راهپیمایی هزاران نفری حامیان عمران خان در اسلام‌آباد + فیلم

هزاران معترض در نزدیکی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در حمایت از عمران خان دست به راهپیمایی زده و خواستار آزادی وی شدند. به گزارش ایسنا، حزب «تحریک انصاف پاکستان» به رهبری «عمران خان» نخست‌وزیر برکنار شده این کشور برای نخستین بار از مه ۲۰۲۳ در حالی این راهپیمایی بزرگ را برگزار کرد که اسلام‌آباد چندین بار ... راهپیمایی هزاران نفری حامیان عمران خان در اسلام‌آباد + فیلم

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, فساد, فیلم

مصاحبه اختصاصی «نامهٔ مردم» با رفیق نثار احمد، نمایندهٔ ارشد حزب کمونیست بنگلادش

رخدادهای اخیر در بنگلادش با اعتراض دانشجویان و جوانان به تعیین سهمیهٔ شغلی و استخدامی بیش از حدّ برای بازماندگان و خانواده‌های مبارزان شرکت‌کننده در جنگ استقلال آن کشور آغاز شد. در نهایت، در پی خیزشی توده‌یی در واکنش به اوضاع عمومی اقتصادی-اجتماعی آن کشور، شیخ حَسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، روز دوشنبه ۱۵ مرداد به هند ... مصاحبه اختصاصی «نامهٔ مردم» با رفیق نثار احمد، نمایندهٔ ارشد حزب کمونیست بنگلادش

ادامه

آزادی, آفریقا, آمریکا, آمریکای لاتین, استعمار, استقلال, اقتصادی, امپریالیسم, انگلیس, بانک جهانی, پاکستان, جنوب آسیا, جوانان, دانشجویی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, طبقه کارگر, کمونیسم, لنین, نئولیبرالیسم

پکن از انتخاب مردم بنگلادش حمایت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه به سیاست عدم دخالت در امور کشورها پایبند است، تصریح کرد: ما به انتخاب مردم بنگلادش احترام گذاشته و از آن حمایت خواهیم کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد تشکیل دولت موقت در بنگلادش، اظهار ... پکن از انتخاب مردم بنگلادش حمایت کرد

ادامه

بنگلادش, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مشارکت راهبردی, هندوستان

نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان فرار کرد

شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که در پی ادامه ناآرامی‌ها و تظاهرات خیابانی معترضان در بنگلادش، نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد و به هندوستان گریخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رسانه‌های محلی بنگلادش با انتشار تصاویری اعلام کردند که «شیخ حسینه»، نخست‌وزیر این کشور دقایقی پیش استعفای خود را اعلام و با بالگرد به هندوستان فرار کرده است.

ساعاتی پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی و امنیتی اعلام کرد پس از کشته‌شدن ۹۴ نفر در روز یکشنبه که خونین‌ترین روز در هفته‌های اخیر تظاهرات ضد دولتی بود مجموع افراد کشته‌شده در درگیری‌ها در بنگلادش به حداقل ۳۰۰ نفر رسیده است.

خیابان‌های شهرهای بنگلادش در هفته‌های اخیر در اعتراض به سیاست‌های نخست‌وزیر این کشور صحنه زدوخورد معترضان و نیروهای نظامی و امنیتی بوده است. بنابر گزارش‌ها پس از فرار نخست‌وزیر، معترضان دفتر نخست‌وزیری را اشغال کردند.

بنابر گزارش راشاتودی، پسر شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش از نیروهای امنیتی خواست تا از روی کار آمدن «هر دولتی غیر منتخب» جلوگیری کنند؛ گفته می‌شود واکر-اوز-زمان، فرمانده ارتش بنگلادش قرار است به زودی با مردم بنگلادش صحبت کند.

ارتش بنگلادش فرار نخست‌وزیر را تأیید کرد

ارتش بنگلادش استعفای «شیخ حسینه» نخست‌وزیر این کشور و خروج او از بنگلادش را تأیید کرد.

آن‌گونه که «تلویزیون جامونا گزارش داده معترضان با حمایت اصلی‌ترین حزب مخالف دولت این کشور یعنی «حزب ملی‌گرا»، با پلیس و فعالان حزب حاکم یعنی «لیگ عوامی» درگیر شده‌اند.

به دنبال و قوع و ادامه این ناآرامی ها دولت بنگلادش بار دیگر مقررات منع آمد و شد را اعمال کرده و اینترنت نیز در سراسر این کشور قطع شده است.

گفته می‌شود که در منطقه اوتارا واقع در داکا، پایتخت بنگلادش، ماموران پلیس از گاز اشک‌ آور برای متفرق کردن صدها نفر که یک تقاطع مهم را مسدود کرده بودند، استفاده کردند.

