گفتگو با آمریکا درباره کنترل تسلیحات غیرممکن است

سفیر روسیه در آمریکا امکان هر نوع مذاکره با مقامات واشنگتن در خصوص کنترل تسلیحات را به دلیل سیاست مخرب ایالات متحده، ادامه بحران اوکراین و بحث‌هایی درباره دادن اجازه حمله به خاک روسیه با موشک‌های دوربرد غربی غیرممکن خواند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، ... گفتگو با آمریکا درباره کنترل تسلیحات غیرممکن است

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب

هشدار چین به برلین درباره عبور ناوهای آلمان از تنگه تایوان

عبور ۲ کشتی نیروی دریایی آلمان از تنگه تایوان، خشم پکن را برانگیخته است. به گزارش ایسنا، ارتش چین روز شنبه ضمن محکوم‌کردن عبور ۲ کشتی نیروی دریایی آلمان از تنگه تایوان، اعلام کرد که این امر خطرات امنیتی را افزایش می‌دهد و پیام «اشتباه» ارسال می‌کند. طبق بیانیه ارتش چین، نیروهای این کشور، کشتی‌های ... هشدار چین به برلین درباره عبور ناوهای آلمان از تنگه تایوان

ادامه

آلمان, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

وزیر اقتصاد آلمان: به هر قیمتی باید مانع جنگ تجاری با چین شویم

وزیر اقتصاد آلمان در سخنانی گفت که کشورش با جنگ تجاری احتمالی بین چین و اروپا مخالف است و باید به هر قیمتی از این امر جلوگیری کرد. به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، اتحادیه اروپا و چین را ترغیب کرد تا راه‌حلی سیاسی برای اختلاف بر سر خودروهای ... وزیر اقتصاد آلمان: به هر قیمتی باید مانع جنگ تجاری با چین شویم

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اقتصادی, بلژیک, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین

رسانه غربی: کماندوهای آمریکایی برای جنگ چین و تایوان آموزش می‌بینند

واحد نخبه نیروی دریایی آمریکا، برای کمک به تایوان در صورت حمله چین آموزش می‌بیند. به گزارش ایسنا، واحد کماندوی نخبه نیروی دریایی ایالات متحده موسوم به Seal Team ۶، در حال برنامه‌ریزی و آموزش کمک به تایوان در صورت حمله چین است. این آموزش برای بیش از یک سال در دفتر مرکزی آن‌ها در ... رسانه غربی: کماندوهای آمریکایی برای جنگ چین و تایوان آموزش می‌بینند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, دخالت نظامی, شرق آسیا

روسیه درحال برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود است

رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی از برگزاری «بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن روسیه» توسط نیروی دریایی این کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عصر امروز اعلام کرد که روسیه بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود را آغاز کرده است. رزمایش «اوشِن۲۰۲۴» از روز سه‌شنبه آغاز شده و انتظار می‌رود ... روسیه درحال برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود است

ادامه

آمریکا, اروپا, اقیانوسیه, امنیتی, اوکراین, بالتیک, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ٰژئوپلیتیک, فیلم, منافع ملی

ناتو به‌زودی یک تیپ زرهی در فنلاند مستقر می‌کند

رسانه‌ فنلاندی امروز (پنجشنبه) به نقل از منابعی در این ائتلاف گزارش دادند که یک تیپ زرهی ناتو متشکل از ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز به‌زودی در فنلاند مستقر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، براساس این گزارش، تیپ مذکور شامل پرسنل نظامی سوئدی و نروژی خواهد بود و تابع مقر ناتو خواهد بود که قرار است در شهر «میکلی» فنلاند، در حدود ۱۴۰ کیلومتری از مرز روسیه ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود این تصمیم در هفته‌های آینده به طور رسمی اعلام شود.

روز چهارشنبه، «آنتی هاکانن» وزیر دفاع فنلاند گفت هلسینکی در حال مذاکره با چندین متحد ناتو برای میزبانی از نیروهای آنها در خاک فنلاند است.

مسکو سال‌هاست که با ادامه گسترش و تقویت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش مخالفت کرده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با «تاکر کارلسون» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در اوایل فوریه گفت مسکو قصد حمله به هیچ کشور عضو ناتو را ندارد. پوتین افزود که کشورهای ناتو در تلاش هستند تا با تهدید خیالی روسیه، مردم خود را بترسانند.

در همین حال خبرگزری اسپوتنیک با انتشار تصاویری از وب‌سایت «فلایت‌رادار۲۴» نوشت، دسته‌ای از هواپیماهای شناسایی آمریکایی در نزدیکی دریای سیاه و کریمه پرواز می‌کنند و وقتی چنین خوشه‌ای هم‌زمان ظاهر می‌شود، معمولا هیچ اتفاق خوبی نمی‌افتد.

فنلاند تازه‌ترین عضو ناتو به شمار می‌رود و بعد از پیوستن به این ائتلاف نظامی که جرقه آن بعد از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خورد، مانورهایی را با هم‌پیمان‌ها انجام داده و تدابیر مرزی با روسیه را افزایش داده است. فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

کشورهای غربی در سال ۱۹۴۹ ناتو را به‌عنوان ابزاری … علیه اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش تأسیس کردند. اما برای بیش از ۷۰ سال، ۲ کشور اروپایی – فنلاند و سوئد – از پیوستن به ائتلاف خودداری کردند، در عوض سیاست‌های دقیق جنگ سرد بی‌طرفی و عدم تعهد را دنبال کردند. با این حال، پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد هر ۲ این سیاست‌ها را کنار گذاشتند و رسما درخواست پیوستن به ناتو را کردند.

فنلاند به‌عنوان سی و یکمین عضو ناتو به این ائتلاف نظامی پیوست. این اقدامی است که چشم‌انداز امنیتی اروپا را متحول کرده و مرز روسیه با ناتو را گسترش می‌دهد.

با وجود سیاست‌های بی‌طرفی اعلام شده، نه سوئد و نه فنلاند هرگز کاملا بی‌طرف نبودند. در طول جنگ سرد، ناتو با استکهلم همکاری می‌کرد و سوئد به پروازهای ناتو اجازه می‌داد تا از حریم هوایی آن استفاده کند و در سایر اقدامات بی سر و صدا همکاری داشت.

سوئد و فنلاند دارای ارتش‌های مدرن هستند و تجهیزات سازگار با سیستم‌های ناتو دارند. فنلاند خرید ۶۴ هواپیمای جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را در اوایل سال ۲۰۲۲ و قبل از حمله روسیه به اوکراین نهایی کرد.

فنلاند در حال حاضر به هدف هزینه‌های نظامی ناتو یعنی ۲ درصد از تولید اقتصادی سالانه خود رسیده است و این میزان برای سوئد ۱.۴ درصد است.

جنگ رسانه‌ای چین و آمریکا درباره زرادخانه‌های اتمی دو کشور

مذاکرات غیررسمی بین پکن و واشنگتن در حوزه تسلیحات هسته‌ای در حالی ادامه دارد که درز راهبرد ضدچینی کاخ سفید به رسانه‌ها، یک جنگ رسانه‌ای بین دو طرف را در این حوزه رقم زد. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، رسانه‌های دولتی چین و وزارت خارجه این کشور به شدت ... جنگ رسانه‌ای چین و آمریکا درباره زرادخانه‌های اتمی دو کشور

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, کره شمالی, مسابقه تسلیحاتی

ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا وارد منطقه شد

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) اعلام کرد که دومین ناو هواپیمابر نیروی دریایی این کشور به نام یو اس اس آبراهام لینکلن روز گذشته (چهارشنبه) با اسکورت ناوشکن‌های موشک‌انداز حامل موشک‌های هدایت شونده وارد خاورمیانه شده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای سی بی اس نیوز، این ناو مجهز ... ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا وارد منطقه شد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, هندو پاسیفیک

واکنش پکن به تایید سند سِری راهبرد هسته‌ای آمریکا علیه چین

وزارت خارجه چین به تایید سند راهبرد هسته‌ای آمریکا که بر مقابله با گسترش سریع زرادخانه‌ هسته‌ای پکن متمرکز است، واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به‌دنبال انتشار خبر تایید سند محرمانه راهبرد هسته‌ای آمریکا در مقابله با آنچه گسترش سریع زرادخانه هسته‌ای چین خوانده شده است، وزارت خارجه پکن ... واکنش پکن به تایید سند سِری راهبرد هسته‌ای آمریکا علیه چین

ادامه

آمریکا, بیانیه, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, کره شمالی

لاوروف: باور نمی‌کنیم که حمله به نورداستریم کار یک مشت افسر مست بوده است!

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که آلمان درباره حملات سال ۲۰۲۲ به خطوط لوله نورد استریم یک و ۲، باید پاسخگوی تمام سوالات مسکو باشد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به حملات تروریستی سال ۲۰۲۲ به خطوط لوله نورد استریم یک و ۲، تاکید کرد که ... لاوروف: باور نمی‌کنیم که حمله به نورداستریم کار یک مشت افسر مست بوده است!

ادامه

آمریکا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, غرب