خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما اف-۱۶‌های اوکراین را در هر کشوری ساقط می‌کنیم

رئیس جمهور روسیه با هشدار به حامیان کی‌یف، تاکید کرد مسکو به‌دنبال تقابل با دست‌نشانده‌های آمریکا در شرق اروپا نیست. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه و طی سخنرانی در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در استان «تِوِر» در غرب این کشور اظهار کرد چندین مقام غربی با این ادعا که ... پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما اف-۱۶‌های اوکراین را در هر کشوری ساقط می‌کنیم

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, جمهوری چک, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, لهستان, ناتو

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

نتایج یک نظرسنجی نشان داد؛ آمریکا جهان را ناامن‌تر کرده است / نارضایتی مردم از نظامی‌گری

بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه «چارلز کخ» با همکاری مرکز منافع ملی امریکا و وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت، مردم آمریکا خواهان ایجاد تغییر و آغاز یک مسیر جدید در عرصه سیاست خارجی کشور خود هستند.

 

 

به گزارش نشنال اینترست، پرونده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسته شد و «دونالد ترامپ» با اختلاف محسوسی از رقیب دموکرات خود یعنی «هیلاری کلینتون» حالا رییس جمهور آمریکاست.

 

این درحالی است که نه تنها آمار کلی بلکه شمارش آرا در مهم ترین ایالت ها هم به نفع ترامپ بوده است. واقعیت این است که با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مردم این کشور برای ایجاد تغییر در عرصه سیاست خارجی تصمیم گرفتند.

 

بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه «چارلز کخ» با همکاری مرکز منافع ملی امریکا و وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت، مردم آمریکا خواهان ایجاد تغییر و آغاز یک مسیر جدید در عرصه سیاست خارجی کشور خود هستند.

 

در این نظرسنجی، بسیاری از پاسخ دهندگان با آنچه «دونالد ترامپ» در دوره مبارزه انتخاباتی خود گفته بود موافق بودند و در برخی موضوعات از ارائه پاسخ خودداری کردند، زیرا در مورد پاسخ خود اطمینان و آگاهی لازم را نداشتند.

 

بر اساس نتایج نظرسنجی باید گفت که یک فرصت واقعی پیش روی ترامپ قرار دارد تا سیاست خارجی امریکا را بار دیگر تعریف کند. وی قطعا یک پایگاه مردمی و آماده در اختیار دارد و می تواند با تکیه بر آن تحولاتی را در عرصه سیاست خارجی آمریکا ایجاد کند، تحولی که جنگ و ستیز را در سراسر جهان کم رنگ تر خواهد کرد.

 

در نظرسنجی که توسط موسسه چارلز کخ برگزار شد، دو سوال از مردم آمریکا پرسیده شد: آیا سیاست خارجی آمریکا امنیت مردم آمریکا را تاکنون تامین کرده است؟ آیا سیاست خارجی آمریکا امنیت مردم جهان را به طور کلی تامین کرده است؟

 

اکثر پاسخ دهندگان گفتند که سیاست خارجی آمریکا نه تنها امنیت بیشتر برای مردم آمریکا به ارمغان نیاورده است بلکه جهان را نیز ناامن تر کرده است. ۵۱.۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که سیاست خارجی آمریکا امنیت ما را افزایش نداده است و ۵۱.۱ درصد نیز گفته اند سیاست خارجی آمریکا تاثیر منفی بر امنیت سایر نقاط جهان داشته است.

 

پاسخ ها نشان می دهد که جنگ های پی در پی در خاورمیانه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و سوریه نه تنها حس امنیت مردم آمریکا را تقویت نکرده بلکه آن را تضعیف کرده است. بر اساس نتایج نظرسنجی، ۳۵ درصد پاسخ دهندگان خواهان کاهش رویارویی نظامی آمریکا در خاورمیانه هستند در حالیکه ۳۰ درصد آنها خواهان افزایش حضور نظامیان آمریکا در این منطقه بحرانی از جهان هستند .

 

در مورد روابط امریکا با عربستان سعودی، ۲۳.۲ درصد خواهان تضعیف روابط نظامی آمریکا و عربستان بوده در حالیکه ۲۴ درصد از آنها گفته اند در این مورد نظر قطعی و مطمئنی ندارند. واقعیت این است که بیش از نیمی از آمریکایی ها نمی خواهند نیروی زمینی آمریکا در سوریه حضور داشته باشند.

 

به طور کلی ۴۵.۴ درصد آمریکایی ها معتقد هستند که کاهش حضور نظامی آمریکا در خارج امنیت مردم آمریکا را افزایش داده در حالی که ۳۰.۹ درصد می گویند بهتر است حضور نظامی آمریکا در خارج افزایش یابد.