شاهدان عینی همچنین گزارش دادند که در جریان ناآرامی‌ها در شهر مونشی‌ گنج، ۲ کارگر ساختمانی بر اثر انفجار بمب کشته شده و ۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش از اوایل ماه ژوئیه ۲۰۲۴ آغاز شد.

این کشور ۱۷۰ میلیون نفری واقع در جنوب آسیا در پی اعتراضات دانشجویی به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی، طی سه هفته اخیر در هرج‌ومرج و آشوب بوده است.

هندوستان در مرز این کشور با بنگلادش حالت آماده‌باش اعلام کرد

مرزبانی هندوستان در پی تحولات در بنگلادش و استعفا و فرار نخست وزیر این کشور، نیروهایش را به حال آماده‌باش درآورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیا تودی، به‌دنبال تحولات امروز(دوشنبه) در بنگلادش و استعفا و فرار شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور در پی تداوم اعتراضات دانشجویی، مرزبانی هندوستان در مرز بین این کشور و بنگلادش حالت آماده‌باش اعلام کرد.

دالیت سینگ چاداری، مدیرکل مرزبانی هندوستان امروز به منظور نظارت و رصد تحولات امروز وارد کلکته شده است.

واکرالزمان، فرمانده ارتش بنگلادش گفته است که به اعمال حکومت نظامی یا اعلام هرگونه شرایط اضطراری در این کشور نیازی نیست و ارتش تا امشب راه‌حلی برای بحران پیدا خواهد کرد. به گفته وی، در این فاصله، دولت موقت کشور را اداره خواهد کرد.

خبرگزاری های «ریانوستی» و «نیوز ۱۸» امروز دوشنبه اعلام کردند که نخست وزیر مستعفی بنگلادش به همراه خواهرش، به دنبال اخذ پناهندگی از لندن است.

بر اساس اعلام این رسانه، این دو رسانه ادعا کردند که «شیخ حسینه» نخست وزیر مستعفی بنگلادش و خواهرش دارای تابعیت انگلیس هستند.

آمریکا: هند هرگز متحد ما نخواهد بود

معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هند هیچگاه متحد و شریک رسمی آمریکا نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «کرت کمپبل» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هند یک قدرت بزرگ است اما هرگز متحد یا شریک آمریکا نخواهد بود. معاون وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در جلسه ... آمریکا: هند هرگز متحد ما نخواهد بود

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنوب آسیا, جهان, روسیه, گزارش, هندوستان

در پی اعتراضات مرگبار؛ دیوان عالی بنگلادش عقب نشست

دیوان عالی بنگلادش در پی تشدید اعتراضات دانشجویی خشونت‌آمیز در این کشور، بخش قابل توجهی از قانون سهمیه‌بندی مشاغل دولتی را لغو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی تشدید اعتراضات خشونت‌آمیز در بنگلادش بر سر قانون سهمیه‌بندی مشاغل دولتی که تاکنون به کشته شدن دست کم ۱۱۴ نفر منجر شده ... در پی اعتراضات مرگبار؛ دیوان عالی بنگلادش عقب نشست

ادامه

استقلال, امنیتی, بنگلادش, جنوب آسیا, جهان, خبر

به نظر می‌رسد پاکستان اولین مشتری هواپیمای جدید چین خواهد شد

تازه‌ترین جنگنده رادارگریز چین J-۳۱B هیاهویی در دنیای جنگ‌افزار به راه انداخته و معادلات قدرت را در شرق و جنوب آسیا تحت تأثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد پاکستان می‌خواهد نخستین مشتری بین‌المللی این هواپیمای جدید باشد. ‌۸ جولای، تلویزیون دولتی CCTV چین ویدئویی تبلیغاتی از جت جنگنده رادارگریز J-۳۱B چین، تولید شرکت دولتی ... به نظر می‌رسد پاکستان اولین مشتری هواپیمای جدید چین خواهد شد

ادامه

امارات, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, عربستان سعودی

تشدید تنش‌ها بین دولت و اپوزیسیون پاکستان/ فعالیت حزب عمران خان ممنوع می‌شود

دعوای سیاسی میان جناح حاکم پاکستان و اپوزیسیون که در راس آن حزب عمران خان قرار دارد با تصمیم جدید دولت برای ممنوعیت فعالیت حزب «جنبش عدالت» و تشکیل پرونده خیانت به کشور علیه نخست وزیر سابق و هم حزبی‌های وی وارد مرحله جدیدی شد. به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون ملی پاکستان، وزیر ... تشدید تنش‌ها بین دولت و اپوزیسیون پاکستان/ فعالیت حزب عمران خان ممنوع می‌شود

ادامه

امنیتی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی, فساد