌های برای توسعه اقتصادی و ثبات جهانی تاکید کرد

ادامه

اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, سازمان ملل, شانگ‌های, صلح, عدالت اجتماعی, قضایی