 

واضح است که مردم آمریکا در مورد برخی از موضوعات دچار ابهام بوده و جواب مطمئن و قطعی ندارند. فقط تعداد بسیار کمی از آنها دوست یا دشمن آمریکا را تشخیص می دهند. به طور مثال در مورد نحوه برخورد امریکا با ناتو این ابهام آشکار می شود. وقتی از نمونه آماری خواسته شد تا در مورد دفاع سیستمیک امریکا از لتونی، لیتوانی یا استونی پاسخ دهند، ۲۶.۱ درصد گفتند نه مخالف هستند و نه موافق. ۲۲ درصد مخالفت خود را اعلام کرده و تنها ۱۶.۸ درصد با حمایت امریکا از این کشورها موافق بودند.

 

به طور مشابه وقتی در مورد ورود مونته نگرو به ناتو سوال شد، ۶۳.۶ درصد گفتند در این مورد نمی توانند جواب مطمئن و قطعی دهند.

 

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که آمریکایی ها در زمینه سیاست خارجی مضطرب بوده و وضعیت موجود امریکا در جهان را نمی پذیرند. آنها می خواهند شاهد ایجاد تغییر در عرصه سیاست خارجی کشورشان باشند.

 

به جای نظامی گری و ماجراجویی، مردم آمریکا مشتاق جهانی هستند که جنگ و ستیز در آن کم رنگ شده و همکاری میان کشورها افزایش یابد. جهانی که تجارت و دیپلماسی ابزار اصلی در روابط بین کشورهاست، همانطور که در نظرسنجی فوق نشان داده شده است.

 

۴۹ درصد پاسخ دهندگان دیپلماسی را بر قدرت نظامی ترجیح داده و فقط ۲۶.۳ درصد آنها قدرت نظامی را بر کابرد دیپلماسی در عرصه سیاست خارجی ترجیح داده اند. ۵۴ درصد آنها معتقد هستند که امریکا جهت توسعه امنیت و رفاه مردم خود باید با سازمان ملل همکاری نماید. علاوه بر این اکثریت مشخص پاسخ دهنده ها بر این باور هستند که افزایش تجارت به امنیت بیشتر مردم امریکا کمک خواهد کرد.

 

باید از فرصت پیش رو استفاده کرده و تغییری را که مردم آمریکا خواهان آن هستند در عرصه سیاست خارجی ایجاد نماید. شاید ترامپ بتواند رویای مردم امریکا و جهان برای ایجاد جهانی مملو از صلح و همکاری که دیپلماسی و تجارت ابزار اصلی روابط بین کشورهاست را محقق کند.

مهر

ماریا زاخاروا: تصمیم آمریکا برای تسلیح گروه‌های مسلح سوری خصمانه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن خصمانه خواندن تصمیم آمریکا برای تسلیح گروه های مسلح در سوریه، گفت: دولت اوباما تلاش می کند تا پیش از واگذاری قدرت به «ترامپ»، اوضاع را در جهان پیچیده کند.     به گزارش پایگاه لبنانی النشره، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای ... ماریا زاخاروا: تصمیم آمریکا برای تسلیح گروه‌های مسلح سوری خصمانه است

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خبر, سوریه

فرماندار اوکیناوا خواستار خروج پایگاه نظامی آمریکا شد

« تاکه شی اوناگا » فرماندار اوکیناوا که به شدت مخالف حضور پایگاه نظامی فوتمنا آمریکا در این منطقه است، یک بار دیگر تاکید کرد که تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال این پایگاه از ناحیه ای پرجمعیت به یک ناحیه کم جمعیت تر بکار خواهد گرفت.   این اظهارنظر در شرایطی مطرح ... فرماندار اوکیناوا خواستار خروج پایگاه نظامی آمریکا شد

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

چین جدیدترین جنگنده رادارگریز نسل پنجمی خود را آزمایش کرد

رسانه‌های چینی گزارش دادند، چین اقدام به آزمایش جدیدترین نسخه از جنگنده رادارگریز نسل پنجم خود کرده تا به انحصار غرب بر این پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان پایان دهد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آزمایش در حالی از سوی چین انجام شده که این کشور به قدرت نمایی خود ادامه می‌دهد و در همین راستا ... چین جدیدترین جنگنده رادارگریز نسل پنجمی خود را آزمایش کرد

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

زاخارووا: سیاست خارجی اوباما همه جهان را منزجر کرده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سیاست خارجی دولت اوباما طی هشت سال گذشته همه جهان را منزجر کرده، گفت که دولت وی باید محکوم شود.   به گزارش خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدید از سیاست خارجی دولت اوباما طی هشت سال گذشته گفت که سیاست خارجی دولت ... زاخارووا: سیاست خارجی اوباما همه جهان را منزجر کرده است

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه